Aggressiv

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

tezza

jøss

Post by tezza »

så mye forandring på så kort tid. stakkars! det med å gni seg opp etter vegg og slikt gjør hugo også hvis vi har hunden på besøk. ho gnir seg på samme måte opp i hunden, er vel noe maktgreier vil jeg tro.

men ja de blir raskt synlig gamle når de først begynner. hugo ser veeeeldig gammel ut nå. ho er 2 år og 6 mnd nå men er frisk som en fisk og blir nesten bare mer og mer aktiv for hver dag som går. kroppen ser gammel ut men sinnet hennes er fremdeles i barnestadie virker det som!

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Burde jeg likevel ta det skrittet det er å avlive ham, eller burde jeg vente litt for å se hvordan han utvikler seg? Det ble jo utsatt pga lærern/veterinæren min har altfor mye å gjøre om dagene. Men burde jeg se ham litt an kanskje?
Be instendig om at en dyrlege ser på ham hvis du er usikker. Det er du som kjenner ham og som merker forandringene hos ham best, men samtidig er det vanskelig å vite når "nok er nok", særlig når man har bare gode intensjoner for et dyr man er glad i.

Jeg vil anbefale alle som er usikre på om rottene deres er i form eller ikke til å ta en titt på hjemmesiden vår: www.rogerogingrid.tk og kikke på bildene av våre sovende engler (rottesiden, klikk på "englene" og gå nederst på englesiden). Nederst sees Rotterottis, øverst Tommeliten (og Søta i midten). En rotte som ligner Rottis bør avlives umiddelbart; hun er tydelig undervektig og har hatt store problemer med å stelle seg selv. Tommeliten ble raskt dårlig, slik at sykdommen ikke rakk å sette tydelige fysiske spor på kroppen før han ble avlivet. Tommeliten ble avlivet i tide, Rottis burde vært avlivet. Det er dessverre ikke slik at rotter som er syke kan trykke på en knapp og gjøre slutt på lidelsen selv; de trenger litt hjelp fra noen som er glad i dem. Det føles grusomt der og da å måtte avlive et dyr, men det gir en indre ro i ettertid å vite at man hindret rotten i å måtte utholde ulidelig smerte i lang tid. Dessuten er det alltid godt å høre med en veterinær, som kan hjelpe til med å ta en vanskelig avgjørelse og gjøre smerten for eieren mindre ved å bekrefte dens bange anelser.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ja, det var bildene deres jeg så på, som fikk meg til å vurdere Hoyst nærmere. Men, han ser nå mye bedre ut igjen, så jeg blir så usikker!

Har satt ham i eget bur, da jeg ble usikker igjen fordi han fløy på Tassen i går. Han er så opp og ned! Men, tror jeg skal få Splinter kastrert, da kan jeg jo få sjekket ham samtidig.

Men, noen som vet om gode dyrleger i Bergen? Jeg stoler ikke på at de her i Lærdal vil kastrere en rotte, de har heller ikke gassnarkose, så jeg vet ikke helt om jeg vil det. Splinter er jo veldig frisk og rask da, men likevel.

+ at jeg tror ikke de har kompetanse nok til å vurdere Hoyst's tilstand.


Takk for svar, forresten! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Masja

Post by Masja »

Jeg fikk operert den ene rotten min for noen svulster ved pettvett (på Eidsvåg). De hadde visst god erfaring med operasjoner på gnagere så derfor valgte jeg dem, selv om det er ganske dyrt der. Det gikk ihvertfall fint med operasjonen da, og jeg var fornøyd med behandlingen. Virket som om de var flinke. Ellers har jeg vært hos Bergen smådyrklinikk (rett ved Puddefjordsbroen). De er veldig greie der, men vet ikke hvor mye de kan om rotter. Ellers tror jeg at dyreklinikken på Stend har erfaring med rotter, ettersom landbrukskolen på Stend har rotter. Men der har jeg aldri vært, så de har jeg ingen erfaring med.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ok, takk! :) Jeg skal ringe litt rundt og høre.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Da er det bestemt, Hoyst skal avlives.. Over natten har han fått kraftige pipelyder i brystet, og da han fremdeles er aggressiv ovenfor de andre gutta, må han stå alene, og det synes jeg ikke er riktig. Han skal nå få slippe.

Vurderer sterkt hva jeg skal gjøre med Splinter, da han bet meg kraftig i fingeren i går, når jeg skulle løfte ham ut av buret for å gjøre rent. Noen som har noen erfaringer? Han er rundt 8-9 mnd, har vel vært aggressiv siste mnd iallefall. Tror dere det vil hjelpe dersom han blir kastrert?

Jeg liker ikke at han biter, siden jeg nå har rottene hjemme hos typen og foreldrene hans, det er en del småunger der til tider, og om de finner ut at de skal stikke fingrene inn, så.... :/
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Det er trist å høre at det skal ende sånn, og jeg kjenner til den vanskelige avgjørelsen det er å ta. :|

Ønsker deg lykke til!
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Jeg måtte avlive den lille gutten min på 2 år og 6 månder for noen månder siden pga sånne lyder i brystet(LUNGEEMPHYSEM)urinveisinfeksjon osv...Men nå har han det nok godt med alle de andre på de evige ostemarker :cry:
Lykke til! ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Takk.. :roll: Det er en vanskelig avgjørelse, men nå har det vært så mye opp og ned med ham, at nå synes jeg det er nok.. :/ Han får det nok bra, ja, bedre enn nå iallefall! Han ble nå iallefall 2 år da.. :) Den 20.mai.. :) Jeg skal se om jeg får lagt inn noen bilder av ham, mulig jeg får tatt noen i dag.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Locked