Kastrering og alder?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Guest

Kastrering og alder?

Post by Guest »

Jeg lurer på hvor gammel en rotte ideelt sett bør være dersom man ønsker å kastere han?

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Hvor gammel er rotta som skal kastreres og hva er grunnen til at du ønsker å kastrere ham?

Uansett hvor gammel en rotte er, hender det at de dør under narkose, og derfor anbefales det ikke at rotter kastreres uten at det er nødvendig.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

sasandal

Post by sasandal »

De er ikke født ennå :o) Driver bare litt forberedende undersøkelser. Jeg håper selvfølgelig at det ikke blir nødvendig, men synes det er ok og å være forberedt.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det var da en merkelig ting å forberede seg på! Er det fordi faren hans eller andre i familien er aggressive at du tror det kan bli aktuelt? Isåfall ville jeg ha kjøpt fra en annen oppdretter, en som ikke avler på aggressive rotter...

sasandal

Post by sasandal »

Faren er sympatisk og snill, så det blir nok ikke et problem med aggressivitet. Oppdretteren jeg kjøper av avler på godt lynne. Har hørt at hannrotter kan være ekstreme når det gjelder å markere, altså at de tisser over alt, og at det hjelper å kastrere. (Tror jeg har lest det her på forumet) Stemmer det? Jeg har bare hatt en hunnrotte før, så jeg har null erfaring innen feltet. Som sagt så håper jeg, og egentlig regner med, at dette ikke blir noe stort problem. Synes det likevel er viktig å vite, så en evt. operasjon skjer på et mest mulig gunstig tidspunkt i livet til rotten.

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Du bør absolutt ikke kastrere en rotte på grunn av markering når man tenker på farene som kan oppstå under narkose. Kastrering bør skje kun hvis det er høyst nødvendig.
Superratz

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Mine kastrater (har hatt tre) har alle tisset like mye som før de ble kastrerte. Så det er en dårlig grunn til å kastrere, ja! :)

Tissingen må man bare leve med når man har rotter. Noen tisser mye, og noen tisser lite. Kanskje du er heldig.

sasandal

Post by sasandal »

Takk for fine svar. Det var veldig nyttig å få avkreftet dette med tissingen. Håper jeg har flaks ;o)

annetten
Betarotte

Post by annetten »

Noen slutter å markere, min Tarzan gjorde det. Men han markerte ikke spesielt mye til å begynne med heller. Jeg har hatt hunnrotter som har markert mer enn ham :)

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Jeg har ingen kastrater, men mine hanner markerer aldri.... det er mye vanligere her i huset at det er hunnene som legger fra seg en liten skvett...

Man kan liksom aldri vite på forhånd om rottene vil markere eller ikke, uansett kjønn. Man er heldig eller "uheldig", men jeg synes ikke det en god nok grunn til å kastrere en rotte...
Superratz

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Jeg ville heller ikke kastrere han. Av alle rottene jeg hadde, så var det bare én gutt (fra dyrebeskyttelsen), og han måtte kastreres fordi han skulle bo sammen med jentene... Har ikke merket at han har tisset mer eller mindre enn jentene, men jeg har jo bare sett han (hos henne som hadde han før) en gang før han ble kastrert, så jeg vet ikke om tissingen ble mindre etter operasjonen.

Siva

Post by Siva »

jeg synes d er greit med kastrering av hannrotter men liker ikke kastrering uten noen grund... :wink:

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Hvis jeg hadde hatt bare hann rotter ville jeg ikke kastert noen av de uten noen speiell grunn.Men hvis jeg hadde hat bare jenter og tatt i mot en gutt og ikke ville hatt flere gutter ville jeg heller kastrert han så han kunne ha gott sammen med jentene enn å sitte alene i et bur. :)

Selfølgelig ville jeg hja planlakt det nøye,det er et såpass alvorlig inngrep synes jeg, og det værste av allt er risikoen ved å miste rotta undre narkose. :cry:

Så hviss du skal ha bare hann rotter så er det ingen vits å kasterere de,ved mindre de får atferds problemer. :) :( :o

tessa

Post by tessa »

Hei, mens vi er inne på temaet om kastrering og alder, så lurer jeg på hvor gammel bør en hannrotte være hvis man skal kastrere han? Jeg har en hannrotte født 26. mars, og hvis ingen vil ha han snart så vurderer jeg å kastrere han så han kan få være sammen med moren og tanta si... Han er litt ensom i det lille buret sitt :(

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

En hannrotte kan kastreres så snart dyrlegen tør. Noen dyrleger vil ha dem godt voksne (store), noen kan kastrere 3 måneder gamle hanner. Dette er ofte ikke basert på rottas utvikling, men heller at dyrlegen synes at små dyr er vanskelig å operere på. Spør den dyrlegen du bruker. Jeg tror at jo eldre hannen blir, jo mindre sjanse er det for at han får de mer eller mindre vanlige kastratsymptomene som glatt og myk pels, mindre aggressivitet/dominans, tendens til fedme, mindre tissing...

Jeg har en gang for noen år siden kastrert en hann bare for at han skulle kunne gå sammen med hunner, men jeg tror ikke jeg gjør det igjen. Da vil jeg heller skaffe meg en hann til, det er mer "rettferdig" ovenfor rottene :)

Locked