Kastrering?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Kastrering?

Post by Anette »

Jeg har en hannrotte på 19 mnd som er veldig dominant.
Han har alltid vært sjefen i buret, men den siste tiden har han blitt mer og mer dominant ovenfor de andre. :?
Han jager de rundt, spesielt den minste og har bitt de et par ganger. :?
Det er litt opp og ned med humøret hans, for den meste av tiden ligger de jo alle og sover søtt sammen, men han er også ofte etter noen og når det gjelder mat er det krangling hele tiden.

Han er kjempe snill mot meg og andre mennesker, men som sagt ikke alltid mot burvennene sine :(

Det jeg lurer på er om en kastrering vil hjelpe?
Jeg vet jo at det i noen tilfeller hjelper og andre ikke, men tenker spesielt på at han er så gammel. Vet ihvertfall fra katter at oppførselen ofte ikke forandrer seg når de er så gamle ved kastrering...

Men jeg vil gjerne gi det et forsøk da jeg spesielt syntes synd på den minste som blir jaget en del rundt i buret :(

Vil gjerne høre andres meninger/erfariger om dette ;)

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Hei!
Eg måtte sjølv kastrere ein (STOR) han eg overtok etter ei veninne som rett og slett ikkje klarte han lenger, for han beit alt og alle han kom over til blods (kan vel nevne at han var eit resultat av grov innavl også). Operasjonen gikk bra, men sjølve inngrepet var ikkje vellykka i den forstand at han var like agressiv som før. Han var også godt oppe i alderen. Men dette er min erfaring, og det treng ikkje nødvendigvis gå slik med din.

Har og ei veninne som kastrerte ein 2 år (ja, 2 år) gamal gutt, som også beit alt den kom over, og han vart snill som eit lamb etterpå. :lol: Så.. Vanskeleg å sei.. :?

Lykke til uansett kva du gjer, i alle fall. :)

Locked