Hei!
Rotta mi har i det siste begynnt å gnage på gitteret på det nederste buret. Hun har 3 etasjer, er ute flere timer om dagen og har nokk av ting å gnage på inni buret og gnager skjeldent på ting utenfor buret.
Det er mest når vi nettop har tatt henne inn i buret eller hvis jeg og typen sitter i sofan og hun har vært inne ett par timer.
Hun er ca 1 år, overtok henne for 4 mnd siden og når vi fikk henne hadde hun ett kjedelig ett-etasjes bur, og nå har hun tre etasjer og virker mer fornøyd enn hva hun var nårr vi fikk henne, så lurer litt på hvorfor hun plutselig har begynnt å gnage på gitteret? Er de siste 2 ukene hun har gjort det.. :
Hm, minner meg om hamsterne jeg hadde da jeg var liten... *gnassgnassgnass*
Det er meget mulig at det er hennes måte å si at *jeg kjeder meg her inne - plukk meg ut!*.
Har dere bare henne? Det kan godt hende at hun savner en å kose med hun og - og at det er et lite tilfelle av misunnelse mot de to som sitter i sofaen sammen. *jeg vil og ha en klump å leke sammen med-gnass*
Hm jo mulig. Men har ikke opplevd det med noen av de andre dyrene jeg har hatt (tre tsungariske dverghamstre og 4 marsvin, 2 kaniner).. Hun er minst 1 år, og det blir litt kjipt for den rotta som blir igjenn når Krapyle dør. Har hatt marsvin som ble mer eller midndre deprimerte nårr kompisene døde, derfor jeg har hatt så mange.. Får vell rett å slett bare aktivisere henne mer.
Vil nok tro det er kjedsomhet, ja. En rotte som virkelig får ut all energien sin hver dag, vil ikke ha nok igjen til slike unødvendige tulleting. Tror det er så og si umulig å stimulere en alenerotte nok i løpet av dagen. Den får det nok finest sammen med en annen rotte, så kan de underholde hverandre. Det har veldig mye å si. Rotta er jo tross alt et flokkdyr.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode: tonje.org - Med egen rottedel Blogg - Litt rottebabbel Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur
Det hun savner, er ikke noe du som menneske kan tilby henne. Hun ønsker seg en som kan stelle pelsen hennes, sove sammen med henne og kommunisere med henne i høyfrekvente lyder vi mennesker ikke engang kan høre. En rotte trenger flokken sin; den trenger å ha en artsfrende hos seg. All verdens leker, godbiter eller spennende utfordringer i buret vil ikke kunne erstatte en rottevenn.
Roger&Ingrid wrote:Hun ønsker seg en som kan stelle pelsen hennes, sove sammen med henne og kommunisere med henne i høyfrekvente lyder vi mennesker ikke engang kan høre.
Ja, slike ting blandt annet er det vanskelig for oss mennesker å tilby. Stelle pelsen deres kan vi jo alltids klare, men særlig delikat vil det ikke bli
Dessuten er det ikke å komme unna at rotter er rotter, og mennesker er mennesker. Vi kan faktisk ikke klare å kommunisere med og lese en rotte like godt som en annen rotte klarer. Det blir litt som når en som snakker norsk og en som snakker japansk prøver å forstå hverandre. Det er grenser for hvor langt man kommer, selv om man gjør sitt beste.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode: tonje.org - Med egen rottedel Blogg - Litt rottebabbel Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur
Jeg måtte avlive den ene rotta vi hadde og den som ble igjen ble veldig alene. Var da inne i Lørenskogområdet og hentet to babyer på 8 uker for at ho ikke skulle være alene. Det har gått kjempebra, ho pusser og steller og bokstavlig talt holder dem i øra. De hopper over, kryper under, ja, kunne de kommet under huden på ho så hadde det vært topp. De ligger klistret sammen når de sover, og når den dagen kommer at gamlemor må avlives så har de iallefall hverandre. Så jeg vil anbefale to stykker så lenge den enslige er i en "satt" alder.
mulig den kjeder seg ja men opplever at keiko av og til gnager på gitteret. da slipper jeg han og broren ut men da går han bare å legger seg på avisbunka. han er vel rett og slett litt bortskjemt tror jeg siden han alltid har fått det som han vil. jeg hadde alenerotte en gang. Ho gnagde aldri på gitteret. mens to andre brødre jeg hadde gikk fullstendig amok på gitteret men så snart jeg lukket dem ut så gikk de å la seg som regel. så litt trass var det nok også inni bildet