Igår lærte jeg Cava å hoppe gjennom en ring. Inntil videre kan hun hoppe fra armen min, gjennom ringen til kommoden min. Neste steg tror jeg blir å hoppe tilbake, men vi får se, det endelige målet er at hun skal hoppe gjennom ringen hvor som helst. Metoden jeg brukte er klikkertrening eller positiv forsterkning. Det går ut på at du bruker en lyd e.l. til å markere ønsket adferd for så å gi en godbit. Jeg brukte klikket fra en kulepenn til å markere adferden jeg ønsket (hoppe) og yoghurt drops som forsterker. Jeg lagde også en plan for treningen. Det er om å gjøre å få klikke mye, ettersom det er det som gir informasjon om hva jeg ønsker. Derfor startet jeg med det hun allerede kunne; å hoppe fra armen min til kommoden. Først ville hun ikke, men da jeg holdt armen like over kommoden hoppet hun ned på den og fikk klikk i det hun hoppet. Så fikk hun sitte på kommoden og spise dropset (en liten bit av et drops, så det ikke skulle ta så lang tid) og så var det rett opp på armen igjen. Etterhvert hoppet hun fint fra armen min til kommoden. Da jeg syntes hoppet var bra nok tok jeg frem den største ringen (hadde laget 3 stk på forhånd). Hun nølte litt på det første hoppet, men det gikk tjapt over. Hadde 5 klikk på den største og 3 på den mellomste, da gikk det så greit at jeg skiftet over til den minste som er på ca samme diameter som Jenny rørene tror jeg.
Alt dette lærte jeg hun iløpet av et kvarter/halvtime. Rotter er virkelig helt fantastiske til klikkertrening! Kommando skal jeg vente med å sette på til hun kan hoppe gjennom ringen i mange situasjoner og også frem og tilbake.
Hvis det er noen som vil prøve seg på sine rotter har jeg noen tips:
>Finn en god forsterker. Vær sikker på at rotta di virkelig vil ha det du belønner med.
>Legg opp kriteriene dine slik at rotta lykkes mest mulig.
>Ha godbiter/belønning klart på forhånd slik at du kan gi det fort etter klikket. Ha det et sted rotta ikke kan få tak i det på egenhånd.
>Ha pauser. La rotta gå litt rundt på et litt kjedelig sted etter hvert 5te klikk eller så. I mitt tilfelle lot jeg Cava gå på gulvet på gangen hvor kommoden står. Det er et lite rom uten noen ting.
>Alltid gi godbit etter klikket selvom du klikket feil.
>Prøv en gang før du begynner hvordan du rent praktisk skal holde pennen (eller hva du nå bruker) og hvor du tar godbitene fra osv.