Jeg har da en black rotte som heter Rassmus. Har hatt han helt siden han var liten. Jeg fikk han av ei venninned siden hu blei redd han, for han beit! Å nå har det gått snart 1år å han bilter fortsatt... Men han biter bare hvis han er i buret, eller hvis han gjemmer seg under noe, å det kommer en liten finger tupp eller en tå borti. Men ellers når han ikke har noe å gjemme seg bak eller under, så er han en skikkelig pingle! bare jeg så vidt klapper han på ryggen, så piper han. Å jeg kunne aldri tenke meg å avlive han heller. For han er en veldig pen rotte. Han sto sammen med 2 av mine andre hann rotter før, men plutselig en dag så gikk ikke det lenger. For han begynte å "yppe" seg på dem. Kan Rassmus være sjuk? :
Ja, det kan jo være... Men han hr vært sånn siden han var liten...
Jeg er faktisk redd for å ta handa inn i buret for å fylle på mat... :s Men går helt fint når han er ute da.. Eneste er at han piper til å begynne med når jeg tar på han... Men når jeg har han på skuldra så er han så snill... =)
Jeg burde vel ha tatt han til vetrinæren, men pappa sier at jeg burde kvitte med med han. Men er ikke lett nnår jeg syns han er så utrolig fin...
Å når noen tar fingen bort mot buret, så "knurrer" han.. Å han høgger, ikke bare biter, men kaster seg frem å høgger til. Fettern min på 2år putta fingeren sin ned i buret, å rotta beit han. var så vidt dyret slapp finger tuppen hans stakkar.. :s Tusen takk for svar... =)
Eneste er at han piper til å begynne med når jeg tar på han.
Det er hans måte å si "ikke rør meg" på, tror jeg. Vi hadde en hann som pep hver gang vi rørte ham i begynnelsen. Løsningen ble at vi trakk oss tilbake hver gang han gav signal om at vi skulle la ham være; vi trakk tilbake hånden og bare snakket med ham. På den måten tror jeg han skjønte at han ikke trengte gå i forsvarsposisjon, fordi vi reagerte slik han ville at vi skulle. Dermed ble han gradvis tryggere på oss og klarte å slappe av. Det siste året han levde var han en slik trygg og god kosegris at jeg kunne dytte ham overende og kose-klø ham over hele kroppen uten at han lagde en lyd. Det er ikke sikkert det fungerer med alle rotter, men jeg tror grunnlaget for tillit bygges på at man lærer å lese rottenes signaler og adlyder dem sporenstreks. Lykke til, håper det ordner seg for deg og Rassmus!
Ja, kanskje jeg skal prøve det... =) Men jeg har jo hatt han i litt over 1 år nå... å han har ikke bedra seg omtrent... Men han har heller ikke fått muligheten til å bite heller... Han får jo gå fritt rundt på rommet mitt en gang i blandt da... =) Han er bare onskapsfull når han er i buret.. Kanskje fordi det er hans sted...
Takk for tips.. =)