agresiv??

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

agresiv??

Post by Eli Andrea »

er rottene agresie vist da e sån at du skilje to som slost, med handa.. so bite den?
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Neeei.. Kommer an på hvorfor de sloss! Hvis det er to rotter som møtes for første gang, og sloss SKIKKELIG og du skiller dem, så vil jeg ikke tro at den er agressiv, kanskje den bare trodde hånda di var noe mer truende, i tillegg til den andre rotta? Hvis de lekesloss og du skiller dem, så kan det være irritasjon, at den bommet på den andre rotta, eller agressjon.

Hvordan biter, til blods, eller bare et litt svakere bitt med litt merke? Det er det også forskjell på. Blod skal IKKE aksepteres..
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

ja du sjønna oliver og beatle pleie altid og leikesloss og dinna gangen synst eg da va litt ekstremt so då tok eg handa i mellom dei og akkurat då beit oliver meg.. eg trur han forsatt trudde da va beatle so va dr..
da va berre litt biting med litt merke men da va på ditta skinne mellom tommelen og peikefingeren so eg kjente da ikkje so masse.. men eg blei litt lei meg :(
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Det var nok ikke med vilje, eller så ble han irritert fordi du avbrøt dem.. :P Hva mener du er for ekstremt? Småguttene mine lekesloss hele tiden. Så sant de ikke biter hverandre til blods, er det egentlig akseptert, tror jeg! :hm: :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

nei dei leikeslost berre når dei e utav bure (lure på korfor :hm: )
då jer dei da heile tida.. men dei jer da altid stille.,. og når dei beggynne og pippe syns eg da blir litt for voldsomt..
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Hehe, ok! Mine er også verst når de er ute av buret, de løper etter hverandre på gulvet, først den ene foran, så den andre! :lol: Men mine små piper ganske ofte, jeg blander meg aldri inn, de får ordne opp selv.. :) Går helt fint! Tror de enten piper av irritasjon over at den andre ikke gir seg med å plage dem, eller for å si ifra at de gir seg.. :)

I går prøvde Ole å løpe opp i buksebeinet mitt når Dole jagde ham, og stakkars Ole, han ble angrepet fra to kanter, meg som forgjeves prøvde å dytte ham ut igjen, for det kilte så fælt, og Dole som sto nedenfor og fanget halen hans.. :lol: Tror han ble litt forvirret da, når ikke mor tok kjærlig imot ham og passet på ham, men derimot lo og fniste når han ble jaget, stakkars! :lol:
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Og de leker sikkert mest når de er ute av buret fordi at da har de plass å løpe etter hverandre på, og det er liksom 'leketid' da.. Er hvertfall sånn med Ole og Dole, selv om de noen ganger løper inn i buret igjen mens de leker, og sloss der også.. Hehe.. :lol:
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

mine hoppa liksom etter kver andre:)
men dei e jo litt gamle so kansje da e derfor dei ikkje orka inne??

eller eg veit ikkje kor gamle dei e(dyrebutikkjøpt) men eg trur dei nerma seg 4 måna.. sån ca.. da e so irriterande at eg ikkje veit kor gamle dei e :roll:
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Hehe, ja, det gjør mine også, de løper liksom ikke, de 'hopper' på en sånn rar, kjempesøt måte! Noen ganger ligger jeg langflat på senga og bare ler og ler og ler, for de er så morsomme! :lol:

Regn fra den datoen du kjøpte dem, du, eller 5 uker den datoen du kjøpte dem, alt ettersom. :) 4 mnd er ikke gammelt.. Guttene mine er da litt over 2 mnd nå, og de er jo HELT hypre, skulle nesten tro de var jenter! (det er sant, Ole er femi også, han bosatte seg i veska mi i går, klatret opp(den henger på en knagg) og la seg oppi) :lol:

Hoyst, som er 1 år og 10 mnd nå(såvidt jeg klarte å regne meg fram til) er mye tregere, men han tusler da rundt han og, når det er utetid, selv om han ikke akkurat løper! :) Så tror nok ikke det er fordi de er gamle, er nok bare fordi de har lyst å leke når de er ute, mens når de er i buret slapper de mer av, og tar det med ro i forhold til leking.. :) Sover og spiser istedetfor! :lol:
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Eli Andrea: Jeg klarer ikke helt å lese meg til her i hvilken grad rotta di har bitt deg, men i første omgang må du ta et rottebitt alvorlig. Det kan ha alvorlige konsekvenser å bli bitt av en rotte. Om du søker her på forumet på rottebitt, finner du sikkert en del om det.
Lykke til!
Julie

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Ja, jeg snakker altså om konsekvenser for oss tobeinte.
Håper hånda di har det bra. Alle dyrebitt skal forresten tas seriøst.
mvh Julie :)

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

eg begynte ikkje og blø. men da kom et lite hakk
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Det var fint, Eli Andrea!
Da er det nok greit med hånda di. :) :)

Jeg tror jeg ville tatt det som et hendelig uhell for rottenes del. Det var nok ikke noen bevisst greie for å skade.
Ellers er vel dine rotter ganske unge om jeg husker riktig. Jeg har hatt rotter som har lekt så mye og så voldsomt at jeg har lurt på om det har ligget dårlig temperament bak det. Likevel har det i de fleste tilfeller endt opp i å bli fine rotter av det.
Med mine (hann)rotter pleier jeg å tenke at alt som skjer før rottene er rundt 8 mnd er utslag av at de er unge og lekne og at de skal prøve ut grenser og plassere seg på rangstigen. Noen ganger kan det være mye hyl og skrik fra rottenes side og det kan virke veldig alvorlig uten å være det. Jeg pleier ikke å "rynke brynene" før de biter hull på hvernadre.
Ingen "regel" uten unntak og det kan være situasjoner som er alvorlige selv om det ikke innebærer blod. Men det er etter min erfaring ganske sjelden og det er også litt vanskeligere å beskrive. Jeg synes imidlertid ikke det høres ut som om rottene dine gjør noe annet enn vanlig lek.

Men hold oss gjerne oppdatert om det skjer ting du er usikker på.
mvh Julie

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

ja dei er rundt 4 månda (trur eg dei kan godt vere alt frå 1-5 men eg trur rundt 4 måna)

siden eg fekk dei i dyrebutikken tek eg datoen fra eg kjøpte dei og da va 18.02.06...
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Lurt å regne alder fra dagen da du fikk de hjem.
Tror du skal ta det helt med ro med disse småingene. De må nok bare rase fra seg litt. :)
Julie

Locked