Hmm

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Hmm

Post by Elsol »

Tidligere i dag fikk huset to nye beboere. To av batistas rotteunger flyttet hit. Sjarmerende småfrøkner med fart i rumpen :) De har fått navnene Susi og Bertha :bravo:

Det som er litt merkelig er at lille snille Pernillerotta (den minste av de store) ble helt rabiat når hun kom ut isted. Hun blåste seg opp og kom med høye snøse lyder :shock: Ble helt sjokkert!!!Hun er overhodet ikke domintant blandt de 4 store og hun har vært så snill og mild hele veien med både oss mennesker og de andre rottene.
Kommer til å bruke lang tid på tilvenningen av de to små og de kommer ikke til å flytte inn i storburet før de nye delene( nytt sovehus,nye etasjer osv) er kommet. Storburet skal også skrubbes godt og planen frammover er å bytte hånduker og lign mellom burene slik at de store blir vant med lukten av de små og omvent. De store pisser jo ganske så mye i sine klær så vil tro at de små kommer til å lukte piss om ikke så alt for lenge :lol:

Men hva er odsen for at dette ikke kommer til å gå??
Storpien er nå ca 8-9 mnd gammle og ingen av de har vært alene rotter..
Synes det var en ganske kraftig reaksjon fra Pernille...
Hun prøvde å grave seg inn i lilleburet med nasen :rottehode: først mens hun kom de de høye snøse lydene..
De har luktet litt på hverandre tidligere i dag og de har allerede byttet litt hånduker med lukt på.
Smårottene var også ute i sofan tidligere å var å sprang på de klærne som lå der + at de var i brødboksen til storpien.
Både brødboks og klærne (gamle klær rottene har fått...) var ny vasket.
Planen var å få de små venn med en av de andre først,men eneste kandidaten jeg hadde til det var Pernille,de andre er så mye større og mer hardhendte... :hm: :hm:

What to do :hm:
Mvh
Elin:o)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Følger du den planen der så tror jeg sjansene er veldig gode! Bare ikke bruk FOR lang tid, det er lettere å sette inn småttiser enn rotter på 2-3 måneder. Pernille markerer seg vel kanskje litt ekstra, men så lenge du tar det rolig og ikke lar henne skade de små går det nok helt fint.

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Å den rotta (Pink) som er den som vasker hardest og oftest på de andre tre (får de tre til å squike høyt og mye :roll: )og er størst av de 4 (350 g) var den rotta som var helt rolig med møte med de to småe.
Hun var å spaserte på buret isted og sleiket litt på tærne til lille Susi...
Helt flat i pelsen...
Så rottene har på en måte snudd opp ned på mine planer..
Planen var å få pernille,så Cornelia,så Nicki og til slutt Pink til å bli venner med de. Pr nå er rekkefølgen snudd helt..Cornelia freste til de også isted.
Hvis jeg er heldig så får jeg delene til buret i slutten av neste uke og da tar jeg skrubbing av bur og slikt til neste helg. Så forhåpentligvis holder det med 1 ukers tilvenning..
Men huff hvor jeg gruer meg til de skal flytte ilag..Var jo ikke så heldig sist jeg satt sammen store og små rotter..endte jo opp hos dyrlegen og måtte sy 2 sting på Nicki..Cornelia fikk også rift da..
Men tvi tvi..Dette skal og må gå bra!!!
Mvh
Elin:o)

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Du får tenke på at du nok var svææært uheldig sist gang, da. Jeg har hatt rotter i 15-20 år og jeg har aldri hatt problemer med sammenslåing av jenterotter.
Tror du klarer det fint jeg, men enig med Heidi i at det er lurt å ikke bruke altfor lang tid. En ukes tid( som du sier), kanskje et par burde holde.
Lykke til!
Julie

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Ma si meg enig i det! Har heller aldri hatt problemer med samføring av jenter..

Det går nok bra til slutt.
Lykke til!! :wink:
Hilsen!
Rose

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Innså min begrensing å fant ut at dette ikke gikk..
Hadde rett og slett ikke nerver til å sette de søte små inn sammens med de blodtørstige andre...
Etter 14 dager med burbytting, do og håndukbytting mellom burene,vask og parfymering av rotter uten at fresing å bustepels ble borte hos søstrene sisters så tok jeg kontakt med Batista og sa at jeg kom til å se etter nye hjem til de :(
Ble kjempeglad da Batista sa hun ville ha de tilbake :)
Gjorde dette litt lettere...
Vi vil veldig gjerne komme på besøk til dere en dag Batista hvis det er i orden?

Cornelia,Nicki og Pernille spretter glad og fornøyd rundt i nyvasket bur uten babyrottelukt :leftrat:
Mvh
Elin:o)

batista

Post by batista »

Dere er hjertelig velkommen på besøk:)
Skal si det var tre frøkener her som var glade da de 2 små kom tilbake:) Nå ligger alle å sover i en klynge:)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Godt å høre :D
Har hatt ei tøtta her som har vært veldig lei seg etter de dro :cry:
Tror det gjør det litt lettere når hun kan besøke de å se at de har det bra nå!
Forresten,vil du ha de hyllene jeg fikk den gangen jeg hentet de?De passet ikke i mitt bur..Kansje de passer hos deg?
Mvh
Elin:o)

batista

Post by batista »

hei:) har ikke plass til de hyllene i det buret jeg har nå:) Men i jula skal jeg hjem å hente et ilderbur, da kan jeg kanskje ha nytte av de hyllene:)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Kan komme innom en dag med hyllene så kan du gjømme på de :)
Går det bra med alle sammen?Har du sett noe lus på de små?Fant ikke lus på de når de var her og har enda ikke sett noe på de store..
(både jeg og samboer har sett nøye etter i sterkt lys..)
Forresten hva heter rottene dine?Susi og Bertha endra navn?
Mvh
Elin:o)

batista

Post by batista »

Er litt usikker på dette med lusa..Har ikke sett noe på mora, men hun er veldig vanskelig å undersøke..Det jeg har sett på de 2 små mine, er hvite og røde bittesmåe flekker i pelsen..Ikke mye , og ikke rører disse flekkene på seg heller, ikke som jeg kan se iallfall..er veldig usikker på om det er lus..Kan kanskje bare være støv?men de klør seg jo endel, men det gjør vel rotter uansett?
Så , jeg er usikker, men for sikkerhets skyld tror jeg at jeg kommer til å behandle alle når de er over 200 gram. Nå har jeg jo meisinen i hus, så det er vel best å være på den sikre siden.
Har ikke skifta navn nei, tror de skal få hete det jeg:) Mine heter Bølla og snupi, etter personligheten;) Bølla er ei skikkelig rampejente, og overhode ikke redd for noe, mens snupi er litt forsiktig og kosete:)

Locked