Har overtatt en noe redd rotte - trenger litt råd

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
zaide

Har overtatt en noe redd rotte - trenger litt råd

Post by zaide »

For å gjøre en kort historie lang: En bekjent av meg sendte en melding for en måned siden og spurte om jeg ville ha rotten hennes. Hun hadde skaffet seg den for en uke siden, men viste seg å være allergisk. Den var omplassert til henne. Jeg dro til henne og så på rotten, som het Oliver, var utrolig fet og veldig nydelig. Desverre var han veldig redd og pep noe fryktelig når jeg prøvde å løfte han.
Jeg har ønsket meg rotte lenge, men på grunn av en redd mor, har det ikke blitt noe av. Kjæresten min har fire katter, så vi hadde i utgangspunktet bestemt oss for å vente til vi flyttet sammen med å skaffe rotter. Men da jeg så omstedigetene Oliver levde under, tok det meg ikke mer enn noen timer å finne ut at han ville få det bedre i et hus med fire katter. (Vi har stengt av andre etasjen, så han har den helt alene)
Buret var helt tomt. Det var strødd noe avispapir i bunnen, og foruten om dette hang det en matskål høyt oppe i buret, det var en drikkeautomat der, og en gnagesten.
ca 1500 kr senere sitter han nå i et flott innredet bur (om jeg skal si det selv) med fire stiger, friske kvister å gnage på, et stråhus som han kan gjemme seg i, bomull å ha i huset, tre skåler (en til fôret, en til frukt og grønnsaker og en til vann + drikkeautomat.) Han har fått gnagesten med eplesmak, strø i bunnen av buret og godbiter rundt omkring slik at han får beveget seg litt. Han har egentlig det han trenger.
Dette er min absolutte første rotte. Jeg har lest mye om det, og prøver meg på den taktikken som går ut på å la han få ta initiativet til alt. Siden han er ganske redd av seg tror jeg det er viktig å ikke presse han til noe, men la han få lære at jeg ikke vil han noe ondt, og at hånden min betyr noe godt. Jeg tror han har opplevd å tvinges til veldig mye, for han er rett og slett redd for å løftes og redd for hender.
Jeg har nå hatt han i fem dager og det har skjedd en del forbedringer. Han tør absolutt ikke komme ut av buret sitt enda, men han kommer lenger og lenger ut av huset. Jeg har lurt han ut med litt kjøttpudding og fiskekaker, samt noen godteribiter for rotter. Han har endelig begynt å spise av fôret sitt og jeg tror han er i ferd med å slå seg litt til ro i buret.
Han er også mer trygg på meg, og det er utrolig moro å se.
Rotter skal jo helst være flere sammen. Han er ca 1 år gammel, og jeg aner ikke hvordan formen hans her - han virker frisk, men jeg skal ta han med til dyrlege så fort han er litt mer håndtam. Vet ikke hvor mye lenger han lever, og det er kanskje en ide å få han trygg på meg før jeg kjøper en rottevenn til han? Dette trenger jeg litt råd om.
Han tilbringer veldig mye av tiden i huset, hvor han også tisser, men jeg går ut i fra at dette har med å gjøre at han aldri før har hatt et eget lite skjulested, og jeg prøver å røre huset minst mulig. I dag måtte jeg løfte på det og se om han hadde dårlig mat der og da tror jeg han ble litt fornærmet siden jeg ikke satt huset riktig på plass igjen.

Noen gode råd til hvordan jeg skal gå frem? Gjør jeg det feil? Noen som har lignende erfaringer?

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Jeg synes det høres ut som dere er på rett vei! Sikkert mange som har gode råd her, men her er mine:
- Dropp bomullen (ulykkesfare) og bruk heller avispapirstrimler eller stoffrester som bolmeterialer.
- Skaff en liten rottekamerat jo før jo heller, han blir raskere tam med en venn enn uten. Men noen ganger kan rotter som har vært alene ha problemer med å aksetere andre rotter, det perfekte er om du kan ta i mot en rottevenn med returmulighet, hvis de ikke skulle gå sammen.
- Fortsett å være masse sammen med ham:)
- Og meld deg inn i NTF, da kan du også kjøpe billig og suverent god mat og strø i nettbutikken! :D
Tvi tvi.
Maria H.

Koala jenta
Markeringsbehov
Posts: 300
Joined: 28 Nov 2005, 12:46
Location: Sande
Contact:

Post by Koala jenta »

alt du har gjort hitil er kjempe bra. bare ang strø, hva bruker du? jeg vil anbefale avispapir, det synes de er er kjempe gøy og det tar opp fuktighet bra, og er helt støv fritt. du sier han er ca 1 år, vanlig rotte alder er ca 2 år, som deg har jeg nettopp tatt til meg en omplasserings rotte på et 1 år. også en tjukk hanne. han var agresiv mot sin forrige eier, men her har han slått seg til ro og er en kose gris uten like.

