Vanskelig hannrotte. Noen forslag?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Gunn Hege

Vanskelig hannrotte. Noen forslag?

Post by Gunn Hege »

Hei

For noen uker siden tok jeg til meg en rotte som var ganske nervøs av seg. Eier påstod også at han beit. Så hannrotta Gringo ble forflyttet til meg for at jeg skulle prøve å temme han noe. å få slutt på denne bitingen

Joda Gringo kom til meg han sky. Han bodde i et fugle bur, hvor det lå en pinne trapp som dekka halve buret, slik at Gringo hadde en mørk å fin plass hvor han kunne gjømme seg. Jeg lot han stå med dette noen dager til han vendte seg til omgivelsene. Så rensa jeg buret hans og tok vekk det som mørkla hele buret, slik at han kunne få delta mer med omverdnen.

Han fikk i stede et lite blått hamster hus til å bo, problemet var at han bodde i det huset hele tiden. Ikke så jeg han på utsiden i det heletatt.
Jeg tok han ut av buret å hadde han med meg på ting. og han virket snill å grei.
Jeg bestemte meg for å introdusere han for andre rotter. Det sa PANG.. Jeg endte på legevakta, og vi var like langt.
Gringo har bodd aleine hele livet fra han kom fra dyrebutikken. Han er nå rundt 6 mnd eller mer.
Etter runden med legevakt osv.. Har jeg latt han hilse på flere andre rotter, og det har gått delevis bra, bortsett fra at hver gang de andre nærmer seg Gringo blir det kamp? Så mine gutter tør ikke bo sammen med han?
Har noen forslag til hva jeg burde gjøre? Noen tips om hvordan jeg skal bli kvitt den nervøsiteten og usikkerheten fra han?
Jeg gir nemlig snart opp og har veldig lyst å sende han hjem der han kom fra?

Aishi

Post by Aishi »

Rotter er vanedannende dyr, og om han ikke er vant til andre dyr ifra fødselen av, blir dette forferdelig merkelig for han.. Men han har nok fremdeles det sosiale instinktet :) La han hilse på de andre rottene gjennom sprinklene innimellom. Og hold på med han på mye som mulig. Om du skal la rottene hilse på hverandre, burde du holde de to rottene som skal hilse, være klar til å skille dem, og bare la de lukte på hverandre. Angriper de hverandre, ta ei hånd imellom dem og dytt fort unna den ene, og ta opp den andre. Kan gjøre litt vondt, men eneste som funker om du må ha dem skillt fort. Ellers er det bare å gi opp..

Locked