Kastert rotte - ingen forskjell

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
kriztin

Kastert rotte - ingen forskjell

Post by kriztin »

Vi kastrerte Nosferottu i håp om at han ikke skulle bli like agressiv mot mine to andre rotter (de deler bur, Nosferottu og en annen rotte deler bur), men etter kastreringen har han ikke forandret oppførsel. Han stiller seg opp foran buret deres, og når de kommer snur han seg slik at han vender siden sin opp mot buret, og så buster han seg skikkelig til. Ingen av rottene er 1 år enda.

Jeg lurer på om jeg har misforstått hele kastreringsgreia? Kan noen fortelle meg helt nøyaktig hva som skjer/ikke skjer når ei rotte er blitt kastrert?

Håper noen kan svare meg!

Kristin Killi

Elin

Post by Elin »

Hei!
Jeg er ikke _helt_ sikker, men jeg tror det tar noen uker før horomonene i kroppen roer seg, slik at kastreringen virker....Hvor lenge er det siden du kastrerte han da?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Når mange hannrotter roer seg ned etter en kastrering, er det fordi testosteronnivået synker (men som Elin skriver kan det ta uker), og det er ofte testosteron som er årsaken til at hanner er aggressive mot andre hanner. Det er en fordel å ha høyt testosteronnivå i naturen, for å kunne utkonkurrere andre rotter om retten til å parre seg. Men i naturen har jo de andre rottene mulighet for å rømme unna for en stund, til ting har roet seg. Derfor ble det avlet frem roligere rotter som ikke var så preget av testosteronet som de ville rottene, for å bruke i lab og å holde i bur. Om disse rottene så hadde/har generelt lavere testosteronnivå, eller om de bare generelt er roligere, er jeg ikke sikker på. (Kan sikkert grave fram noe for de interesserte).

Men testosteron er ikke det eneste hormonet som virker inn på aggressiviteten til hannrottene, og hormoner er heller ikke det eneste som styrer adferd. Så ved å kastrere fjerner du bare noen få av de mulighetene som foreligger, som kan være årsak til aggressivitet. Fikk du med deg den listen av artikler jeg la på forumet omkring aggressivitet? Der var det bl.a. nevnt serotonin og (nor)adrenalin som viktige faktorer. Og da disse produseres hhv sekundært i hjernen og i binyrene vil de ikke påvirkes av kastreringen.

Til slutt kan jeg nevne at Domino, som ble kastrert i september, først kan sove rolig sammen med de andre hannene.

collaitz

Post by collaitz »

Jeg er enig i, at det kan tage lang tid, før en kastreret han "køler ned".

Har Nosferottu aldrig gået sammen med de andre hanner? Hvis ikke ser han dem jo stadig som indtrængere, fremmede, så de skal stille og roligt introduceres for hinanden over en periode. Nogle rotter er nemme at sætte sammen, mens andre tager længere tid.

Guest

Post by Guest »

Han ble kastret på mandag! Så det har ikke gått så lang tid. Han deler bur med en annen rotte, Tanuki, han er litt yngre, en måned ca. De deler bur, men de er ikke alltid like gode venner. De er ikke brødre, men ble kjøpt separat (men samtidig).
De ble alle fire satt i en stor pappeske da Nosferottu og Tanuki ble kjøpt, det så ut til å gå bra, men Nosferottu var så redd og trist fordi alle brødrene hans hadde forlatt han.. Så vi satte de i to forskjellige bur. I november satte jeg alle rottene i samme rom/kott, og da sloss Nosferottu og Satan som bare det. Tanuki gjemte seg, for han synes Satan og Ottar er skumle. Etter dette trodde jeg de hadde ordnet rangen, men neida. Jeg tør ikke la det gå for langt heller, mulig jeg separerte slosskjempene for tidlig? Leste jo om ei rotte som hadde mistet det ene øyet i samme sak :(

Har ikke lest noen artikler, desverre, Heidi. Hvis de kommer frem igjen skal jeg gjøre det! Før så tenkte jeg ikke så mye over det, men siden vi skal få oss hund i sommer, hadde det vært bra om de kunne dele bur.

Kristin

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

hei...jeg har også noen spørsmål om kasterering....

Jeg har planer om å skaffe meg en hannrotte engang, men saken er den at jeg har tre hunnrotter fra førav.

Da er det jo slik at hvis jeg da kjøper en hannrotte MÅ jeg jo kjøpe TO ,men da må jeg jo kjøpe et til bur. Også er det jo en veldig stram lukt med hannrotter i forhold til hunnrotter og Derfor kan jo kastereing være et alternativ .Da kan jo den hannrotta bo sammen med hunnrottene uten at det blir en hel mengde av rottunger. .


Hvis en hannrotte blir kasterert,forsvinner den stramme lukten og markeringen da???

En hannrotte kan jo bo hos hunnrotter uten problemer???

Takk får ALLE SVAR

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Jeg synes ikke hannrotter lukter spesielt stramt, jeg - de lukter kraftigere enn jentene, men det er mest en slags musk-duft som aldri har plaget meg. Noen hannrotter fortsetter å markere etter kastrering, noen gjør det ikke. Du har neppe noen garantier der.

Ellers har jeg hatt hannrotte i et bur med tre hunner selv, og maken til harmonisk bur har jeg ikke opplevd siden - virket som om jentene satte veldig pris på å ha mannfolk der, selv uten brukbart utstyr :)

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Tror ikke jeg ville skaffet meg hannrotte hvis jeg visste at jeg måtte kastrere han... Er det ikke da like greit å heller skaffe seg en hunn til...?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Du bør ikke skaffe deg en hannrotte hvis du på forhånd planlegger å kastrere den bare for egoistiske grunner. Det synes jeg blir helt feil, men dette har jo litt med at rotter er små dyr, og det finnes mange tilfeller hvor de har dødd under narkose, så jeg ville ikke utsatt mine rotter for noe sånt hvis jeg ikke var nødt.

Jeg har tre hannrotter som ikke lukter stramt i det hele tatt, til tross for at jeg har seks hunnrotter i samme rom. Jeg har skrevet på forumet tidligere om at dette har mye med tilfeldigheter å gjøre. Noen hanner lukter stramt og markerer, andre gjør det ikke. Det handler om å være heldig/uheldig. Jeg har vært på besøk hos folk som har mange hannrotter og mange hunnrotter, og jeg synes ikke det lukter verre av hannene enn hunnene der jeg har vært.

Hvis du ikke vil ha et bur til, bør du nok ikke kjøpe en hannrotte, da er det bedre å kjøpe enda en hunn.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kriztin

Post by kriztin »

Wohoo!

Nå deler alle fire bur, og Nosferottu har blitt skikkelig kompis med sine "fiender".Det er bare Tanuki som er asosial, han er egentlig ganske redd, men det har vel med at han ble skilt altfor tidlig fra mamman sin..

Kristin

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

tja.å skaffe hannrotte VAR en plan jeg hadde...men hvis dere mener det motsatte....

Locked