Hei
Jeg lurer på hvor tidlig man bør starte for å lære rotter å gå i bånd? Og om noen har tips for hvordan dette skal bli minst mulig traumatisk for rotta? Med min forrige rotte startet jeg alt for sendt (ca 4 mnd), det hele endte med at hun fikk dratt av seg halsbåndet/selen og stakk av gårde med det (har ikke sett det siden :D ).
Hvordan tilvende rotter til å gå i bånd?
Moderator: Moderatorer
Skal man absolutt venne rotta til å gå i bånd, bør man begynne mens rotta er ung...
Personlig hadde jeg ikke stolt på at rotta hadde holdt seg i båndet hvis jeg tok den med ut... de sniker seg jo ut av hva som helst. Hva om rotta får panikk og stikker av? Da finner du den kanskje aldri igjen!
Personlig hadde jeg ikke stolt på at rotta hadde holdt seg i båndet hvis jeg tok den med ut... de sniker seg jo ut av hva som helst. Hva om rotta får panikk og stikker av? Da finner du den kanskje aldri igjen!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
Jeg begynte først for en måneds tid siden å gå med rottene mine i bånd. Jeg tenkte at jeg skulle prøve det, og jeg forventet at det skulle ta litt tid før de aksepterte båndet. Men jeg hadde ingen problemer. Mine godtok båndet med en gang, og det ser ut til at de trives når jeg tar de med ut i båndet. Det er litt artig å se hvordan de utforsker den store verden.

Man har aldri kontroll over dyr i panikk... Jeg har hatt med rotter ut på skulderen et par ganger og sett hvor redde de har vært når vi har møtt diverse ting, og de har løpt under genseren min for å gjemme seg, men når de er på bakken en meter unna, kan den meteren bli for lang til at de automatisk, midt i panikken, greier å tenke på at det er til meg de skal løpe. I stedet kan de slite seg og løpe under en bil eller under en busk... og det var det...Marit.H wrote:Går det ikke ann å i så fall trene med de inne så de ikke kan stikke av for så å mulig aldri bli funnet..........
Jeg snakker ikke av erfaring ang. bånd da mine rotter aldri har vært mer enn 20 sek. i bånd før de har kommet seg ut av det, men jeg vil ikke risikere å miste dyrene mine. Jeg tror heller ikke det har noen egenverdi for rottene at jeg tar dem med ut på søndagstur i skogen!!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
Rottene mine liker ikke så godt å gå på bakken, da klatrer de alltid opp på buksene hos meg.... De liker mye bedre å ligge i fanget mitt og sove når sola skinner... De kan ligge sånn i over en time uten å kjede seg!! De elsker det!! Men noen ganger liker de også å sitte i gresset eller på trær
. Jeg bruker ikke bånd, derfor tar jeg enten bare én (maks to) rotte/r med ut, eller jeg tar med alle 5 i et bur og setter buret i sola... Hvis de er i buret har jeg jo kontrol over dem... De liker også å sitte i sola på balkongen når det er varmt. 
Jeg har 2 bånd hjemme, men rottene mine hater dem!!!

Jeg har 2 bånd hjemme, men rottene mine hater dem!!!