agressiv rottemor

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Rottejentå

agressiv rottemor

Post by Rottejentå »

Huff :(
Ungene har nå åpnet øynene og begynt å bevege seg rundt.
Rottemor er blitt helt skrullete og hopper rett på sprinklene og skaller seg hardt for å komme seg ut, skulle tro hun fikk hjernerystelse for hun hopper på med full styrke og tar sjelden pauser fra dette. Tør ikke slippe henne ut for hun angriper for fullt. Hvis jeg åpner en luke for å gi henne mat så kommer hun med en gang og hopper mot meg med munnen åpen og får hun tak i hånda mi så henger hun der en stund til jeg får ristet henne av. Hun har rett og slett blitt helt gal. Annenhver dag får hun komme over i et annet bur uten ungene mens jeg holder ungene og skifter på buret, kan dette være årsaken? at hun må over i et annet bur? Prøver å gjøre det så hyggelig som mulig for henne når jeg rensker i buret, hun får da favoritt maten babygrøt og blir satt i et annet rom slik at hun får roet seg ned.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å roe henne ned?

Må jo ha henne i minst 3 uker til p.g.a ungene, hadde håpet at hun roet seg ned når ungene blir solgt men nå er håpet mitt ute. Hun kan ikke ha det godt med seg selv. Er også redd for at ungene skal etterligne denne oppførselen og tro at dette er normalt.

KIB

Post by KIB »

Opplevde noe lignende med en av våre jenter da hun ble mor. Hun gikk i fra å være en snill og livlig jente, til å bli en mannevond tyrann! Hun skallet ikke, men gikk til ekstreme lengder for å gnage i stykker buret sitt, både bunn OG sprinkler... HELE perioden hun hadde barn, HELE døgnet... Slik føltes det i hvert fall! Hehe!I tillegg ble hun svært aggresiv, det var med stor forsiktighet at jeg nærmet meg buret for mating og vasking. Hun benyttet også enhver sjans til å stikke av med ungene, tok dem i munnen og gjorde sitt beste for å få gjemt dem bak veggseksjonen... Den dagen hun slapp å bo sammen med barna sine ble hun sitt gode gamle jeg igjen...Heldigvis! Det var utrolig gøy med babyer, men Krølle var en prøvelse å ha i hus da hun var mor. Må nevnes at vi hadde det kjempefint i denne tiden og da, vi lo masse over alle de rare påfunnene til både mor og barn!

Nå har vi bare hatt to kull, på to forskjellige jenter. Den andre jenta vår tok livet svært med ro, hun kunne ikke ha brydd seg mindre om omverdenen. Hun sov, spiste og passet barn, var avbalansert og snill.

Noen gode råd har jeg ikke, men jeg vil tro at det gir seg etter hvert. Så får du heller smøre deg med en stor porsjon tålmodighet, og kose deg med utviklinga til de små!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvis du klarer å holde ut med henne (og er veldig forsiktig så du ikke blir bitt! Bruk gjerne hansker!) så er sjansen der for at det går over når ungene er eldre. Men du bør IKKE avle videre på henne eller ungene, slik oppførsel når hun har unger er ikke så veldig ønskelig! ;)

Rottejentå

hei

Post by Rottejentå »

Verken rottemor eller unger skal avles på, jeg kjøpte henne i dyrebutikk og et par uker senere kom 11 små.
Må holde ut til ungene er store nok iallefall så får jeg se om hun kommer seg, er bare redd for at ungene skal ta etter denne adferden. Har ikke mulighet til å sitte igjen med 12 sprø og agressive rotter med hjerneskader pga skalling:(

Locked