Problemer

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Rotteelsker

Problemer

Post by Rotteelsker »

Når jeg holder rotta mi, vil hun ikke kose, hun bare springer for å undersøke.
Noen ganger når jeg skal prøve å kose med henne springer hun bare bort.. Noen som har poolevd dette og vil komme med råd?

Eli Andrea
Markeringsbehov

Post by Eli Andrea »

det e kansje nåke med att ho e ung pluss at jenterotte lika nesten aldri og kose :wink:
men gutter der i mot :)
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

alle rotter er forskjellige :wink: ut av de 6 rottene mine er det bare 2 som har tid til å kose, rotter er veldig nysgjerrig av seg :P
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Jeg har aldri hatt en rotte som liker å kose. Noen få har akseptert å bli tatt på, men de fleste har syntes det er ubehagelig (og noen vasker seg grundig etterpå, de stoler tydligvis ikke på hygienen min :oops: :) ). Men det er nok stor forskjell på rotter, og så vidt jeg har skjønt er det hovedsaklig hannrotter som blir kosegriser.
Jeg regner i utgangspunktet ikke rotter som kosedyr, sånn som feks en hund eller katt, men er vant til at jentene farer rundt for å undersøke og utforske. Tror i hvertfall jenta di er helt normal rottete!
Maria H.

kristinech

Post by kristinech »

De to jentene jeg har er ikke så interresert i kose, de er mest opptatt av å løpe og utforske ting. Hannrotta til broren min derimot, han elsker kose. Tror ikke det er noe å bekymre seg for ihvertfall:)

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

For ca 15-20 år siden kjøpte jeg mine 2 første rotter. 2 damer Den ene var veldig rolig og kosete. Jeg har ei nå som er veldig kosete. Har tid til å sitte i hånda mi og vurdere meg. (ser iallefall ut til at det er det hun gjør :) )
Alle jenterotter jeg har hatt i mellomtida har vært turborotter.
mvh Julie

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Jeg har opplevd litt av hvert på jentefronten :)
Medea var en kosejente av rang, hun elsket å ligge i halsgropa eller i fanget, skulle aller helst kløs masse bak ørene og tok det meste med knusende ro. Hennes datter Niobe er mye det samme, men var endel mer aktiv på sine yngre dager. Den ene kullsøsteren til Medea, Demeter, var rakettrotte som skulle høyt og lavt på en gang, og hadde svært sjelden tid til kos. Den andre kullsøsteren, Frøya, var en slags kombinasjon - fart og moro hvis det passet seg slik, kos ved andre anledninger. Phedra var mest kos, mens datteren Strophe hermet Demeter i alt hun gjorde, og var tilsvarende hyperaktiv :wink: Strophes søster Skin var mer kosete igjen.
Så det varierer veldig fra rotte til rotte, tror jeg. Synes også at det er litt av sjarmen - hver rotte sin personlighet og sitt aktivitetsnivå :D
Men det er ikke til å se bort i fra at din rotte blir mer kjælen med alderen, og ikke minst om hun får en burkamerat. Spørsmålet er jo også om hun er nysgjerrig og leken, eller om hun ikke er helt trygg på sine omgivelser, og om sistnevnte er tilfelle her, kan en burkamerat utgjøre en stor forskjell.

Chrizzy
Pinglerotte

Post by Chrizzy »

Hunnrottene mine var også sånn, hadde verken tid til å kose eller sitte i ro. Hun blir nok roligere med alderen, det kan også hende at hun ikke er helt trygg på deg ennå. Hannrottene derimot pleier å være ganske kosete, men dette er jo også forskjellig fra rotte til rotte. :D Du kan jo prøve la henne krype rundt på deg en stund å se om hun slår seg mer til ro :)
¨*Christine*¨

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Samboeren min har fått tjukka til å like kos...det han gjorde var å lage en "grop" i pledet og la henne der og holdt henne litt igjenn sånn at hun ikke fikk løpe av gårde, mens han strøk over henne med den andre hånden...Oj, det var jo godt jo!! Nå ligger hun helt stille og sovner mens hun får kos! Vesla deri mot, er totslt motsatt! H
n er full av energi, er å henne som styrer og ordner i buret.... :D
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Lillenill

Post by Lillenill »

Hoodeden min, Nira er veldig kosete av seg.. Men har ikke tid til kos innimellom når det er noe nytt og spennende som skjer.. Og dumboen er det rakkett i rompa på, selv om hun er over ett år...... Laangt over ett år.. Mens Vesla ( hodded) er en sånn mellomting.. Men søker mye varme og ommsorg.. Samtidig som hun er aktiv og har rakett i rompa som bare søren.. Hehe..

