Hugo og guttene

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

tezza

Hugo og guttene

Post by tezza »

Hugo er altså ei horotte (lang historie) som er godt over to år nå men frisk og sprek enda:) i det siste har ho sosialisert seg med to av hannene jeg har men uten at dem virker intressert i hverandre på den måten. hannene prøver seg ikke og hugo virker ikke mottakelig (om jeg kan kalle det det) for slikt lenger heller.. de går rundt sammen som om de skulle vært av samme kjønn og da lurer jeg jo selvfølgelig på hvorfor de ikke er intressert i hverandre seksuelt sett??

kan dette ha noe med alderen hennes/dems å gjøre??

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Oi :shock: Du må holde dem adskilt! En 2-årig hunn er altfor gammel til å få babyer, men det betyr ikke at hun ikke kan få babyer... Blir hun gravid kan komplikasjonene bli store, noen som kan mer om dette kommer sikkert til fylle på med info her.

Så lenge hannene ikker er kastrerte må du holde dem lagt unna jenta di.

Hva var forresten meningen med å la dem gå sammen? Hvis de hadde parret seg er det ingenting du kunne gjort for å hindre kull :?:
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

tezza

jeg er

Post by tezza »

fullstendig klar over at ho ikke skal bli gravid. det er lurte på hva HVORFOR de ikke er intressert i hverandre seksuelt? dette oppdaga jeg helt tilfeldig en dag jeg stakk på butikken og hugo løp rundt å stua imens. det som skjedde da var at ho på en eller annen måte kom seg inn i hannburet. da jeg kom hjem lå de og sov. først tenkte jeg mitt og fikk litt noia for at det hadde skjedd noe. men nei.. hannene er ikke kastrerte men viser ho ingen interesse på det området.. etter det har de gått sammen ganske mye men under oppsyn og fremdeles er det ingen intresse for hverken ho eller han og derfor lurte jeg på hvorfor? om det kan komme av alder? for jeg syns det er merkelig

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Re: jeg er

Post by Nemesis »

tezza wrote:etter det har de gått sammen ganske mye men under oppsyn
Galskap.

Jeg vet ikke noe om hvorfor, men du kan jo se på denne tråden:
viewtopic.php?t=3752&postdays=0&postorder=asc&start=15

Plutselig så skjer det....
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Det vanskelig her er jo at det er dårlig med forspill og sånt hos rotter ;) De trenger så lite tid til sånt at det er ikke til å tro. Jeg har opplevd ved en anledning at to rotter hadde parret seg mens jeg satt og så på dem...og jeg kunne bannet på at de ikke hadde gjort noe annet enn å leke litt....men det hadde de altså.......
:) :)
Julie

tezza

spørsmålet

Post by tezza »

er ikke om det kan skje jeg lurer på hvorfor det ikke skjer? jeg kjenner ei som hadde to marsvin.de skulle vært to gutter men etter en god stundt viste det seg at den ene var jente. de gikk sammen og fikk aldri barn. det er sjeldent men vet det kan forekomme og jeg lurer da på hvorfor?

de andre to hannrottene hadde vært over ho fortere enn jeg kunne blunka om de hadde fått sjansen

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Når det gjelder marsvin mener jeg det er sånn at de i større grad, mye større grad orinterer seg i forhold til å være par. Det er ikke alle hanner man kan bruke, om hunnen ikke liker han.
Et barn var uheldig å slapp ut vår eldste hunnrotte, 2 år, da alle hannene var på tur i stua for en tid tilbake. Lenge siden sist jeg har sett ei så sinna rotte, altså hunnrotta. Ut fra det kan man kanskje trekke at hun ikke er interessert? Men jeg ville nok ikke tatt sjansen over noen tid, nei. Alle dyr kommer jo i en overgangsalder også. Mangel på interesse både fra hann og hunnrottens side kan kanskje ha noe med slikt å gjøre.

