Personlighet...

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Darksyde

Personlighet...

Post by Darksyde »

Jeg har to hann-rotter, første rotter jeg har hatt, og de er veldig livlige.

Det jeg lurer på er: Det er en veldig stor forskjell i størelsen på de to, men det er den minste som er sjefen. Det vises gang på gang når de sloss. Men sjefs rotta, som forøvrig heter Stripe, er veldig nervøs når jeg plukker ham opp. Er det normal? Det virker så rart. Broren hans er veldig vennlig og glad i å utforkse ting.

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Omtrent alle rotter har ulik personlighet og det er alltid veldig spennende når man får en ny rotte. Når to hannrotter lever fredlig sammen trenger det ikke å være den av størst størrelse som er sjefen, dette ordner de opp seg imellom og har mye med personlighet å gjøre. Noen hannrotter er mer dominante enn andre.

Kjøpte du begge rottene samtidig? Kommer de fra samme kull slik at det er helt tilfeldig at det er så stor forskjell på størrelsen? Hvor gamle er de? Hannrotter er gjerne ikke fullt utvokst før de fyller 10 mnd, og da bør de nesten ha kommet opp i en vekt på 500 gram, men noen er mindre og andre er mye større! :)

Det er normalt at de lekeslåss iblant, men det skal ikke føre til at de får kloresår og bittsår på kroppen.

Selv rotter som er tamme kan bli nervøse når de løftes opp. Det er mange rotter som ikke liker det. Det beste er derfor å la rotta komme til deg, sette seg på deg, slik at du slipper å løfte ham så han henger i løse lufta. Det trenger ikke å bety at det er noe negativt med personligheten hans selv om han ikke liker å bli løftet! :)
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Guest

Post by Guest »

Ja, begge rottene ble kjøpt samtidig og såvidt jeg vet er de brødre (Det var ihvertfall det som var planen da jeg kjøpte dem). De er 8 måneder gamle nå, snart 9. De er begge veldig livlige, og elsker det når jeg lar dem løpe rundt på soverormmet hvor det er mye de kan grave og gjemme seg i. Men Stripe er så redd for å bli løftet og klappet, mens Boo ser ut til å elske det. Ganske rart.

Darksyde

Hehe...

Post by Darksyde »

Det var altså meg som skrev den foregående posten, glemte å logge inn...

kriztin

Post by kriztin »

Hei!

mine to brødre har en forskjell i vekt på 150 gram, som vetrinæren sa: biologisk mangfold :)

Det blir kanskje bedre å løfte dem hvis du tar det steg for steg hvor lenge du holder dem.. kanskje de blir tryggere hvis du holder den ene hånda under føttene når du løfter, slik at de får "solid" feste under seg...?

Kristin

chi

Post by chi »

mine rotter er også veldig forskjellige på størrelsen. Buddha veier bare 300 gram,

Locked