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Min Shadow er av det anti-kosete slaget, og klorer deg gjerne omtrent til blods for å slippe unna (noe jeg merker veldig godt etter de siste par dagers kutt-behandling). Men nå, etter å ha hatt henne i et år, har hun endelig begynt å slappe av, kommer bort og skal ha kos, _kan_ lage koselyder til meg (når det passer seg for henne). For å si det mildt, jeg hadde gitt henne opp for lenge siden, og tenkt at "jaja, så Mist er min koserotte", og igrunn bare latt Shadow herjet som hun selv ville (nesten).

Pytteliten er da lille frøken endrer-mening. Ene øyeblikket skal hun kose og leke - andre slikker hun seg ut av grepet ditt og piper for å slippe unna. :roll: Men hun er liten, og har nok ikke roet seg helt riktig ennå. :) Så hun skal da få lov til å være liten og rampete søting.

Mist er koserotta - og mammadalten. :) Ingen over og ingen ved siden av. Hun er klar for kos stort sett hele tiden - men er rask til å plante en pote i fjeset ditt hvis dette ikke skulle være saken.

Alle rotter er individer, og jeg tror at man veldig ofte må la de styre sånne ting selv. Det merker jeg med Shadow, og jeg tror andre har merket det med andre rotter.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

vevina

Post by vevina »

jeg og venninna mi har en gutt hver(de bor sammen) de er brødre, men gutten til venninna mi er kjempe kosete og gutten min har aldri tid til å sitte stille å kose, han er mye mere sky en han andre, det kommer vel veldig ann på personligheten dems, de er forskjellige akkurat som oss

Lillenill

Re: Problemer

Post by Lillenill »

Rotteelsker wrote:Når jeg holder rotta mi, vil hun ikke kose, hun bare springer for å undersøke.
Noen ganger når jeg skal prøve å kose med henne springer hun bare bort.. Noen som har poolevd dette og vil komme med råd?

Det er ikke noe farlig, men hunnrotter er ikke så kosne som hannrotter.. Men nå er jeg heldig som har tre kosne jenter hjemme, som har tid til å kose litt.. Men men..
Hehe...
Men mulig er hun ung enda, og er veldig leken...
Men det går nok bra..
:wink:

Koala jenta
Markeringsbehov

Post by Koala jenta »

jeg har mange slags dyr, og med alle sammen gjeder det samme, masse kosing, gjerne lek frem til de blir slitne å så la de ligge å sove og kose på deg, da blir de vant med at det er koselig og trygt å sove og kose hos deg.
og det trengs masse kos og tolmodighet så får du til slutt en kose unge, men nå må jeg bare nevne at det har litt med personlgheten deres å gjøre også.
lykke til!!

SJOKOLADE

Post by SJOKOLADE »

Manuel desperado er skikkelig glad i kos, han vil helst være bare sammen med meg og ikke den "dumme" burkompisen Ludvik. Manuel er den smarte rotta med utforskertrang og mye egenrådighet. Han er ett matvrak :spise: Han hopper lynaskt opp på meg når jeg reiser meg fra sofan, her skal man ikke gå glipp a noe nei!!
Ludvik er ganske redd for det meste bortsett fra Manuel, før var han veldig redd for allt. Så jeg sikter på nesten ikke redd i det hele tatt! Han bruker den mye omtalte "strutsemetoden" når han tror farer lurer. Ludvik tror allt går bra hvis han får hode og iallefall litt av kroppen under genseren/pleddet/puta. Han er generelt glad i å være under ting. Broccoli er favorittmaten hans og små plaging av Manuel er en ny hobby... :(

Locked