Leking..

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Leking..

Post by Hoyst_87 »

Hoyst er så rar! Laget en sånn papirkrøll til ham isted, med et par matbiter inni og en mandel, og han skjønte først ikke hva han skulle gjøre for å få tak i maten.. bare gikk rundt papirballen.. tilslutt, så tok han tak i hele greia, og bar den inn i buret! :lol: så ganske morsomt ut, lille rotta tar tak i hele store papirkrøllen og bærer den inn i buret! :lol:

hm.. tror jeg må skaffe meg videokamera! :D

men noen som har ide om andre ting jeg kan gjøre for å aktivisere ham? han er jo i god form, men han sitter mye stille.. :P og vil gjerne at han skal bli tammere også.. men kan han være med ut, så lenge jeg har ham under gensern eller i lomma på genseren liksom? :D
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Trixi

Post by Trixi »

For å aktivisere han kan du jo jømme noe godteri han liker forskjellige plasser i rommet så han må lete etter de? dette funker på mine iallefall, vertfall hvis det er solsikkefrø det er snakk om :) Noe som mine også synes er forferdelig artig, er om man har en stor pappeske, fyller den med masse ufarligskrot (avispapir, doruller, høy, bomull etc) og putter f.eks solsikkefrø eller noe annet de liker inn i eksa og rister litt, så kan de lete igjenna hele eska etter godteri.
Rotta blir nok ekstra engasjert om den for noe den liker ekstra godt :wink:

om det ikke er så kalt der du bor, kan du vel ta med deg rotta ut. bare pass på at den ikke fryser. hadde min lille kosegutt med på butikken her om dagen, han syntes det var fryktelig spenende og artig ;D

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Solsikkefrø er virkelig mam! De får av og til noe ekstra å kose seg med om lørdagen...(ikke for mye solsikkefrø da de er veldig fetende) Men jeg bruker ofte å putter pølsepålegg o.l inni kinderegg!! Kjempegøy å se på, den er akkurat for stor til at de klarer å bite over, som de strever!! haha...får biti hull til slutt!!! Men det å gjemme litt mat i rommet var lurt, kan gjøre det da jeg har de på badet!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Er vel ikke noe sted i Norge hvor det er varmt nok til å ta med rottene ut nå? Det skal være t-skjorte-vær, og i Trøndelag er det i alle fall nærmere boblejakkevær... :wink: Må også nevnes at Trondheim er blant de varmeste i landet i dag.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ja, det med mat rundt omkring i rommet var lurt, da får han tusle litt rundt! :)

Og også det med esken, og kindereggene! Jeg elsker jo kinderegg, så da passer det veldig bra! :D

Det er ikke så kaldt her, er mildvær liksom, men hvertfall ikke t-skjortevær..!
Men forrige eiern sa til meg at bare han er under en genser, så stjeler han varme fra meg, og holder seg varm nok? Vet ikke om det er riktig, men virker jo som det har gått bra før! Pleier ha på meg tskjorte, ullgenser og hettegenser over deg, og så har han enten vært mellom ullgensern og hettegensern eller i lomma på hettegensern, og da har det ikke virket som han fryser..
Han er derimot veldig ivrig, og prøver alltid komme ut gjennom halsåpningen MENS jeg er inne på butikken og handler, så må dytte han ned igjen! :P (de to gangene han har vært med, da) :D

Gleder meg så masse til det blir t-skjortevær, og de kan sitte på skuldra eller i en veske mens jeg er ute og går, blir så gøy å se ansiktsuttrykkene på folk! Spes. hjemme i Hamar! :D Tihi! :lol:
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Killa
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 11 Jan 2006, 04:12
Location: oslo

Post by Killa »

