Merkelig oppførsel

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Masja

Merkelig oppførsel

Post by Masja »

I dag skjedde det noe merkelig med Ratchet. Hun og Clank lå fredelig i hver sin sovekurv. Helt plutselig, uten noen som helst forvarsel, føk Ratchet ut av isboksen som hun lå i, slik at lokket for av. Hun for rundt i buret (og rev ned fugleredet hvor stakkars Clank lå fredelig og ikke ante noen fare i farten). Det hele varte bare noen sekunder, men det var litt ekkelt, for hun var helt vill i blikket og så ut som om hun hadde helt panikk for et eller annet. Like etterpå var hun helt som før, og koste seg med jordbær som jeg hadde gitt dem. Det var noe av det snåleste jeg har opplevd. Har aldri sett noe slikt før. Er det noen andre som har opplevd noe lignende? Eller som har noen ide om hva det kan ha vært? Min eneste tanke er at hun må ha drømt noe. Er det noen som vet om rotter kan ha mareritt? Såvidt jeg vet drømmer katter og hunder, så da gjør vel rotter det også skulle jeg tro. Det var ellers ikke noe (ihvertfall som jeg kunne høre) som kunne ha skremt henne, og Clank lå som sagt helt fredelig og slappet av. Hvis noe skulle ha skremt Ratchet burde det jo ha skremt dem begge.

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

De gangene jeg spretter ut av senga uten forvarsel og hopper rundt som en galning, er det fordi jeg har fått krampe i foten.
Det var ikke et stikk da?
Maria H.

Masja

Post by Masja »

Vepsestikk eller noe sånt, tenker du på? Jeg la ihvertfall ikk merke til noen slags flyvende insekter rundt buret i går. Skulle tro jeg hadde merket det hvis hun ble stukket av en veps, eller noe slikt. Burde vel uansett ta en sjekk på henne, og sjekke om jeg kan finne noe stikk, kanskje (Oj, oj! Det kommer hun ikke til å like!)
Men det med krampe har jeg ikke tenkt på. Kanskje det var derfor hun oppførte seg så rart. Uansett er hun helt som vanlig nå, så jeg får håpe at det ikke var noe farlig.
Kom plutselig til å tenke på en ting. Hva med type epileptiske anfall? Er det noe rotter kan få? Slike anfall arter seg vel kanskje ikke på den måten, men kom plutselig til å tenke på det, og måtte bare spørre. Ble litt bekymret nå.

Masja

Post by Masja »

Uffda, skjedde visst en liten teknisk feil, og jeg kom til å poste to nesten identiske innlegg :oops: . Det første av de to innlegget kan bare slettes.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Jeg ville satt kursen direkte til veterinær for å få henne vurdert for lungebetennelse / lign. Panikkanfall kan være symptom på fremskreden sykdom - lurt å utelukke dette først.
Anita

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Masja: Consider it sletta. :)
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Masja

Post by Masja »

Panikkanfall kan være symptom på fremskreden sykdom - lurt å utelukke dette først.
Uffda! Det har jeg faktisk ikke tenkt på, ettersom hun ikke viser noen tegn på sykdom, og alt ser ut til å gå helt strålende etter operasjonen hun hadde for en tid siden. Kan det kanskje ha noen sammenheng med kreftsvulstene som hun fikk fjernet? Senest for noen uker siden hadde jeg begge rottene med til en sjekk hos dyrlegen siden jeg syns jeg hørte så mye lyder hos Clank, men hun fant ikke noe på de. Men da blir det vel nok en tur til dyrlegen. Må innrømme at jeg begynner å bli ganske lei av dyrlegebesøk nå.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Å ja - dere har en sykdomshistorie fra før.. Ta ihvertfall en prat med dyrlegen så dere blir enige om en strategi hvis noe lignende skjer igjen. Ikke alt er så lett å finne til enhver tid, men er det noe, så kryper det gjerne frem etter hvert. Hold et våkent øye på henne - med litt flaks var det bare tilfeldig intrufne omstendigeter som gikk seg til der og da. :ost:
Anita

Masja

Post by Masja »

Hev meg på sykkelen med Rachet og dro rett til dyrlegen. Hun mente at det mest sannsynlig var en eller annen høyfrekvent lyd (som ikke vi kan høre) som hadde skremt Ratchet, siden hun ellers var i så fin form. Noe av det første hun spurte om var om det var byggearbeid utenfor der vi bor, og det er det jo. Kan ikke huske om de holdt på, eller om de var ferdige da Ratchet fikk panikkanfallet sitt. Men det kan jo være noen lyder derfra eller andre lyder som utløste anfallet. Det kryr for eksempel av katter rundt her vi bor. Hun mente vi også burde sjekke alt av elektrisk utstyr og brannvarslere, i tilfelle det var noen lyder derfra som kan ha skremt henne. Ellers hendte det også at rotter kunne få mareritt, så dette var også en mulighet. Begge disse tingene er jo ufarlige, så dersom jeg ikke oppdager flere symptomer tar jeg det foreløpig med ro.
Jeg nevnte også at hun for ikke lenge siden hadde fjernet to svulster. Hun mente at disse svulstene kunne være nevrofibromer (?), altså svulster på nervefibrene (så vidt jeg skjønte), og at det derfor også var en viss sjanse for at panikkanfallet kunne ha sammenheng med svulstene. Men i og med at Ratchet ikke hadde noen andre symptomer mente hun at sjansen for det ikke var så stor. Hun nevnte også epileptisk anfall (en tanke jeg også har vært inne på), men siden hun ikke hadde kramper under anfallet (ihvertfall ikke det jeg kunne se), mente hun at dette også var mindre sannsynlig. Alt i alt mente hun at det ikke var noen grunn til engstelse foreløpig, og at Ratchet virket helt frisk og rask. :D
Nå får jeg bare følge med dem begge to, og håpe at de holder seg friske lenge ennå. Siden de er fra dyrebutikk er jeg ikke helt sikker på alderen, men har regnet meg til at de må være rundt et og et halvt år, så de begynner jo dessverre å dra på årene. Men når man regner det om til rotteår har de jo faktisk ihvertfall en fjerdedel igjen av livet hvis de ellers holder seg friske.

Marcus&Conrad

Post by Marcus&Conrad »

Oi, så trist da :( Håper på at det ikke er noe farlig.

Marcus`en min pleier også plutselig å få så "anfall". Jeg kaller han ADHD for tida :oops: Pluteslig når han eks. spiser, springer han opp stigen, ned igjen og opp :? Dette gjør han på bare noen sekunder! :o

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Fint det ordnet seg! :thu:
Anita

Maggie_86

Post by Maggie_86 »

den ene jenta mi får oxo sånne nykker som jeg kaller det... Jeg som ikke hadde så veldig peiling på rotter når jeg fikk henne trodde kanskje hun var "mongolid" hehehe :lol: ... Men når jeg forhørte meg litt om dette så fikk jeg som svar at sånn var de jenterottene... plutselig er de i 100 og hopper rundt som om det var noe som jaget de :lol: Når jeg da fikk den andre jenta mi så fant jeg egentlig ut av at disse "nykkene" virket for meg ganske normalt.

Locked