Stygt bitt av kompisrotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
LUNA

Stygt bitt av kompisrotte

Post by LUNA »

Vi har 3 ukastrerte hannrotter som bor lykkelig sammen.
Det har aldri vært noe agresjon mellom dem før i morres,
hvor vi fant den ene med et veldig stygt bitt-sår.
Bittet er på siden av halsen, er dypt og blødde kraftig. (Under øret-under hals)
Den skadde rotta er for seg selv nå til sårene er grodd.....
....men hva med senere ?
Regner med det er den eldste av dem som er synderen.....han er snart 2 år. Offeret er ca 1 år.

Rotta som er bitt virker frisk, så jeg regner med bittet har unngått luftrør, pulsåre osv,
men hva med infeksjonsfare ?

Tips....tanker rundt dette ? :cry:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Faren til tre av våre rotter døde da hans burkamerat plutselig fant det for godt å kutte halspulsåren til pappa Civo (oppdretteren Topolinis har skrevet om dette på forumet, hvis jeg ikke husker helt feil). Synderen ble avlivet.

Vi har tre hannrotter, hvorav to hater hverandre så intenst at de har forsøkt å skade hverandre hver eneste gang de har treftes. Jeg ville ha vært veldig skeptisk til rotten som bet; hvorfor gjorde han det? Har de tre bodd sammen lenge, hva kan ha utløst reaksjonen, hvordan går den uskyldige tredje rotten sammen med den skadede? En tur til dyrlege med den skadede ville ikke vært så dumt; dyrlegen kan avgjøre om bittet evt må sys.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

LUNA

Post by LUNA »

De tre guttene har gått sammen uten problemer i ca 1 år.
De sover sammen, spiser sammen og leker sammen som verdens beste venner bestandig.
Så helt ærlig....hva som utløste bittet har vi ingen aning om
og ingen tobeinte øyevitner...

Etter bittet, ble såret vasket med serilt saltvann.
Sårene er lukket og sluttet å blø relativt raskt,
så jeg tror ikke det trengs sying !

Den skadde rotta er for seg selv rett og slett for å
få litt ro, og for å holde det ekstra rent inntil infeksjonsfaren er over.

Men hvor stor ER infeksjonsfaren i slike tilfeller ?

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Pass på at det ikke dannes lomme hvis såret alt er lukket i overfalten - det vil være livstruende i et slikt område: en meget god grunn for antibiotikabehandling. Munnhuler er å betrakte som infiserte områder - er du heldig gror det glatt og fint - hvis ikke, tja... jeg ville ikke nøle lenge hvis jeg var i tvil, ihvertfall.
Anita

Påss

Post by Påss »

Hadde også ett stort (og veldig stygt) bitt, som gikk fra nederst med øregangen og ned under haka. Det viste seg at når de begynte på "operasjonen" at det var langt verre enn dyrlegen trodde da jeg leverte ham. Baytril i fire dager og etterkontroll pga nettopp infeksjonsfaren osv. Jeg hadde fått det undersøkt hos veterinær så fort som mulig.

Locked