Hvordan aktivisere en lat rotte?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
dings

Hvordan aktivisere en lat rotte?

Post by dings »

Har to rottegutter, brødre på 5 mnd. Veldig ulik personlighet.

Pinky er "sjefen" og veldig aktiv. Åpner jeg buret så spretter han ut med en gang, raser rundt i stua, oppetter gardinene, erter oss ved å små-nappe oss i tærne for så å gjemme seg :) Liker å sitte på skulderen og bli med ut å hente posten, snuser og værer ut i luften og er veldig nysgjerrig.

Kasper er den "late" Ligger helst i huset sitt, tar en tur ut for å spise. Åpner vi buret hender det han tusler en tur ut, men liker seg ikke på gulvet. Tar heller med seg en matbit og gjemmer seg i vedkurven.
Men han er ikke underdanig, selv om han er mye roligere enn broren. Gir klar beskjed om Pinky er for "masete".

Men hvordan skal jeg klare å aktivisere Kasper mer, er redd for at han kan bli tjukk om han skal fortsette å være så rolig og lat. Prøver jo å ta han ut, og la Pinky være igjen i buret, men han er ikke intressert en gang.

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Kan hende han er sjuk? Eller ikke helt i form? Har han vært sånn lenge? Har du lyttet på pusten hans? :P Kanskje han er litt forkjølet og tungpustet, og da er det ikke så gøy å løpe rundt og leke. :hm:

Kan hende gutten deres liker best å være litt alene og litt lat av og til? Rotter har forskjellige personligheter akkurat som oss, så det er jo en mulighet! Hvordan du skal få aktivisert ham vet jeg ikke, det må noen andre svare på.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

dings

Post by dings »

Hoyst_87 wrote:Kan hende han er sjuk? Eller ikke helt i form? Har han vært sånn lenge? Har du lyttet på pusten hans? :P Kanskje han er litt forkjølet og tungpustet, og da er det ikke så gøy å løpe rundt og leke. :hm:

Kan hende gutten deres liker best å være litt alene og litt lat av og til? Rotter har forskjellige personligheter akkurat som oss, så det er jo en mulighet! Hvordan du skal få aktivisert ham vet jeg ikke, det må noen andre svare på.
Han har vært sånn siden vi fikk dem, så det er nok bare hans måte å være på.
Pusten er fin. Var litt snufsete i begynnelsen, men fant ut at det var strøet og høy han reagerte på. Tok bort høyet, og byttet til Yesterdays News (eller noe liknende) og han ble bedre veldig fort)

Må nok kanskje bare bruke litt mer tid på å ha han ute alene, tror nok han må lokkes med en del godbiter, for han er veldig glad i mat :)

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Ja, eller ha ute begge to, og prøv å få ham til å leke med han andre. :) Ha ham på skulderen og ta ham med i hele huset så mye du kan, og gi en liten godbit nå og da, så blir det gøy å komme ut, for da får han godbiter! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Se om du finner et sted han liker å oppholde seg utenfor buret. Det kan ta litt tid, men kanskje det vil oppmuntre ham til å røre på seg? Noen av våre dør etter å komme seg ned på gulvet, andre foretrekker å holde seg på trygg grunn. Vi har en tykksak som må lokkes ut av buret; hun trenger som regel bare litt tid på seg til å skjønne at resten av flokken har forduftet, så kommer nysgjerrigheten. Et spennende sted med muligheter for innredning av midlertidig hovedkvarter (bokhylle, TV-bord, tilfeldig rot i et hjørne) pleier å friste de late av våre til å pelle seg ut og løpe/gå litt. :ost:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

tezza

lat rotte

Post by tezza »

alle rotter har ulik personlighet og det at han er lat tror jeg ikke du trenger å tenke så mye på. jeg har en hann som er det lateste jeg har vært borte i. er ute å tusler i 5 mins så går han å legger seg igjen. han går jo nesten med lukkede øyne konstant. bare man tar han litt på hodet legger han seg ned å sovner. hadde de to med til dyrlegen siden broren hans er syk men latsabben var det ingenting i veien med. han bare er lat av natur men har aldri blitt overvektig heldigvis.

dings

Post by dings »

Jeg har begynt å "tvinge" han til å bevege seg ute av buret.
Slipper han løs på kjøkkenet og der freser han rundt og snuser, klatrer litt på møblene, så han får hvertfall strukket litt på bena.

Tror nok at etterhvert vil jeg få han også til å løpe rundt i stua, slik som broren.

Locked