Jente eller gut

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Jente eller gut

Post by Eli Andrea »

eg skal skaffe meg to rotter til sommarenn og eg lure på ka som e lurast og ha.. to jente eller to guta... vil ikkje kastrere... :akt:

eg skal køpe i dyrebutikk siden det ikkje er oppdrettara i nerheten..

viste ikkje helt kr eg skulle sette ditta spørsmåle.. :klovn:
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Ehm.. Nerd i norsk topografi.. :oops: Hvor ligger Dale? Dialekten likner det de snakker her borte. Kan være behjelpelig med transport.. Jeg har ikke planlagt noe flere kull på våren, men andre har kanskje det og jeg skal i hvert fall veldig ofte opp til Bergen på våren.. :)
Hilsen!
Rose

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

Morgan's wrote:Ehm.. Nerd i norsk topografi.. :oops: Hvor ligger Dale? Dialekten likner det de snakker her borte. Kan være behjelpelig med transport.. Jeg har ikke planlagt noe flere kull på våren, men andre har kanskje det og jeg skal i hvert fall veldig ofte opp til Bergen på våren.. :)

de ligg i sogn og fjordane... dale ligg ikkje ein gang på karte


:oops: so da e ikkje akkurat nåke gale med da...

vist du veit kor flore eller førde er so e da ikkje so langt der i frå...

3 timas kjøire tu til bergen her frå:S
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

linda

Post by linda »

Jeg har både gutter og jenter, jeg personlig synes det er greiest med jenter. De lukter ikke så vodt. Men guttene er roligere og mer kosete, så valget er ikke lett.

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

linda wrote:Jeg har både gutter og jenter, jeg personlig synes det er greiest med jenter. De lukter ikke så vodt. Men guttene er roligere og mer kosete, så valget er ikke lett.
eg meinte da at når eg berre skal ha to.. og dei skal vere i samme bur.. ville du hat to jente eller to guta??
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Jeg starta rotteholdet med 2 gutter (nå har jeg 6 gutter =P) og jeg syns de er herlige :D Tisser litt når de er ute, men de blir så store og fine! Jeg liker store rotter.. mye å kose med :) Har ingen erfaring med jenter, men tror personlig jeg kommer til å gå for hankjønn så lenge jeg ska ha rotter i hus :mrgreen:
Hvil i fred Rudy::.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Enig med HEdda! I tillegg synes jeg at jeg lettere forstår hannrotter av en eller annen grunn. Skjønner lettere hva som foregår mellom dem.
Men det er jo selvfølgelig en smakssak. Datteren min synes f. eks det er så flott med en jentegjeng som hopper og spretter og fyker rundt......
mvh Julie

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Henger meg på denne tråden, jeg. :wink: Om du vil ha jenter eller gutter, spørs på hva du helst vil ha: et par jenter som springer rundt og helst vil ha deg som underholdning og matstasjon, eller et par gutter som aller helst vil sove eller bli kost med. Hvis du er bekymret for å få med en (eller to) gravide rotter hjem fra dyrebutikken, kan det være et veldig klokt valg å skaffe seg gutter. Da slipper en jo det problemet.

Gutter: Kosegriser, tissemarkerer mye (det kan lukte litt stramt av tisset), sover mye, krever mer plass (intimsfære).
Jenter: Hyperaktive, klatremus, stort sett veldig tolerante, liker gjerne en noe større flokk enn gutter.

Det er vår erfaring, basert på våre 9 nåværende og 1 forhenværende. Andre har kanskje erfart helt forskjellige ting, og det kan selvfølgelig være store individuelle forskjeller fra rotte til rotte.

Lykke til med "rottejakten"! :sol:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Idamb

Post by Idamb »

Jeg har hatt begge deler, og mener helt klart at gutter er kosligst.
Sånn mine var så var Jentene mindre og veldig aktive, de hadde finere pels. Guttene var større, roligere og tammere. Men det her var sånn mine var da, er nok forskjell :wink:

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Om du vil ha gutar eller jenter er eigentleg ein smakssak.
Gutane er større, roligare (evt. dovnare :lol: ) og luktar mykje strammare enn jentene.
Om du er ute etter "kosegris rotter" vil eg nok annbefale gutane. Sjølvsagt, har hatt jenter som kunne ligge i timar på fanget og berre få kos og, men sånn generelt er dei mykje meir aktive, og har derfor ikkje alltid tid til det. 8)
Seier ikkje at om du kjøper gutar er du garantert koserotter. Det varierar jo frå rotte til rotte, og kor mykje tid du avser til den.

Ein annar ting du bør tenke på, er at om du kjøper jenter i dyrebutikk kan du risikere å få ei drektig jente heim. (har opplevd det _5_ gangar :shock: , og Det er for dårleg).

Det beste hadde nok vert om du fikk tak i rotter frå oppdrettar. Bur i Sogndal, som ikkje er så langt i frå Førde, så finner du nokon i nerleiken (eller eg finner) kan eg kanskje vere behjelpelig med transport.
:wink:

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

de hadde våre fint:9 mrn rg skal som sakt ikkje få før sommaren

siden søstra mi e alergisk og flytta ut då:)

førde e ei halvtime her frå..
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Okei. Er som regel ofte til Oslo og Bergen om sommaren, så om du 'finner' noko, ta kontakt så kanskje eg kan hjelpe til. :)

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

oki :D.. kjøire du jennom førde då??
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Nei, ikkje eg. Men har venner som ofte gjer det, og då kan eg berre sende dei med dei. 8)
Det eg meinte med at eg ofte er i Oslo og Bergen, er at om du finn nokon rotter på ein av dei strekningane, kan du berre sende meg ein PM eller noko slikt, og høyre om eg skal dit ein gang snart. Så kan eg kanskje ta dei med meg. :)

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

oki:) eg e ikkje so oftte i oslo... men eg e ganske ofte i bergen:)
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

Locked