Dominans

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Dominans

Post by Hedda »

Rudy har begynt å være helt gal på å vise at han er sjefen i huset. Det kom en ny tass i hus (Oz) for noen uker siden og han har blitt introdusert for flokken flere ganger. Hver gang har Rudy klikka helt, blåst opp pelsen og jagd Oz rundt og bitt ham så han har fått masse sår. Men det er ikke bare her problemet ligger, han biter også de andre to guttene, som blant annet er broren hans Timian som han alltid har bodd med. Timian har flere ganger hatt sår og flekker uten pels på kroppen (ja, er helt sikker på at det er bittsår og ikke midd e.l.). Rudy er 6 måneder gammel.. Han har fremdeles ikke blitt helt frisk av LVI (hele gjengen har gått gjennom to kurer i løpet av ca. en måned) , han piper fremdeles litt når han puster. Kan dette ha noe med oppførselen hans å gjøre?

Jeg skulle gjerne hatt noen tips til hva jeg burde gjøre.. Hvis dette foregår mye lenger (gir ham vel et par uker til) så vil jeg rett og slett ikke ha ham med de andre lenger. Kommer ikke til å kastrere ham da jeg rett og slett ikke har noe lyst til å utsette et så lite og allerede sykt dyr for den påkjennelsen. Så tips utover det mottas med takk!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

kanskje han føler at han mister sjefs rollen sin, siden han er syk, derfor bosser de andre litt ekstra rundt mens han kan???
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Men det har ikke vært noen bestemt rang før. Timian var litt sjefete en stund og jeg trodde det var han som kom til å være "øverst på stigen". Tydeligvis ikke... :?

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Nå er Rudy i et eget bur. Han har bitt Oz så Oz begynte å blø ganske mye (det var heldigvis ikke alvorlig). Har sett at alle rottene har større eller mindre bittsår på kroppen. På lørdag skulle jeg rette opp matskåla som holdt på å dette ned fra sprinklene da Rudy og Puck begynte å krangle. Rudy beit meg hardt (jeg hadde ikke forsøkt å gå imellom dem/skille dem. Jeg bare "var tilstede" i buret). Hadde heldigvis på meg genser, så jeg sitter bare med hevelse og blått merke (fremdeles). Vil ikke tenke på hva som kunne skjedd hvis han hadde truffet Puck og ikke meg.

Så, jeg tenkte kanskje Rudy ikke takla så mange andre gutter på en gang. Veit han ikke takler Puck og Oz, så jeg prøvde å sette Murphy inn hos ham og tenkte kanskje de kunne bo sammen. Neida, de krangla heftig og Murphy var desperat etter å komme seg ut av buret da jeg åpna luka. Han har i tillegg en flenge i det ene låret. Om det skjedde da eller før det, veit jeg ikke. Så prøvde jeg med broren til Rudy, Timian, men uten hell. Slåssing. Så jeg måtte ta ut Timian også. Rudy er ikke en einstøing heller, for han har iblant liggi og sovet med de andre guttene, så jeg veit at han ikke trives aleine.

Han har heller ikke blitt frisk fra LVI (piper fremdeles), så jeg har ikke noe lyst til å kastrere ham da jeg ser på det som en for stor risiko mtp stress/helse.

Noen som har noe tips til hva jeg nå kan finne på? Jeg kommer ikke på noe mer å gjøre, så jeg føler snart det beste er å la alle guttene slippe stresset og la Rudy slippe frustrasjonen mer.. (avlivning) :( Er jo kjempeglad i ham, men prøver å tenke litt fornuftig.. Offh...

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

jeg hadde heller gått for kastereing enn avlivning. for meg er avlivning siste og eneste utvei :roll: :wink:

men du kan jo skille flokken, la de gå to og to,
begrense muligheten til at "rivalene" får sloss.

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Har jo prøvd å la dem gå færre i lag. Det går greit med de 5 som er i store buret nå men jeg ser Rudy ikke går med en eneste en, om det er en eller 5 rundt ham av gangen (han angriper _alle_) =/ Jeg ska tenke mer på det, men kan det ikke være ganske risikabelt med operasjon når dyret har luftveisproblemer?

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Ja, det er en større risiko desverre.. :(

Jeg tør nesten ikke å uttale meg om sånne saker lenger. Har vært veldig for kastrering, men for all del gå og finn en veterinær som kan det! Har mistet for mange i et forsøk på å få de kastrert.. Ikke så dyktige veterinærer der jeg bor :(
Lykke til!! Ikke godt å ha en agressiv rotte i hus..
Hilsen!
Rose

Locked