Blåser opp pelsen

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Blåser opp pelsen

Post by § RatGirl § »

Sitter og ser på jentene i sengen. Amidala har blåst opp pelsen, MEN hun er ikke aggressiv, tvært imot, hun lager koselyder og ser ut til å stor trives. Jeg har aldri lagt merke til det eller sett det før. Er det bare at hun koser seg? Eller? For hun er ikke noe sint mot meg eller de andre, bare kos. Ser veldig søt ut med bolletryne og fluffy pels. :wink:
Noen som vet? Dominanse???

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

En sovende rotte kan godt ligge sammenrullet som en ball med pelsen strittende til alle kanter uten at det er noe galt med den. Men hvis hun har oppblåst pels når hun er våken, og det ikke er noen andre tegn som tyder på at det foregår noen kamper rottene imellom, er det ofte et tegn på sykdom. Rottene blåser pelsen sin opp når de fryser, og ved sykdom får de ofte en feberfølelse slik som vi mennesker gjør, og føler seg dårlig og utilpass. Se etter andre sykdomstegn hos dem, og vær klar til å ta en tur til veterinær.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Tenkte litt på det jeg også, men det var bare den ene gangen det har skjedd, og det varte kanskje i et kvarter eller sånn ca. Hun var og er helt normal, de tre andre også. Ikke noen sykdomstegn som jeg har lagt merke til. :?
Hvis jeg husker riktig så var det veldig varmt da, kan det hende at hun rett og slett avkjølte seg??

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Sannsynligvis ikke. Når det er varmt er de vanligste tegnene å se hos rottene at de ligger på siden eller på rygg slik at fotsålene er i friluft, og/eller at de slikker pelsen mye.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hmmm, rart. :? Tror du hun kan være syk? Jeg har ikke sett noen forandringer i atferden, mattlyst eller utseende. Hun løper rundt og leker og tuller med de andre. Det var som sagt bare den ene gangen hun blåste seg opp... :?

Locked