Hvordan unngå "hærverk"? :)

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Hvordan unngå "hærverk"? :)

Post by Randi »

Lurer på om dere har noen tips på hvordan beholde mest mulig av husets inventar i orden når man har rotter? De rottene jeg har hatt, har utallige sengesett, klær, tepper og lignende på samvittigheten..

Min første rotte Caro hadde favorittplassen sin inne i klesskapet, hun smatt inn der når jeg ikke fulgte godt nok med. Resultatet var at hun beit i filler en gammel pels min bestefar hadde gitt meg! (Hun var kanskje enig med meg angående pels? :))

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Hm, gi dem deres egne ting å leke med når de er ute, f.eks et håndkle, eller noe annet morsomt.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

For det første er det vel stor forskjell på rotter der også i forhold til hvor mye de ødelegger.
Så må man vel ta noen beslutninger. Jeg har bestemt meg for at småhullete sengetøy er veldig sjarmerende. :) Ødelagte klær takler jeg dårlig, og slipper dem derfor ikke til på steder de kan ha store gnage-hull-i-klær-seanser.
Så har vi jo alle stolbein, sofaer, stoler, sofaputer, gardiner, duker........tror det er en slags greie der man bare må si at noe takler man, noe takler man ikke.....Tror kanskje at noe av greia med rotter er at de må ha noe å utforske, noe å finne ut av, og det er jo ikke dyreplageri å holde dem vekk fra enkelte ting........men jeg vet jo enkelte som har rotter som har ødelagt veldig mye og elsker sine rotter forsatt like høyt. De har et hjerte av gull, og så snill er nok ikke jeg.........
MEn å holde dem vekk fra ledninger er jo viktig da av åpenbare grunner.
Var det noe svar på spm ditt? NEi, det var jo ikke det......Noen rotter kan man jo faktisk også lære å holde seg unna enkelte ting, da! :bravo: Det glemte jeg i farten! Et strengt "nei" duger på noen..........mens andre titter opp og lurer på hvem man tror man er og deretter fortsetter på sitt artige prosjekt.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Hilsen lettere oppgitt og hoderystende rotteeier
Julie :) :)

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Å lage tunneller i dynetrekket er morsomt - unntatt for den som forsøker å tre en sveitserost av et dynetrekk utenpå en dyne. Tar derfor bort dyna når vi skal ha kvalitetstid (trimtid) i sengen - putene og, unntatt de bak ryggen min. Pytteliten har fått en forkjærlighet for selvlysende trykk på gensere - så de er det bare å la være å bruke. Shadow liker best å være ute når teppet deres kan være med. De har et eget fleecepledd som jeg krønsjer sammen til en spennende haug de kan leke i. Greit nok, det blir spist på og ikke lakenet mitt. ;)

Potteplanter er bare å gi opp å ha i nærheten av buret. I allefall hos meg. Her er det en egen OL-gren å grave opp og kaste ut blomster (hvis de ikke bare spiser den, som de gjorde med bananpalmen min..).

Noen ledninger er gøy å tygge på - tv-kabelen til eksempel, og laderen til mobilen. Men side de ikke får lov til å gå bak tv'en lenger, er det stort sett fikset.

Blader er kjempegøy å tygge hjørnene av! Særlig Her&Nå. Så lenge det er forrige ukes - be my guest.

Forøvrig er beste måte å unngå diverse smaksprøver eller utedo-laginger å fjerne det. Sånne plastrør til å gjemme ledninger i fungerte en kort tid hos meg - til Pytteliten knasket plasten i tusen millioner biter..Ellers har jeg tidligere brukt IKEA-esker (papp, tidligere inneholdt bokhyller eller lignende) skåret til å passe i døråpninger til å sperre av kjøkkenet og et av de andre rommene.

Hver sin rotte - hver sin smak. Hos meg funker ikke nei - men to av de tror at knipselyder betyr at de har gjort noe helt forferdelig, så håper tredjemann også finner ut noe lignende tilslutt. Eller.. nei.. Pytteliten bare slikker deg på nesa hvis du løfter henne opp og kjefter på henne. Håpløst tilfelle.. *mopp-mopp* :roll:
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Jeg har fire rotter nå, kunne vært fem...Mistet ei i desember, hun gnagde på ledninger og det hun kom over...av de fire jeg har nå er det Lille My som har tatt over den "jobben" har gått uttover håndkler for det meste og ledningen på føneren min fikk noen merker. Men den tar jeg skyld i selv siden jeg lot ledningen ligge tilgjengelig på gulvet. Men jeg må ha de under oppsyn!

Stoler ikke helt på de!! :pir:
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Som Julie sier, må du bare finne ut hva du tåler bitemerker på, og hva som er off-limits. Og rottene kan fint lære seg det, men da må du være tålmodig og jobbe med en ting om gangen.

Jeg hadde en hylle av tre i stua som tydeligvis var rene snadderet å kvesse tenna på. Den så ikke fin ut etter hvert. Jeg bestemte meg for at nok var nok, og satte meg foran hylla hver gang rottene var ute. De fikk snuse på den, men hver gang en rotte satte tennene i den, klappet jeg høyt i hendene. Silver brukte å hoppe en halv-meter opp i lufta for så å lade med tenne først og fortsette gnagingen. Ble jeg ignorert nå jeg sa "nei" og klappet i hendene, fikk rotta seg en tur i buret eller ble lagt på rygg og kilt under magen...
Det var rene makt-kampen oss i mellom noen dager, men kompromisset ble at de fikk gnage på baksiden av hylla(det viser jo ikke likevel) - mens foran var off-limits. Jeg måtte passe på en stund, og si "nei" når jeg så hva de tenkte på, men de lærte. Når jeg ble trygg på dem, pusset, spaklet og malte jeg hylla, nå er den kjempefin og ingen har prøvesmakt siden.
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Mine sluttet å gnage på sofan,puter og pledd da de fikk sin egen brødboks,fillerye og fleecepledd.(bilder under div på bildegalleriet).
Hvis sakerne deres blir lagt bort og de er i sofan å trør uten det så finner jeg bestandig nye hull....
Mvh
Elin:o)

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Takk for svar. Fint å høre at det er mulig å frede visse ting.. Hadde holdningen "alt mitt er ditt" før, men deler jo tingene mine nå med en mann som ikke har hatt rotter før. For framtidig husfred er det kanskje lurt å opprette visse rottefrieområder. Bøkene hans for eksempel. :)

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Enkelte rottefrie områder er nok vekldig viktig, ja..for husfreden. :wink: :wink:
Julie

Killa
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 11 Jan 2006, 04:12
Location: oslo

Post by Killa »

Jeg hadde mine rotter løse der jeg bodde før og da måtte jeg selvsagt passe på ledningene! Det jeg gjorde var å kjøpe noen ruller med aliminiumsteip også teipa jeg alle ledningene med den. De gnagde ikke på en eneste av de jeg hadde teipa. Det funker veldig bra. Det beste er å teipe ledningen fast i veggen.

Locked