Merkelig aggressiv oppførsel på burkamerat

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
kriztin

Merkelig aggressiv oppførsel på burkamerat

Post by kriztin »

Jeg passer to hannrotter i tillegg til at jeg har to selv (de er i samme bur). Mine heter DaVinchi og Ottar, de jeg passer heter Lucifer og Moses. De sistnevnte er brødre, og det var Moses som var størst og som var sjefen. Desverre døde Moses for to dager siden. Siden den tid (samme dag, men før Moses døde) har Lucifer vært veldig kranglete, han har sloss og fulgt etter DaVinchi og Ottar, han har bitt de i halen flere ganger, og de har småsår alle sammen. Når han sloss med DaVinchi kan han bare ikke gi seg, han kan følge etter han rundt om kring i buret i flere minutter. Ottar har blitt svakere i det siste, mistet litt vekt og sånt, så det er en ekstra påkjenning å ha en kranglefant i rommet. Ottar prøver å løpe unna, men det går ikke... stakkars. Jeg vurderer å sette han i eget bur, men da blir han sikkert ikke bedre... I dag ligger de foreløpig og sover. Problemet er at eieren er på Kreta og kommer nok ikke hjem før om ca 2 mnd...

Støtte, anyone? :cry:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Går det noe bedre nå?
Håper det!
Her er det jo flere hensyn å ta.
Men hadde det vært jeg som skulle passe denne kranglefanten, tror jeg nok han fikk vært i bur alene. Jeg hadde iallefall ikke villet la en gammel rotteherre kanskje bli stresset pga denne kranglete rotta. Det er jo selvflgelig avhengig av HVOR svak Ottar har blitt, men om han bare begynner bli pensjonist for si det sånn, ville jeg gjordt mye for at han skulle ha det rolig. Min erfaring med gamle rotter er at de har godt av være sammen med sine venner uansett. En rotte som ble nesten 3 år her hos oss nettopp hadde litt problemer med å holde vekten oppe. Hun hadde derfor et spisedøgn eller to alene med ujevne mellomrom. Men hun levde med flokken sin helt til hun ble for dåtlig og vi derfor avlivet henne.
Konklusjon: om altsp Ottar ikke er altfor svak ville jeg ha latt han og hans venn bo sammen, ikke utsatt han for Lucifer i det hele tatt.
Kanskje din andre rotte lettere hamler opp med Lucifer slik at de kan leke litt sammen løs. Men jeg ville latt Lucifer bo alene.
2 mnd er ganske lenge, men det er fullt mulig å få han sammen med en ny rotte selv om han har vært alene i 2mnd. (om det ikke er i ferd med å bli noe galt med temperamentet hans da?)

Det finnes vel ikke uansett en helt riktig løsning på en slik situasjon, men jeg ville ikke ha stresset med en sammenslåing av disse tre når de tre ikke på sikt skal bo sammen likevel. Og 2 mnd....en begrenset tid tross alt.
Lykke til
mvh Julie

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Enig med Julie. Jeg ville ikke ha stresset gamlingene dine med en kranglevoren Lucifer, la ham bo alene til eieren kommer hjem. Det har han ikke vondt av, hvis han ikke kan oppføre seg pent :-P

Du kan jo la de møtes når de er ute av buret, hvor de har mulighet for å slippe unna. Hvis han forfølger de er det jo bare å stoppe ham.

kriztin

Post by kriztin »

I går ble vår kjære Ottar avlivet :( Han skulle blitt avlivet tidligere i uken, hadde det ikke vært for at jeg red en fjording som bukket. Jeg brakk halebeinet, og har vært i redusert tilstand siden.. Ottar hadde det relativt bra med svulsten sin, men de siste dagene hadde han bare ligget i senga og sovet, og da er det på tide å si farvel :cry: Lucifer skal settes for seg selv i et bur, og DaVinchi skal få selskap av en rotte som ikke er helt voksen enda. Selv om Ottar er borte, er Lucifer sinna og biter halen til Davinchi (stresser han noe forferdelig). Vi trodde Lucifer gikk spesielt etter Ottar siden han var svak og at han kom til å roe seg ned når han forsvant, men slik kan det gå..

Takk for svarene deres,
og la oss håpe Ottar møter sin fine gode bror Satan i de evige jaktmarker :cry:

Eirin

Post by Eirin »

Uff, så trist!

:(

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Åh, så trist :( Og god bedring til deg! Høres ikke så godt ut :?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

RIP gode Ottar :(
God bedring med bakdelen, Kriztin ;)

Locked