Aggressiv

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Aggressiv

Post by Hoyst_87 »

Problem nr 1:

Splinter er blitt utrolig aggressiv mot de andre gutta. Alle sammen! Tassen piper og skriker og blir jaget rundt i buret, Hoyst forsvarer seg som best han kan ved å ligge inne i sovehuset med kjeften i angrepsposisjon, og Mike takler det bra ved å gjemme seg i hengekøya.

Det var en plutselig endring, tidligere var han en snill god koseklump, som fungerte fint i buret -en stund. Nå liker han ikke å bli tatt på, vil ikke løftes, oppfører seg rart..


Med 'oppfører seg rart' mener jeg at han:

- går mens han klør seg(ser helt merkelig ut)
- legger seg sidelengs og går mens han presser ryggen mot veggen
- skvetter til hver gang jeg åpner buret han står i
- roer seg litt når jeg har holdt ham litt, men vil helst slippe å bli tatt på
- lukter veldig sterkt

Har ham i eget bur nå, et lite hamsterbur av plast, så han får være mye ute da jeg ikke har noe annet alternativ.

Lurte på hva det kunne være som gjør ham slik? At det er jenter i huset? Kanskje han skulle kastreres?


Problem nr 2:

Hoyst har blitt litt pjuskete i pelsen. Han klør seg ikke, så tror ikke det er småkryp som gjør det. Han blir 2 år nå i mai, ca.
Han ble plutselig, i går, veldig aggressiv mot de andre, jaget Mike rundt i buret, og prøvde å komme seg oppi hengekøya til Tassen, men Tassen bare pep masse og dyttet ham bort. Da begynte han å jage Mike igjen. Lurer på om det kan være alderen som tar ham? Han har ikke gått merkbart ned i vekt, men noen gram er det da, 10 gram på ca en uke. Skal holde et øye med ham fremover. Men noen som har noen gode råd?

Men kan dette også være pga jentene?

Mike og Tassen oppfører seg normalt.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Re: Aggressiv

Post by Ailani »

Hoyst_87 wrote:
Problem nr 2:

Hoyst har blitt litt pjuskete i pelsen. Han klør seg ikke, så tror ikke det er småkryp som gjør det. Han blir 2 år nå i mai, ca.
Han ble plutselig, i går, veldig aggressiv mot de andre, jaget Mike rundt i buret, og prøvde å komme seg oppi hengekøya til Tassen, men Tassen bare pep masse og dyttet ham bort. Da begynte han å jage Mike igjen. Lurer på om det kan være alderen som tar ham? Han har ikke gått merkbart ned i vekt, men noen gram er det da, 10 gram på ca en uke. Skal holde et øye med ham fremover. Men noen som har noen gode råd?

Men kan dette også være pga jentene?

Mike og Tassen oppfører seg normalt.
Vel... vi hadde et hamster engang som var gammel og plutselig ble agressiv. Han var i tillegg syk så alt dete på engang gjorde at han bet oss og oppførte seg rart. Vi måtte desverre avlive han. :(
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Han har gått enda mer ned i vekt nå, 15 gram til på 2-3 dager. Han ser virkelig ikke ut som han har det godt, går stivt, blåser opp pelsen sin, spesielt i ansiktet, og ser rett og slett it som han har det vondt. Har også blitt mye tynnere over ryggen. Jeg har bestemt meg nå for at han skal få slippe. :( Blir vondt å gi slipp på ham, han var den ene av de 2 første rottene mine. Den andre, Storm, døde i januar i år.

Men, Hoyst er jo tross alt ca 2 år nå i mai da.. Skal snakke med tidligere husdyrlæreren min som også er veterinær, om hun kan ta det. Så slipper jeg å stresse ham med å reise med buss i 20 min..
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Og i tillegg vurderer jeg å kastrere Splinter. Skal først se hvordan han går sammen med de andre gutta etter Hoyst er borte, gjøre hele introduksjonsjobben på nytt, og også prøve å få Waylon inn i flokken. Så får vi se hvordan det går.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Uff.. ja når man ser de har det sånn er det nok på tide å gi slipp ja :( ..

Det jeg måtte gjøre da min Wolf begynte å gå løs på Joseph( Mine første rotter) måtte jeg rett og slett bare sette dem i hvert deres bur en stund. Og da jeg skulle sette dem sammen, vasket jeg buret godt og badet guttene. Da ble det aldri mer krangel i buret :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Godt å høre at de sluttet å krangle. Men, Splinter har stått i eget bur en stund nå, og han er like ille når de får møtes pånøytral grunn, løper sidelengs inn i dem og blåser seg opp, 'freser' litt og er bare kjempeaggressiv.. Han er ikke aggressiv mot meg, bare liker ikke å bli tatt på.

Så nå nettopp at Mike har fått et sår på halen, tror Hoyst må ut fort. Hadde jeg hatt flere bur skulle han fått stå litt alene, men det har jeg jo ikke, Splinter står jo også alene.. :( Sannsynligvis blir det i morgen eller overmorgen. Han har det ikke godt, så det.. Men, jeg har jo resten av gjengen til å trøste meg da! :roll:
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Du får be Hoyst hilse til mine små engler når han kommer frem...
Han får det nok mye bedre der, og kommer til å ha mange å leke med :rottehode:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Jeg skal gjøre det.. :) Takk! Han får det nok mye bedre, ja..
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

:( Det var veldig trist å høre. Det er så vanskelig å ta den avgjørelsen selv om det absolutt er det beste for våre små.

Rottekyss til Hoyst fra jentene.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ja, det er tungt.. :( Men jeg ser det på ham at det er det beste. Han ble veldig fort 'gammel', i utseende og bevegelse. Altså, han er sprek nok når han skal ta de andre, men ellers går han stivt. Han har et fryktelig sinne, virker det som. Stakkars Mikey har sår på halen og foten, og Tassen på halen, så det er nok det beste for de andre også.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Uffameg. Trist når det må ende sånn med aggressjon også.
Hvor gammel er han nå egentlig?
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Han er ca 2 år, som jeg har regnet på det. Jeg fikk ham rundt 20.november i fjor, og da sa hun som eide ham at han var sånn ca 1 og 1/2 år, så jeg satte 20.mai som sånn ca. 2års-dag. :roll: Så han er jo en gammel kar, egentlig.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Ja, det er sant. Begynner å dra på årene.
Cornelia er nå 2 år og snart 3 mnd. Hun holder seg bra enda, heldigvis.

Det positive er hvertfall at når de blir så gamle så har de levd et langt og godt liv. :)
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ja, det er sant! Jeg håper og tror iallefall at han har hatt det bra her hos meg! :) Før det vet jeg ikke så mye.. :roll: Unntatt at han gikk på sagflis og fikk gnagerblanding. Men tror han hadde det godt likevel! :) Så, siste dagen skal jeg sitte med ham, lenge, så skal han få masse godt, salat, litt mais kanskje, brødskalker, kanskje tilogmed litt nugatti.. :) Også is såklart.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Hoyst har nå blitt bedre igjen, han og de andre sover i samme hus igjen, vasker hverandre og er venner. Han har også begynt å gå opp i vekt igjen.

Burde jeg likevel ta det skrittet det er å avlive ham, eller burde jeg vente litt for å se hvordan han utvikler seg? Det ble jo utsatt pga lærern/veterinæren min har altfor mye å gjøre om dagene. Men burde jeg se ham litt an kanskje?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Locked