som du sier selv, ta det i hans tempo, det kommer, jeg har temmet en del dyr, og man må bare gi de tid, gi han godbiter hver gang han kommer til deg og snakk til han med mild stemme. skryt masse av han. det at han har roet seg så mye bare etter at han har kommet til deg er kjempe bra, det viser at han alt har skjønt at du vil han godt, men tilitten kommer sakte men sikkert. så flott at du har kjøpt stort flott bur til han. oliver vil nok få det kjempe bra. et annet tips er å legge en gammel brukt t-skjorte inn til han, på den måten blir han kjent med lukten av deg, og hånden din blir mindre skummel.
når det gjelder å komme med en kamerat til han, kan det gå begge veier. han kan bli overlykkelig, eller sjalu og sint. jeg prøvde så vidt å la Napolion her hilse på de andre gutta mine, det gikk ikke bra, han ble kjempe sint og bet etter de, så jeg skilte de igjen fort, men det må liksom også komme i hans tempo.

jeg må bare få si hvor flott det er av deg å ta til deg denne rotta, han kommer til å bli mer sosial, og hvartfall siden du er på god vei allerede. stå på.

her på ntf vil du lære masse det gjorde jeg. på forsiden deres kan du lese om varianter, og fakta. og her på forummet vil du få svar på alt du lurer på. det er mange flinke folk her inne.

du må ha masse lykke til!!

zaide

Post by zaide »

I bunnen har jeg lagt to lag med avispapir som han kan rive opp og gjøre hva han vil med, og over det igjen har jeg spesialstrø som jeg har kjøpt i dyrebutikken. Har lest noe om at det er for mye støv i vanlig spon, så jeg kjøpte et brunt strø som ser ut som det kommer fra et mørkt treslag (Har det ikke her akkurat nå). Meget grovt strø.
Hun jeg fikk han av nevnte noe om at han ikke er vant til å være alene og at hun hadde fått råd om å kjøpe en venn til han, så det er nok smart å skaffe en venn til han så fort som mulig, tror jeg.

Koala jenta
Markeringsbehov
Posts: 300
Joined: 28 Nov 2005, 12:46
Location: Sande
Contact:

Post by Koala jenta »

ja da er det klart at du skal kjøpe en venn til han. og burstrøet høres kjempe bra ut det. stå på du er på rett vei!!

tezza

ja det

Post by tezza »

høres ut som om det skal gå greit det der. tålmodighet er vel det viktigste her. la han finne ut av ting selv. ikke tving han til å bli holdt ol. da pleier det å gå seg til. har hatt tre rotter som har vært redde og alt har gått bra etterhvert. nå er de faktisk usedvanlig trygge på alt og alle

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

du bruker nok samme spon som meg, alspån som er laget av or.
mørkt og hard, null støv men suger dårlig. stemmer det?

ellers: tror dette skal gå bra, du virker engasjert og flink. noen rotter blir desverre ikke heeelt tamme, men andre kan være håpløse lenge for så å plutselig slappe av og bli supertamme (det skjedde med min Mira da hun fikk en kompis).

lykke til, da!
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

zaide

Post by zaide »

Da har lille (*kremt* Den Noe fete - ) Oliver fått seg en kompis. Kjøpte en kjempenydelig hannrotte på 8 uker i dag + masse utstyr og bur. Ingen skal si at det er billig første gang man invisterer i rotte.
Nykomlingen har fått navnet Szadek (uttales Sadek), og er en nydelig liten tulling. Veldig merkelig å se hvordan rotter EGENTLIG er. Oliver er jo på langt nær så nysgjerrig og ikke minst fortrolig som lille Szadek. (Akkurat når jeg skriver dette kikker han på meg fra huset sitt.)
Selvom de er to strake motsetninger, så gikk møtet mellom de i dag, helt fabelaktig bra. Oliver slengte han på ryggen tidlig (Jeg vil tro dette har med rangordning å gjøre), og deretter hang lille Szadek etter Oliver i en times tid. De delte hus og så ut til å kose seg veldig. Men her kommer også det underlige. Oliver kom plutselig bare ut av buret sitt, bort til meg, og begynte faktisk å krabbe litt på benet mitt. Jeg prøvde å løfte han for å sette han inn i buret igjen, og for første gang skrek han ikke. Han likte seg ikke, men han aksepterte det. Jeg tror kanskje Oliver har vært inne i en slags depresjon eller noe. Jeg skal ikke si sikkert at dette er en forandring - alt er selvfølgelig veldig spennende den første dagen.
Jeg har satt de i hvert sitt bur over natten, selvom de gikk veldig bra sammen og delte hus og greier. Fint å være på den sikre siden og gi de en dag på luktene. Men det gikk overraskende bra. De er begge veldig glad for å ha den andre der - spesielt Oliver, som jeg håper kommer til å fortsette utviklingen nå.

Noen gode råd om godmat som jeg kan gi dem? De viste seg å være veldig glad i kokt ris (begge to), og leverpostei, men det er sikkert ikke så bra å gi de det sistnevnte.

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Hurra! :D :D
Godis kan være småbiter av grønnsaker, nøtter, youghurtdrops (men hvorfor kjøpe spesial-rottesnacks når de liker alt du selv sitter og gomler på), knekkebrødbiter, babymat osv osv
Ja, etablering er dyrt, men heldigvis er den daglige driften (?!) ganske billig. Og jeg må bare reklamere for NTF og nettbutikken: Rotteøkonomien min er revolusjonert etter at jeg begynte å kjøpe fôr og bunnstrø der. I underkant av 250,- for 12 kg fullkostfôr, ca det samme for 12 kg strø. Selv hvis du må få det tilsendt i posten til blodprisporto er det billigere (og bedre) enn det du får tak i i butikk.
Tvi-tvi!
Maria H.

Locked