Når rottebarn adskilles tidlig fra mor

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Når rottebarn adskilles tidlig fra mor

Post by annetten »

Interessant artikkel på forskning.no:

http://www.forskning.no/Artikler/2006/j ... 8615334.19

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

hm. syns hun var litt slem med de. støt og greier. :shock: :(

men det er jo intressant å vite da!
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Lurer litt på om det stemmer at moren forlater ungene ved 22 dagers (3 uker) alder? Tenker på rotter i naturen nå, ikke våre tamrotter. Noen som vet?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja, det var interessant lesning! Jeg har forresten en bunke med lignende forsøksrapporter om hvordan separasjon kan påvirke rotteunger fysiologisk, hvis noen er interessert. Men ingen av dem har undersøkt tarm spesifikt, da. Skal tro om jeg kan finne denne i fulltekst noe sted også? :hm:

Julia: Nei, de gjør egentlig ikke det i naturen, det jeg tror hun mener er at ungene avvennes ved den tiden og kan klare seg selv. Rotter i naturen lever i familieflokker, og spesielt hunnene (men også i stor grad hannene) blir jo gjerne værende sammen med mor og tanter og alle de andre i flokken når de vokser opp. Men mor tar seg jo naturlig nok ikke fullt så mye av ungene etter at de er avvent, da. Da må resten av flokken steppe inn for å bidra til oppdragelsen :)

Locked