Hoppe gjennom ring!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Killa
Stjeler mat

Hoppe gjennom ring!

Post by Killa »

Igår lærte jeg Cava å hoppe gjennom en ring. Inntil videre kan hun hoppe fra armen min, gjennom ringen til kommoden min. Neste steg tror jeg blir å hoppe tilbake, men vi får se, det endelige målet er at hun skal hoppe gjennom ringen hvor som helst. Metoden jeg brukte er klikkertrening eller positiv forsterkning. Det går ut på at du bruker en lyd e.l. til å markere ønsket adferd for så å gi en godbit. Jeg brukte klikket fra en kulepenn til å markere adferden jeg ønsket (hoppe) og yoghurt drops som forsterker. Jeg lagde også en plan for treningen. Det er om å gjøre å få klikke mye, ettersom det er det som gir informasjon om hva jeg ønsker. Derfor startet jeg med det hun allerede kunne; å hoppe fra armen min til kommoden. Først ville hun ikke, men da jeg holdt armen like over kommoden hoppet hun ned på den og fikk klikk i det hun hoppet. Så fikk hun sitte på kommoden og spise dropset (en liten bit av et drops, så det ikke skulle ta så lang tid) og så var det rett opp på armen igjen. Etterhvert hoppet hun fint fra armen min til kommoden. Da jeg syntes hoppet var bra nok tok jeg frem den største ringen (hadde laget 3 stk på forhånd). Hun nølte litt på det første hoppet, men det gikk tjapt over. Hadde 5 klikk på den største og 3 på den mellomste, da gikk det så greit at jeg skiftet over til den minste som er på ca samme diameter som Jenny rørene tror jeg.
Alt dette lærte jeg hun iløpet av et kvarter/halvtime. Rotter er virkelig helt fantastiske til klikkertrening! Kommando skal jeg vente med å sette på til hun kan hoppe gjennom ringen i mange situasjoner og også frem og tilbake.

Hvis det er noen som vil prøve seg på sine rotter har jeg noen tips:
>Finn en god forsterker. Vær sikker på at rotta di virkelig vil ha det du belønner med. :spise:
>Legg opp kriteriene dine slik at rotta lykkes mest mulig.
>Ha godbiter/belønning klart på forhånd slik at du kan gi det fort etter klikket. Ha det et sted rotta ikke kan få tak i det på egenhånd.
>Ha pauser. La rotta gå litt rundt på et litt kjedelig sted etter hvert 5te klikk eller så. I mitt tilfelle lot jeg Cava gå på gulvet på gangen hvor kommoden står. Det er et lite rom uten noen ting.
>Alltid gi godbit etter klikket selvom du klikket feil.
>Prøv en gang før du begynner hvordan du rent praktisk skal holde pennen (eller hva du nå bruker) og hvor du tar godbitene fra osv.

:thu:
Cava, Tilde, Hunter S & Dr Gonzo

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Får vi se på rottefesten? Det hadde vært gøy :thu:
Anita

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Høres veldig gøy ut :) Kanskje jeg skal prøve :hm: :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Rikke
Bygger bol

Post by Rikke »

Wooot...
Dette høres kjempe gøy ut, dooh, klikker trener hunden min, men har aldri tenkt i de baner at jeg kan klikkertrene rottene :oops:
Tusen takk for tips, jeg skal rett hjem og klikker trene rottene...
Hmmm... tror du kliker til hund blir for høy og skarp for rottene?
Vil ikke skremme de av sted.
Hehe værste utfall er at bikkja sitter ved siden av og tilbyr adferder til den store gullmedaljen :geek:
Hilsen Rikke Karine

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Så herlig å høre om noen som klikkertrener rottene sine! Det er nemlig jeg også veldig innstilt på neste gang jeg får rotter. Er gæærn etter klikkertrening på hund, så jeg går ut ifra at det mer eller mindre bare er å overføre de samme metodene til rottene (med visse justeringer).

Får vi se bilde/film? :D
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Killa
Stjeler mat

Post by Killa »

Jeg tror nok klikkern for hund blir litt for høy ja. Jeg prøvde i-click (sånn "dempet" klikker fra Karen Pryor), men den var for høy den også. Kulepenn funker greit for meg.
Jeg skal prøve å få filmet det, hvis jeg får til å legge det ut og sånn..

Har du prøvd å trene rottene enda Chanell?
Cava, Tilde, Hunter S & Dr Gonzo

Locked