Forskjell mellom oppdrettsrotter og dyrebutikkrotter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Hvordan har dere opplevd en rotte som har sittet lenge i dyrebutikken?
Her har vi eksemplet Spinus, som var 4 måneder gammel da vi kjøpte ham fra dyrebutikk: Han var redd oss, stolte ikke på våre gode hensikter og veldig skvetten. Jeg har ofte tenkt at han kan ha blitt redd høye lyder på grunn av alt ståket i en dyrebutikk; rottene (eller de andre gangerne, for den saks skyld) kan umulig ha godt av å sitte hele dagen og høre på fugler i alle varianter som kakler, hyler og bråker i ett sett. Dere skulle sett Spinus første gang han lå i en hammock; det formelig lyste av øynene hans! "Åh, velbehag!" Det har vært flere milepæler for Spinus sitt vedkommende, men den største kom da han ble bitt i tåa av Tommeliten og vi måtte rense, tørke og plastre tåa. Spinus lå helt stille og lot oss holde på, og i ettertid har han tydeligvis forstått at vi er der for ham i tykt og tynt. Det har vært vanskelig for ham å ha tillit til oss, men det er på slike opplevelser han har lært mest. Nå har han derimot blitt så tillitsfull at han til og med lar oss få klippe klørne hans!


Jeg tror kanskje at mye med rottas sosiale plass i flokken hadde vært gjordt om rotteungene uten unntak hadde fått være hos sin mor lenge nok. Ja, iallefall om rottemor var en god mor.
De rottene jeg VIRKELIG har hatt problemer med er de som har flyttet fra mor kanskje bare 3 uker gamle. Det virker som om de ofte er totalt uten forståelse for hva de selv er for noe.
Det triste er jo da at det er rundt 3-4 uker gamle dyrebutikken gjerne vil ha rotteungene.
Enig! Jeg tror du har et STORT poeng her. Man kan jo ikke vite når rotteungene som selges i dyrebutikk har blitt fjernet fra mor, men det vi derimot kan vite, er når en oppdretter har valgt å skille mor og barn. I forbindelse med Spinus, kan jeg jo nevne at han skal ha blitt importert fra Sverige, og da kan jeg tenke meg at han ikke har fått være lenge hos mor (det har naturligvis ingenting å gjøre med svensker, bare så det er sagt. Da tenker jeg heller på når dyrebutikkene vil ha rottene og alt som må gjøres i forbindelse med transport av rottene. Hvis rotteungene er mest salgbare ved 3-4 ukers alder i dyrebutikkenes øyne, kan han ha vært enda yngre da han ble importert. Vi vet jo ikke hvor i Sverige han kommer fra; kommer han fra et sted som er langt unna Trondheim, må det jo ha tatt litt tid å få ham hit.)

Håper det kommer mange svar her, det hadde vært supert å komme til bunns i problemstillingen (eller i allefall litt nærmere bunnen). :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Tusen takk for innspill.
For meg er dette et interessant og viktig tema. Det handler for meg ikke om at jeg ikke ser at avlsveiledningen sier gode ting om å velge ut avlsdyr. Men jeg lurer veldig på hva som gjør dyrene som ikke egner seg til avl, til dårlige avlsmateriale. Om jeg forsøker å tenke veldig åpent på det spm, betyr ikke det at jeg blir mindre streng i forhold til utvelgelse av avlsdyr av den grunn. Jeg vil bare gjerne forstå.
Om noen har flere viktige poenger, er jeg svært glad for å høre om dem. Her, en pm eller på mail.
mvh Julie

Locked