Rotter som spiller død

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Wookie
Sofaspiser
Posts: 186
Joined: 27 Dec 2005, 05:21
Location: Oslo

Rotter som spiller død

Post by Wookie »

Hva kommer det av og hvor vanlig er det egentlig?
Alucard, Balder, Tetra, Tøffeliten, Lynet, Smith og Smule

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det kommer an på hva du mener med "spiller død". Når to rotter prøver å finne sin posisjon i forhold til hverandre, enten de er ukjente eller kjenner hverandre godt fra før, hender det ofte at den underdanige parten legger seg på rygg (eller blir lagt på rygg) av den dominerende. For å vise at han ikke vil utgjøre noen videre trussel i det sammenstøtet vil han ofte bli liggende på rygg mens den andre pusser pelsen hans. Noen ganger blir han liggende en stund etter at den dominerende har gått sin vei, gjerne uten å bevege en muskel, dette kan tolkes som "spille død". Jeg antar at lengden på "død"-perioden avhenger av hvor stor forskjell det er mellom de stridende partene.

Og så er det de rottene som sover på siden eller på rygg, og som kan se helt døde ut - men de sover bare! Det er heller ikke helt uvanlig.

Rotter spiller ikke død som en forsvarsmekanisme mot rovdyr - de piler avsted og gjemmer seg.

Wookie
Sofaspiser
Posts: 186
Joined: 27 Dec 2005, 05:21
Location: Oslo

Post by Wookie »

Takk for svaret, det var i grunn det jeg hadde tenkt meg. Har helt siden jeg fikk rottene mine kunne se at de er dypt uenige om rangordningen, hehe, når de krangler, bytter de gjerne på å "spille død" før det kanskje går noen minutter og de krangler igjen. Men det er alltid den ene som vinner til slutt.

Har merket at den ene piper/skviper mer når han blir lagt i bakken, som du sier, men det er vel heller fordi han vil være i fred enn at det gjør vondt?
Alucard, Balder, Tetra, Tøffeliten, Lynet, Smith og Smule

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er helt normalt at de piper - og det er ikke alltid den som blir lagt i bakken som piper mest! Det er sjelden fordi det gjør vondt, normale rotter skader hverandre ikke under den formen for dominanshandling. Det er nok heller signaler om at "jeg gir meg" eller andre ting de prøver å si. Rottespråk er vanskelig å forstå - og det er veldig mange signaler vi mennesker ikke oppfatter! De sender for eksempel ut pipelyder i et toneleie hvor vi ikke kan høre det.

tezza

ja de kan se døde ut hehe

Post by tezza »

kryder ser egentlig alltid død ut når han sover for han sover alltid på ryggen med beia rett opp i været. venninna mi som var på besøk sa en gang "duh jeg tror rotta di er syk" men han sover bare sånn..tungt sover han også. kan gjerne klappe han og løfte han opp uten at han våkner.
pleier ikke å forstyrre dem når dem sover men til tider må jeg det om jeg skal til dyrlegen ol med dem.

Locked