Klatring

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Klatring

Post by Randi »

Jeg lurer på hvor farlig det er for rotter å falle ned fra høyder? Den yngste rotta mi, Tuva, er en meget aktiv frøken. Hun er høyt og lavt, og er veldig modig. Innemellom altfor optimistisk og ender opp med å dette ned fra bokhyller etc. Det lengste fallet hennes har nok vært rundt 1 m. Jeg løper til og prøver og "redde" henne når jeg skjønner at prosjektet hennes ikke går, men det er ikke alltid jeg rekker frem, eller ser det.. Det virker ikke som Tuva tar skade av det, hun bare klatrer videre. Må jeg innføre klatreforbud til hun roer seg litt ned? :)

(Jeg har ikke blitt registrert som medlem enda, så jeg får ikke lagt ut bilder, men se på msn spacet i bildekatalogen på rotter, så ser dere Tuva på klatretur: http://spaces.msn.com/soyseth/PersonalS ... px?owner=1 )

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Det er nok en smakssak det der...ut fra hvem som svarer.
Jeg har hatt et par triste opplevelser med fallskader som jeg nødig vil ha igjen. Men det har vært fra større høyder og med hanner.
Damer som klatrer mestrer det gjerne bedre fordi de ikke er så tunge i kroppen. Men det er vel dette med at et dyr må få leve det livet det er viktig for akkurat det dyret å leve.......innenfor rimelighetens grenser......og så var det det der med hvor disse grensene går da......men jeg hadde nok ikke nektet henne å klatre, så lenge høydene ikke er så altfor store, og rotta er lett og sprek i kroppen....men jeg er også veldig bløt når det gjelder sånt...... :oops:
mvh
Julie

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Hm. Gutta mine tar sats og hopper ned fra pulten min de, tror det er over 1 meter iallefall! :roll: Men, de er jo litt gærne og da. Men det jeg har lagt merke til, er at om de faller, så lander de alltid på bena, som katter. Vet ikke om din Tuva gjør det? Tror de bruker halen til å snu seg i luften.. :P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Hmm.. Har sett at hun snur seg og lander "bra", men ikke alltid, blant annet på grunn av at hun faller ned der det er trangt. Hun er ei lita og lett jente, innemellom prøver de andre jentene å klatre der Tuva gjør det, men det er fysisk umulig for dem. De er for tunge og store. :) Fint å høre at det som regel går bra hvis man unngår de største fallene. Synes bare det høres groteskt ut når den lille kroppen treffer bakken. Jeg får enten bli flinkere til å "redde" henne, eller få bedre nerver..

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Hm. Vil tro hun hadde sluttet å klatre på sånne steder hvis det gjorde vondt å falle ned. Du må nok bare bli litt mer overseende, og herde nervene dine litt, for hvis du fortsetter å redde henne, så fortsetter hun å klatre på vanskeligere steder.. :P Tror jeg da.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Masja

Post by Masja »

Har også en overmodig rotte, som er høyt og lavt. Det har endt med et par knall og fall, men har aldri opplevd at hun har tatt noe skade av det. Det er jo også veldig vanskelig å hindre at rottene klatrer og gjør farlige hopp, dersom de skal ha en viss grad av frihet, noe de jo absolutt bør ha, syns jeg. Er de viljesterke nok er det ikke så mye man kan gjøre for å hindre de (bortsett fra fysisk å hindre de i å komme til visse steder). Det er ihvertfall min erfaring.

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Ene gutten min, smaug er helt vill på denne klatringen. Har ikke sett en hannrotte som spretter opp i bokhyllen, hopp,hopp et par etasjer også over til akvariet, balansere elegant på kanten mens han kikker på fiskene.. Han der får ikke gå alene ute for å si det sånn..
Men når han detter ned får jeg og helt vondt inni meg, men han bryr seg ikke en døyt, men rett opp igjen for å knaske bøker.. :roll:
Saga, Frøken og Fiona<3
Rip Spam, Tyfus, Varg, Smaug og Keli<3

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Veldig stor forskjell på rottene ang klatrenerver og -kondis. Urd vil, men er for klumsete, mens Embla er smidig, men hun tør ikke. Fine dyrene.
(Opps. Spacet mitt var visst ikke tilgjengelig for alle, nå skal det være det. )

Locked