De er så redde

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Ingrid.S

De er så redde

Post by Ingrid.S »

Jeg fikk meg to rotter i går og det eneste de gjør er å ligge i sovehuset sitt dagen lang, kanskje litt tidlig å spørr men hvor tid begynner de å komme ut av huset og hilse på meg? Dyrebutikken sa at jeg kunne stikke inn hånden og gi de en godbit i dag, så du forbinte hånden min med noe godt, men de ligger der inne og skjelver.

Og den ene rømte ut når jeg skulle gi mat i dag, kan det ha noe med framtiden å gjøre? at den blir redd hele livet? jeg tror den ble temmelig redd når jeg måtte fange den inn igjen.
Hvor tid kan jeg ta de opp? eller skal jeg bare vente til de begynner å bruke buret og komme og hilse på meg?

Det siste jeg vil er å ha noen livredde rotter :)

Håper noen kan hjelpe meg!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

http://awas.nvg.org/faq/
Punkt 4: Hvordan får jeg rotta tam?

Jeg tror ikke en enkelt innfangingsepisode skremmer den for livet, men prøv å unngå å slippe dem fri frem til de er tryggere.
Lykke til!

ane

Post by ane »

Jeg fikk meg to rotter for ca. 2 uker siden som var akkuratt son som du beskriver. Mine har blitt veldig mye tammere nå, bare ved at de har fått godbiter fra hånda mi. De har også fått ta seg noen turer ut av buret, mens jeg har sittet ved siden av. Da ender de opp med å klatre rundt på meg! :D Hvis rotteburet ditt står på gulvet, så flytt det opp til et sted der de har litt mer utsikt. Rottene mine ble mye bedre bare av det.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Har hatt slike rotter jeg også! Jeg lot dem først bli vant til det nye buret, så prøvde jeg å forsiktig stikke hånden inn dagen etterpå. Det fortsatte jeg med regelmessig den dagen og gav dem godbiter noen av gangene.. men min evar så redde at de ikke turte å spise dem engang :lol: .. men etterhvert som de ble vant til buret og hånden min fikk jeg løfte på dem og da var ikke veien lang til at de til slutt løp rundt meg på gulvet :)

Ha tolmodighet, det er hemmeligheten :thu:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

Takk for svar :)

Jeg prøver å sette buret opp i høyden ja, nå står de på fire murstener.

Jeg skal prøve og være tolmodig 8)

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

sett deg ved buret en gang du har laaang tid...og deretter lokk ut med mat ..den vil komme ettervært og da holder du den en goood stund(sånn fikk jeg den tammeste rotta jeg har hatt !
PS husk at rotter skal være mye ute ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Maggie_86

Post by Maggie_86 »

den ene rotten min oxo var sånn som du beskriver din ,men det gikk veldig fort over. Den første tiden hadde jeg henne veldig mye på skulderen mens jeg gjorde de daglidagse ting. Nå er hun veldig tamm,men ikke mye tolmodig til å sitte på skulderen :lol: hehe... En veldig aktiv jente, men utrolig kosete også:D

ane

Post by ane »

Hvordan går det med rottene dine nå da? Er de blitt noe bedre? :?

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

ane wrote:Hvordan går det med rottene dine nå da? Er de blitt noe bedre? :?
Nei, de piler inn i sove husene når de ser meg, jeg sitter nede med buret ca 20 min hver dag og ser på de og prater med de og etterpå prøver jeg og gi godbit til de men de sitter bare helt stille og skjelver. Hva skal jeg gjøre?? jeg har hatt de i 5 dager uten å lykkes :(

ane

Post by ane »

Hm... Etter 5 dager var mine egentlig ganske trygge på meg. (I dag krabba de rundt på skulderen og hodet mitt for første gang! Litt prøvesmaking på ørene, men det gikk bra... :lol: ) Tror egentlig bare du må la det gå i rottenes tempo, så blir de nok tamme til slutt.

http://home.online.no/~jorunhoo/artikkel10.html

tezza

det er nok

Post by tezza »

veldig individuelt hvor lang tid man må bruke. de to første hannene mine brukte jeg ikke lange tida på å få tamme. men de to hvite jeg fikk brukte jeg ganske lang tid på faktisk. 1 mnd elelr mer ca for å få dem tamme. de løp bare å gjemte seg når de var ute eller løp tilbake til buret sitt men nå er de tamme og sosiale:) men i dag skal Mannfred avlives dessverre:(

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Uffda :( ...
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

Så synd da, tezza :(

I går så snuste lille kylling på hånda mi og la poten sin oppå min hånd og gikk og hentet en liten agurk bit, men så var det lille smule da, hun er livredd, men det kommer seg etter hvert? Kanskje jeg skal fokusere på lille kylling så kommer lille smule etter hvert?

I dag skal jeg iallfall prøve å løfte lille kylling og sette ho på fanget :)

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Det kan ta vannvittig tid med noen rotter, særlig hvis en hendelse eller noe tidligere har satt sine spor. Ut fra mine erfaringer med ene rotta mi, så må man nesten ha tålmodighet som en gråstein. Shadow likte ikke mennesker og taklet ikke store forandringer fra den dagen jeg fikk henne. Hun var dyrebutikkrotte, og hadde tilbrakt sine første 8 uker i et glassbur uten store gjemmestedene. Etter et år (ganske nøyaktig og) kom hun plutselig bort til meg i sengen og lagde gnisselyder til meg. (Sjokkert? Åja..) Etter det, kunne jeg en dag løfte henne opp og holde henne - først en kort stund, senere lengre.

Nå sier ikke jeg at dette kommer til å skje med Smule, men du må nok være forberedt på at noen rotter har litt problemer med oss mennesker. Heldigvis, bare man gir de tilstrekkelig tid, ser det ut til å ordne seg for det meste. :) Fortsett å gjøre framskritt med Kylling, vær rolig, gi begge godbiter - selv om det bare er Kylling som lar deg løfte på seg - og du skal se at det vil skje ting, smått om senn.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

Jeg har gode nyheter!
Jeg holdt kylling i dag og hun utforsket alt på meg (nesten alt da) hun løp under håret, oppå hodet, under genseren og var helt gal, og hun spiste litt fra hånden min. Og nå når jeg kommer inn så stopper de ikke det de holder på med, de bare fortsetter, det betyr at de ikke er redde for meg lenger :D

Men Smule får jeg ikke lov til å ta opp, men jeg ser at hun følger etter kylling og ser opp til henne. Jeg satt og så på de når de spiste i dag (jeg ga de fisk, leverpostei, ost og frukt og grønt) det tok ei stund før de fant ut at jeg satt der, og smule satt helt stille, men så begynte hun å spise igjen (altså hun valgte å ikke søke tilflukt fra meg) :) Jeg skal bare fortsette å holde kylling og ser åssen det går med Smule.

Nemo: Det var venninna mi sine unger, så jeg vet at de har hatt det godt der, men hun koste ikke med de, siden hun fikk 13 rotte unger og det var veldig vanskelig for henne og kose med alle 13. Men som jeg har hørt, har de ikke hatt dårlige erfaringer med mennesker før :)

Locked