Gnaging

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
siva83
Hamstrer mat
Posts: 360
Joined: 30 Mar 2006, 13:12
Location: Høvik

Gnaging

Post by siva83 »

jeg har 4 rotter, og de to eldste er eksperter på å gnage på møbler, spesielt under sofaen. de er ca 1 år gamle. de har greiner og gnagestein i buret men dette er ikke så spennede. men jeg leier en møblert leilighet så det er en ulempe at de gnager når de er løs. de to andre på 5 mnd gnager ingenting. er det noe jeg kan gjøre med dette? kan liksom ikke sperre av deres område og så får de minste løpe fritt...
Mai-Tai

*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

For meg har det hjulpet å si fy litt hardt og ta dem vekk fra stedet! ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

siva83
Hamstrer mat
Posts: 360
Joined: 30 Mar 2006, 13:12
Location: Høvik

Post by siva83 »

jo hadde de ikke til stadighet gjort den under sofaen, ikke så enkelt å si noe til de, jeg føler bare de tenker "hun klarer ikke ta oss likevell så vi gnager litt til helt til hun eksploderer". :evil: når jeg eksploderer drar jeg frem sofaen og da ser de slik uskyldig på meg.. men jeg kan ikke til stadighet drive å dra frem den. de to yngste er løs hele tiden ettersom de er så snill...
Mai-Tai

*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

"NEI!", gjerne i kombinasjon med klapping i hender og fjerning av uskikkelig rotte har hjulpet oss i "nuet", men da må man jo omtrent fotfølge dem. Kanskje det er noen her som har trent opp rottene sine til å kutte ut uaktsom gnaging med suksess? Jeg klarte utrolig nok å få Spinus til å vende ryggen til en søppelpose for en stund siden bare ved hjelp av normal stemme, men han har ignorert meg når jeg har forsøkt det siden.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Masja

Post by Masja »

Min erfaring er at rotter ofte er så sta at de ikke tar et nei for et nei. Dessuten virker det som om alt blir ekstra spennende når de oppdager at det er forbudt. Det er selvfølgelig forskjell på personligheten til rottene, og noen er mer lydhøre enn andre. Jeg kjemper f.eks. en evig kamp med Ratchet om tilgang til kjøkkenet. De får ikke lov til å gå inn på kjøkkenet (det er ikke dør inn til kjøkkenet, så når de løper rundt i gangen sitter jeg i døråpningen og passer på at de ikke kommer forbi meg), men Ratchet skal ut på kjøkkenet (sikkert fordi hun ikke får lov, og da virker det jo ekstra forlokkende. Det må jo være noe virkelig spennende der inne), samme hvor mange ganger jeg hiver henne ut og sier strengt nei. Clank er litt mer lydhør. Hun snur faktisk av og til i døren når jeg sier strengt nei, men hun er litt mer nervøs av seg også da..

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

jeg har ingen problemer med mine to jenter egentlig. de får bare gå på sofaen, sengen og på meg, ikke på gulvet. det er for at de ikke skal gnage på ledinger og smutte inn til hundene (de ligger i buret sitt når jentene er løse ute.) de får også klatre i bokhylla og gå på pulten. de gnager ikke på bøkene mine. de elsker å gå under sengeteppet, da ser jeg bare små bulker som løper rundt...men det hender at de blir merkelig stille under der! det slemmeste de gjør foreløpig er egentlig å rase bilder på nattborded mitt og stikke av med smykker og gjemme dem under dyna. dvs...det er bare mira som gjør det, når jeg tenker meg om...
snille jenter er de, men jeg må jo passe på dem. desverre har jeg ikke lært dem å komme på kommando, det burde de kunne. har vært sløv..
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

tezza

mine har

Post by tezza »

aldri vært noe storgnagere egentlig. men det hender en sjelden gang. da klapper jeg i hendene hardt å sier "ØYØY" Da får de som regel fart på seg. det har gått et par ørepropper til mp3spilleren men det er vel egentlig det hele

Killa
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 11 Jan 2006, 04:12
Location: oslo

Post by Killa »

Det jeg har gjort når mine rotter har hengt seg opp i å gjøre dusteting er å forhindre dem fra å komme seg dit. Det går jo an å lage en kant rundt sofaen slik at de ikke kommer seg under. For eksempel med planker. Sofaen min hadde avtagbare bein, så da mine rotter begynte å lage bol under sofaen fjernet jeg bare beina så kom de seg ikke under. Eventuelt kan du forsøke å gi de noe skikkelig spennende å holde på med når de er ute, så de ikke får tid til sofahærverk.
Lykke til! Før jeg fikk chinchillaer var rottene mine alltid løse og da var det bare å tilpasse rommet etter deres innfall. Og det gikk veldig greit. :ost: Nei har jeg aldri klart å lære dem. Tror nei betyr utfordring eller noe sånt for dem :lol:

Locked