Rotten min er farlig!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Stian

Rotten min er farlig!

Post by Stian »

Vi har to rotter som er kommet fra omplassering. Den ene rotten er meget redd for oss, men den andre angriper! Altså den bykser fram og biter. Jeg har altid dratt til meg hånden, men har fått kjenne dens tenner noen ganger. Men dog, den som biter er den som er mest kontaktsøkende. Men nå man tar hånden ned i buret (i nærheten av rotta, kanskje 10cm ellernoe) så angriper den altså. Kanskje jeg gjør noe galt eller noe men den ene rotten er ikke veldig snill :( men meget søt da :)

takker for svar

hilsne rotte n00b.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hei og velkommen til forumet! :D

Uff, høres ikke noe morsomt ut med sånne erfaringer når det gjelder rotter. :( Dessverre er det mange rotter som blir aggressive fordi de er avlet helt feil uten tanke på helse, gemytt osv. :(
Vet du noe om hvordan de hadde det før du fikk dem? Kanskje de har hatt liten menneskelig kontakt? Eller blitt behandlet helt galt? At de ser på deg som en trussel?
Noen ganger hjelper det med kastraksjon. Hvor gamle er de?

Jeg er ikke ekspert på aggressiv atferd, det er mange her som kan det mye bedre enn meg. :wink:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Vet ikke om dette kan være til hjelp, men prøver allikevel. Vi har en dyrebutikkrotte som oppførte seg lignende med din rotte. Vi mistenker at den eneste kontakten han hadde med mennesker før vi fikk ham var relatert til mat og at det var derfor han glefset. Han trodde alt var mat og klasket til nesa mi en gang. Det høres kanskje dumt ut, men jeg syntes alltid at han så skikkelig flau ut etter å ha tatt feil av diverse kroppsdeler og mat. Han stoler på oss nå (ikke 100%, men nærmere 95%), lot han få være i fred når han ga uttrykk for at han ville det. Et "triks" vi har brukt, er å holde godbiter mellom leppene og la dem ta derfra (NB! Ikke med rotter som glefser). Våre skjønte raskt at vi ikke hadde tenkt å spise dem :roll: og at vi til og med ville dele mat med dem.

Har et tips også hvis rottene er utrygge på dine hensikter: Studer atferden til dyret/dyrene nøye og lær å tolke signalene den/de gir. Det lærte vi av rotta Spinus. Han er veldig forsiktig og gir i utgangspunktet ørsmå tegn på at han ikke liker det vi gjør (vrir litt på hodet, tar forsiktig "hånden" bort til min som om han vil si "La være med det der"). Han venter med å gi de tydelige tegnene til han begynner å bli irritert (snur seg og "skuler") og biter kun når han er tydelig redd (han har bitt oss tre ganger, men det skjedde i løpet av de første par månedene vi hadde ham og det var vår feil). Vi lærte en masse av å forsøke å "temme villdyret" og det viktigste han lærte oss var å la ham oppsøke oss når han selv ville. Da skjønte han at vi hadde bare gode hensikter.

Gratulerer med nye rotter, håper dere får masse glede av dem! :sol:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Masja

Post by Masja »

Jeg er ikke helt sikker på om det er så lurt å lære rotter til å ta mat fra munnen. Vi lærte de to forrige rottene våre, Misja og Sasja, til å ta popcorn fra munnen vår, og plutselig en dag fikk jeg meg et skikkelig bitt i leppen. Ettersom de aldri viste noen som helst tegn på aggresjon, var det nok bare fordi det luktet så godt popcorn av leppene mine, og de var jo vant til at det var mat å få der... Men det kan jo hende at det bare var de som ikke var helt smarte og ikke helt skjønte forskjellen på mat og menneske... :wink:

kriztin

Post by kriztin »

Jeg har vært med i en diskusjon tidligere om denne situasjonen. Vi hadde også en aggressiv rotte, men med mye mais og andre godbiter ble den en venn til slutt. Vel å merke 6 mnd etterpå. Mens dette pågikk gjorde vi minst mulig i buret, kun ved burskift var vi inni der. Det tok ganske lang tid før han ble trygg inni buret. Vi lot burdøra stå åpen slik han selv bestemte når han ville ut og bli kjent med oss. Slik skjønte han tilslutt at vi var snille. Han ble aldri helt god i hodet, men etter den gangen bet han aldri. Bortsett fra en gang da vi vekket han, stakkars, vår feil, ikke hans :)

Stian

Post by Stian »

Takk for alle svar. jeg har nå sluttet med å ta hånden i buret for ofte. Men gor dem mange godbiter..

hva kan jeg gi som godbit? Min eldre mormor lagde kjøttkaker og jeg fersket henne i å gi dem en stor klump med rå kjøttdeig. Er dette ikke bra? Bare lurer på hva jeg kan gi dem eller ikke.

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Jeg hadde kanskje vært litt forsiktig med rått kjøtt, men de kan godt få biter av stekt eller kokt kjøtt som en godbit. Basiskostholdet til rottene bør allikevel bestå av et godt rottefor, alt annet gis i mindre mengder som belønning eller til kos.

Ting mine rotter liker: popcorn, ost, kjøtt, jordbær, druer, kake (men dette er veldig fett, så bare en sjelden gang og i små mengder - samme med sjokolade ig iskrem, som de også er veldig glad i), yogurt og kyllingbein. Her er det store individuelle variasjoner, det er bare å prøve seg frem.

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Har hørt at dyr generelt ikke skal ha varmebehandlet mat....
Men vet ikke om det stemmer...
Fra naturens side så er de ikke skapt til å steike kjøttet de fanger :wink: ..
Leste noe om et forsøk i mat og helse blad de hadde gjort på katter og mat..Men husker ikke nok til å gjengi det her..
To av mine jenter absolutt elsker boks sjampingjong som godbit..Hehe...
Pussige lyster på de små og smaken er virkelig forskjellig også :)
Mvh
Elin:o)

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Dyr generelt vet jeg ingenting om, men rotter har null problemer med varmebehandlede ting. De er tross alt omnivore, altetende, og takler det meste (tenk på alle rottene i Oslo sentrum som lever fett på kebabrester, for eksempel). Jeg er skeptisk til rått kjøtt fordi det a) blir fortere fordervet, særlig hvis de får store biter og det blir liggende i buret litt, og b) det kan inneholde parasitter/andre skumle stoffer som forsvinner ved varmebehandling (salmonella-bakterier, trikiner etc. etc.).

Locked