piping

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
siva83
Hamstrer mat
Posts: 360
Joined: 30 Mar 2006, 13:12
Location: Høvik

piping

Post by siva83 »

Jeg har nå fått to nye rotter, på snart et år, mine to fra før av er 4mnd. de to nye er egentlig kjempesnille, men den ene lager en slik gnisselyd når den er i nærheten av de yngste, de bor i samme bur og har gjort det i en ukes tid, etter mye om og men. de flyr ikke i tottene på hverandre bortsett fra når de møtes, da er det vill piping og løping i buret. betyr dette at de egentlig ikke liker trynet på hverandre? ser også at den yngste har et sår på ryggen som han fikk mest sannsynlig under den "bli-kjent" perioden vi hadde, det kommer litt veske ut av det, skal jeg smøre på noe eller kommer det seg selv?
Mai-Tai

*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Gnisse-lyd, som i skjære tenner-lyd? Det er jo egentlig en koselyd i så fall, så kanskje han prøver å roe ned seg selv, eller de andre ved å virke avslappet?

Nja, den ville pipingen og løpingen er vel litt rangordning, de MÅ jo møtes for å tilslutt få satt en orden på hvem som er sjef og ikke. Og da blir det nok litt piping og løping.

Sår på ryggen er nok sannsynligvis fra det ja, men sjekk også for andre sår, gjerne også på de andre rottene, det kan jo evt være midd som de nye har tatt med seg inn i flokken?

Som oftest skal det ikke være nødvendig å ha noe på sårene dems, de gror utrolig fort, utenom dersom de klør såret opp igjen, som ved midd.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

siva83
Hamstrer mat
Posts: 360
Joined: 30 Mar 2006, 13:12
Location: Høvik

Post by siva83 »

det er vel ingen skade å ha de i samme bur selv om det er litt løping og piping? det er ikke noen sår på de andre i allefall
Mai-Tai

*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

siva83 wrote:det er vel ingen skade å ha de i samme bur selv om det er litt løping og piping? det er ikke noen sår på de andre i allefall
Nei, rotter greier veldig bra og lage mye bråk uten at de sloss eller krangler. Har en jente som piper med en gang noen prøver å ta maten fra henne, og igår kveld fikk hun tak i noe godt noe, og de andre ville også ha, så da ble det mye piping og bråk.. :smack:
Så lenge det ikke er alvorlig slossing eller blod og sår, så går det helt fint. :)
Løping og piping hører også til i lek.

Locked