Og dette med marsvin kan også være bare prat......jeg vet ikke jeg......
mvh Julie

tezza

altså

Post by tezza »

når jeg sier "leke" da mener jeg ikke at de løper rundt i stua som jojoer det hadde jeg ikke turd..det hadde blitt litt for mye action for min del. men da mannfred var syk (så syk at han ikke reiste seg eller noe) da lå han mye på fanget i sofaen. da hugo var ute gikk ho ofte bort å stelte pelsen hans. dette har ho fortsatt med etter han ble frisk men de løper ikke rundt forbi. de ligger som regel på fanget mitt eller på kanten av sofaen og steller hverandre..når hugo går sin vei følger aldri mannfred etter. og jeg vet det går raskt om det skulle skjedd noe men et sekund? den er drøy..og jeg er ikke så treig i oppfattelsen at jeg ikke ville klart å skille dem når de ligger på fanget mitt å sover.

det med marsvin stemmer faktisk. gamle dyrlegen jeg hadde på hjemstedet mitt sa det kunne oppstå at hanndyr og hunndyr ikke parra seg men de visste lite om hvorfor

men overgangsalder sier du? mye mulig. lotta den nye hunnrotta klenger de på hele tida (rundt buret hennes) og ho piper og gjør seg så vannvittig til. hugo har slutta med det men ho er jo gammel nå da:)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: altså

Post by Heidi »

tezza wrote:og jeg vet det går raskt om det skulle skjedd noe men et sekund? den er drøy..og jeg er ikke så treig i oppfattelsen at jeg ikke ville klart å skille dem når de ligger på fanget mitt å sover.
Her tar du nok fullstendig feil. Rotter kan parre seg i løpet av et sekund, og du rekker ikke å skille dem, om du er aldri så rask. Jeg forstår ikke meningen med å ta den risikoen. Avl er ingen lek.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

For min del tror jeg ikke at jeg har mer å bidra med her enn hva jeg allerede har sagt.
Lykke til!
mvh Julie

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Jeg har lest i min rottebok at hunrotter kommer i overgangsalderen når de er 15- 18 måneder gammel (cappelens kjæledyr bøker- tamrotter) men er ikke sikker på om det stemmer da, men tenkte at siden gjennomsnittsalderen er rundt 2 år, kan dette stemme sånn hvis en sammenlikner menneskelig syklus med rottenes..
Men er helt enig med de mer rotte erfarne damene her, å la de være sammen er risikabelt, hvis hun blir drektig kan hun få store problemer og kanskje dø, så ville ha hatt dame selskap til henne i stede jeg.
Krysser fingrene for at ingen skade er skjedd :)
Saga, Frøken og Fiona<3
Rip Spam, Tyfus, Varg, Smaug og Keli<3

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

:shock:
At rotter kjem i overgangsalderen rundt 2 års alderen er eg ikkje så sikker på (varierar vel frå individ til individ).. For eit par år sidan klarte nemmleg ei 2 årig dame å snike seg ut av buret mens gutane var på vift, og det endte i 7 døde rotteungar + 1 død rottemor. Så eg syns det rett og slett er uansvarleg å la ei så gamal jente gå ilag med gutar - uansett om du følger med på dei eller ikkje. Som sagt før, så er rottene alt for raske, så du klarar uansett ikkje å skilje dei før skaden er skjedd.

Håpar du ikkje slepp dei ut samtidig igjen, og at ingen skade er skjedd.

tezza

dem

Post by tezza »

når dem ligger å sover vil jeg neppe tro dem parrer seg i søvne!! ja det virker som om ho er i overgangsalderen. ho har fått ny venn nå. lotta som er yngre og hannene har begynt å sirkle rundt buret igjen etter lotta kom i hus. utenom mannfred, han er likegyldig til dem begge..nei mannfred går ikke sammen med dem. han koste bare med hugo den perioden han var syk og lå på fanget mitt. da stelte ho pelsen hans bare. etter han var syk har han ikke hatt noen interesse for hokjønnene i hus. men broren derimot...

tezza

julie!

Post by tezza »

dem leker ikke eller går rundt."leke" som i at ho stelte pelsen hans han lå bare på fanget mitt mens ho vaska han. hadde de løpt rundt hadde jeg ikke latt det skje. dette var mens mannfred var dårlig. hugo har lotta å fante seg med nå... stakkars lotta,,ho sto i en mørk garasje hele vinteren uten mat til tider,kaldt var det og:( ho var sulten på oppmerksomhet da ho kom hjem til oss. forstår ikke hva folk tenker med noen ganger

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Re: dem

Post by Ailani »

tezza wrote:ho har fått ny venn nå. lotta som er yngre og hannene har begynt å sirkle rundt buret igjen etter lotta kom i hus. utenom mannfred, han er likegyldig til dem begge..nei mannfred går ikke sammen med dem. han koste bare med hugo den perioden han var syk og lå på fanget mitt. da stelte ho pelsen hans bare. etter han var syk har han ikke hatt noen interesse for hokjønnene i hus. men broren derimot...
Bra de ikke gjør det lenger da ;) Du får passe på broren da så han ikke sniker seg til et lite møte ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Locked