Bæsjer

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Rotteelsker

Bæsjer

Post by Rotteelsker »

Min rotte bæsjer ALLTID når jeg holder henne! Hva kommer dette av?
Hun virker veldig trygg på meg...Vasker seg i mitt nærvær..Men plopp...bæsj... :?: Hatt henne i noen dager nå=)

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Lurer også på det. Alle mine har det med å bæsje når de er ute. Neo legger fra seg minst 6 sigarer i hetta på genseren min hver eneste gang. Tiss forstår jeg, for markering, men hvorfor kommer trangen til å bæsje med én gang de er utafor buret? For å holde buret reint? hehe :hm:
Hvil i fred Rudy::.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Mulig det er med rotter, som det er med Hester og andre dyr. At når de er i bevegelse kommer fordøyelsen sikklig igang ,og går noe fortere enn til vanlig.

Rotteelsker

Post by Rotteelsker »

Har tenkt ut et logiskt svar..
Kanskje det er p.gr. av at de vil liksom si: "Dette er mitt!" Jeg hvet ikke jeg..Var bare en tanke

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Ingen av mine bæsjer ute av buret..De holder seg til de kommer inn igjen å så springer de en etter en på do :)
Men de to nye tøttene skjiter alle andre plasser en på do..
I dag ble matskålen omgjort til do :roll: og maten er gjømt inne i sovehuset.....
Mvh
Elin:o)

Masja

Post by Masja »

Jeg trodde det kom av nervøsitet og angst jeg, men det virker jo ikke som om det stemmer i de tilfellene som er beskrevet her. De rottene jeg har hatt til nå har stort sett ikke gjort fra seg utenfor buret eller på meg, med mindre de har vært veldig redde eller usikre (bortsett fra de gangene hvor de har vært så lenge ute at de ikke klarer å holde seg lenger da). Men det virker jo som om rotter er ganske forskjellige når det gjelder renslighet, så kanskje noen rett og slett ikke bryr seg så mye om hvor de gjør fra seg?

Aishi

Post by Aishi »

Rart.. Ingen av mine bæsjer når jeg holder på med dem, det eneste de gjør, er å kontrollere fingrene mine for om det er noe interessant å slikke på. :P

Men jeg har det problemet med lillesøster's dverghamster - når han blir stresset, bæsjer han som besatt. Har drevet en del trening med han, og det har hjulpet. Og har også opplevd det der med marsvin før, men det blir bedre med tiden.

Er rotta di gammel? Om den er sånn passe gammel, og ikke vant med folk, kan dette være en stor forandring i hverdagen dens.. Og om den er ung, kan det være at den bare vil "få det unna" for å kunne suse rundt i sofaen osv.. Og pass på å ikke gi den fôr som kan være kraftig for magen dens :) Om det ikke endrer seg med tiden, kan du spørre noen profesjonelle!

Rotteelsker

Post by Rotteelsker »

Slutta nå! :D
Hun er ca 10-11 uker ;)

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

mine var også sånn i begynnelsen....gjorde fra seg på meg.....nå gjør de kun fra seg om jeg har de lenge ute og jeg ikke fanger opp signalene om at de vil tilbake til buret for å gå på do! rare skapninger!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Aishi

Post by Aishi »

:)

Om du plages skikkelig, går det kanskje å sette alle bæsjene (det blir en skikkelig drittjobb) i favoritthjørnet hennes, og sette henne der.. Om hun bæsjer, gir du henne ros. Gjør dette et par ganger hver dag, og til slutt kan det hende at hun har forstått at hun ikke skal gjøre ifra seg overalt.. Blir litt behageligere å rengjøre også, om all dritten er i ett hjørne, og resten bare må tømmes og vaskes. :)

Locked