Hvordan får jeg ho "tam"?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Alpaca

Hvordan får jeg ho "tam"?

Post by Alpaca »

Har nå kun ei stor jente igjen og lurer litt på hvordan jeg skal få den til å ikke være så redd! Ho har aldri vært alene, har ikke kommet til meg, jeg må finne henne frem fra huset hvis jeg skal løfte henne opp. Det er synd på henne akkurat nå, mista "søstra" hennes i går, og ho er nok ganske ensom i det store buret. Når jeg kom hjem fra jobb idag ropte jeg på henne, ho kom da ikke ut av huset, og da jeg tok huset vekk så gikk ho inn i den ene hengekøya og ligger der nå. Alle dørene til buret står åpne, men ho viser ikke tegn til å ville bevege seg. Vi skal hente to unger sist i uka så ho får selskap igjen, men ho ser rimelig stusselig ut der ho ligger. Skal jeg tvinge henne ut og i sofaen (hvor hun gjemmer seg bak det første hun finner) eller skal jeg la henne være i fred? :?:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Kanskje disse hjelper litt? :)

viewtopic.php?t=4342

viewtopic.php?t=4113

Håper det ordner seg :thu:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Mac dyregod
Sofaspiser
Kjønn: Kvinne

Post by Mac dyregod »

tålmodighet og godis! ;)
Mine jenter var ikke særlig tam når jeg fik dem, men jeg sto lenge med hendene inn i buret med en godis til hver av dem og ventet til de kom til meg. når de våget seg ut løftet jeg dem innimellom og hånterte dem litt fær jeg slapp dem løs igjen og sånn har jeg fortsatt og de kom seg mye etter bar to uker.. tror det viktigste er å la de komme til deg... :bravo:
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Alpaca

Post by Alpaca »

Nå er ho i soffaen, måtte hente ho ut fra buret. Ho er ikke redd for hånda mi, tar gjerne en godbit derfra og trekker seg så tilbake. Har lagt et håndkle i sofaen slik at hun kan gjemme seg inni der. Men, tålmodighet har aldri vært mi greie, får vel lære meg det nå. Og takker for linkene, Ailani. Men kanskje ho er for "gammel" til å bli skikkelig tam. Tror ho er rundt halvannet til to år. Ikke butikkrotte, men skolerotte

ratsofnimh

Post by ratsofnimh »

Hvis rotta ikke har blitt håndtert mye før tar det som regel tid.
Men masse kontakt (frivillig fra rottas side da :rottehode: ), hjelper, samt å la den ha muligheten til å løpe rundt der du er.
Go'snakk mye med rotta, bruk godsaker, gni gjerne ting rotta ligger på; inn med lukta di så den blir vant til den.

Tålmodighet må man ha til alle dyr.

Locked