Jeg har ofte med meg rottene rundt. Det gjør ikkenoe at det er kalt ute for inni jakka på magen min der er det varmt! Også krabber de av og til ut i armen på jakka for å kikke ut ved hånda. Veldig koselig. Å ha med rotta rundt funker veldig bra hvis du vil han skal bli tammere.
Når det gjelder aktivisering er mine rotter veldig glad i å løpe etter en skolisse med en knute på. Også jager de også gjerne en tannbørste (som er deres, hehe) når jeg drar den langs gulvet og opp og ned på ting.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

hehe, ok! det med tannbørsten og skolissen og sånn må jeg teste! må kjøpe meg en bedre jakke tror jeg, som de kan ha det bedre inni! :)

thanx for bra svar! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

ja mine også løper etter lisser :P kjempe morro å se på :lol:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Killa
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 11 Jan 2006, 04:12
Location: oslo

Post by Killa »

Jeg har sånn snowboard jakke med en sånn ekstra lukke greie inni. Litt vanskelig å forklare. Den er hvertfall laget sånn at det ikke skal komme snø inn og den funker sånn at det ikke kommer rotte ut heller. Ellers er hettegenser helt topp med rotte rom på magen og i hetta. Du kan ha med rotta på skolen! Det pleide jeg da jeg gikk på skole. De pleide å ligge i rommet på magen av gensern eller i hetta og sove. Ta han med overalt så blir han tam på null komma svisj.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

[quote="Killa"] Du kan ha med rotta på skolen! Det pleide jeg da jeg gikk på skole.quote]

hehe, NEI, jeg kan IKKE ha de med på skolen! :P hadde med han ene, og det førte nesten til at jeg ble kasta ut av internatet! fikk krangla meg til å bytte rom istedetfor, pga ei anna ei bor der med hundene sine, så da gikk det bra.. :) men tar dem IKKE med i timen igjen.. :P hehe! men kult at du kunne det! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Jeg vil tro de fleste skoler har regler mot å ta med dyr, av hensyn til allergikere. Jeg husker at en av våre vikarer på barneskolen dro med seg kattungene sine i klasserommet en gang; det resulterte i en masse sinte foreldre med allergiske unger som måtte gå hjem fra skolen. På skolen der skolekorpset jeg dirigerer har øvelse, er det strengt forbudt å ta med seg dyr inn. Det er vel heller ingen god måte å introdusere rotter som kjæledyr på, spør du meg. Folk som ikke liker rotter/har fobi vil få panikk av løse rotter (jeg har en del sånne i familien min).

Rottene våre pleier å ha tidsfordriv i timesvis når vi legger inn noe nytt i buret; en utslitt ullsokk skaper forvirring og panisk organisering..."hva kan denne brukes til?" Jeg har pleid å pakke inn noen godsaker i avispapir og henge dem opp i buret av og til, det er også en hit hos rotter med angst for å kjede seg.

Eller: Unni (Nemesis) kan ta opp og legge ut video av Dumbo'n som utfører sitt berømte glansnummer? Det er jo en glimrende ide for rotter som trenger å finne på noe. :thu:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

minne bar utnytter meg,3 stk jenter som bruker sin kvinnelist for å få meg til at får det som de vill.
hvis jeg gjemmer noen form for søtt og godt.er det ikke gøy å lete etter den,men da kommer de bort til meg å begynner å tigge og kose med meg.men da jeg prøver og løfte en av de for å gi den en klem tar en av de andre psen eller noe slik fra meg eller de kan leke løpe rundt foten til jeg blir så irritert at de får noe godt.
de har det sikkert veldig gøy med det,men de er jo så søte kan ikke helt si nei ikke noe oliven i dag.
minne elsker å løpe etter innsekter det er deres store lidenskap kan få kjøpt noen i dyrebutikker.my protiner i små innsekter.
minne liker også å løpe etter sokker men den er ikke noe morsom når de har fått tak i den.

Killa
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 11 Jan 2006, 04:12
Location: oslo

Post by Killa »

Oj! Hvordan innsekt da?

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

Små gresshopper og andre små innsekter.allt er gøy å smaker godt.
de får også trening av det.

Dumbo-fan90
Sover i do
Posts: 253
Joined: 25 Oct 2004, 16:54
Location: Asker
Contact:

Post by Dumbo-fan90 »

Mine pleier å få sirisser/melormer..snadder :P :bravo:
Mvh Ida&rottene

Locked