Dominant gutterotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Gretelita
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 12 Feb 2004, 21:55
Location: Oslo
Contact:

Dominant gutterotte

Post by Gretelita »

Tasseføtter og Hale er to rotter som jeg fikk i hus her for noen måneder siden. De er brødre, og inntil for ca en måned siden var de bestevenner og alt var bare flott. I det siste har Hale begynt å bli veldig hardhendt mot Tasseføtter, og det kan være heftige slåsskamper både inne i buret og når de har utetid. I tillegg kan Hale helt umotivert finne på å bite oss menneskene. Han kan være ute og løpe, og så plutselig snu, løpe rett i mot oss og gå til angrep. I dag da jeg hadde guttene ute så løpe som alltid så var Hale på gulvet og overalt ellers som alltid, mens Tasseføtter løp rett fra buret og opp på skuldra mi og nekta å gå ned igjen. Han prøvde seg noen få turer ned på gulvet, men da kom Hale i full fart og angrep han, så Tasseføtter løp opp på skuldra mi. Når han satt på skuldra mi satt han hele tida vendt mot den retninga Hale var. Hale prøvde flere ganger å komme opp han også, men det fikk han ikke lov til etter at han gikk til angrep på Tasseføtter første gangen han kom på skuldra i dag. Til slutt stengte jeg Hale inne i buret sånn at Tasseføtter også skulle få trimme litt. I starten etter at Hale var blitt stengt inne så gikk Tasseøftter bare forsiktig ned på fanget mitt og så seg rundt. Så la jeg en del rottegodt litt lengre bort på gulvet for å lure han helt ned. Tasseføtter pilte for å hente godt, og pilte så rett opp på fanget igjen etterpå. Etter 10-15 minutter så turte endelig Tasseføtter, etter iherdige oppfordringer fra meg, å våge seg ned på gulvet. Han tok først en forsiktig runde rundt hele utearealet, og kom så på skuldra mi igjen. Han hadde flere slike runder før han til slutt følte det trygt, og turte å løpe rundt og herje som han pleide før, men hver gang han hørte noen slags lyd fra Hale inne i buret, så skvatt han opp på skuldra mi.

Slik kan vi jo helt ikke ha det, kan jo ikke ha en rotte som terroriserer den andre på den måten, og som er så ille at selv vi menneskene er skeptiske til han, så hva gjør jeg? Vurderer kastraksjon, men hvor stor er sannlynligheten for at han blir bedre av det? Finnes det noen statistikk på det? Kan jo eventulet ellers sette de i hvert sitt bur, og ha avskilt utetid på dem, men det blir jo veldig trist for Tasseføtter som egentlig er en veldig sosial fyr. Alternativet måtte da være å skaffe enda en rotte som selskap til Tasseføtter, men jeg har jo ingen garanti for at det heller fungerer. I verste fall må vel Hale avlives, men det er en løsning jeg ikke ønsker, for jeg har jo blitt glad i rotta selv om han er aggressiv. Noen gode råd? Jeg har prøvd å si klart og tydelig Nei når de slåss, og fysisk skilt de, men det fører bare til at Hale går til angrep på meg først, og så Tasseføtter etterpå. Jeg har også prøvd å legge Hale på rygg for å vise dominans, med samme resultat, at han går til angrep. Han kan angripe når som helst og hvor som helst, uansett om det er når de har utetid, eller når jeg lukker opp burdøra for å gi han noe godt.

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Aller først: Så utrolig søte navn!! :sol:

Hadde det vært mine rotter, hadde det bært rett til operasjonsbordet. Jeg ville ikke hatt en rotte som var så ustabil i negativ retning. Og når heller ikke en så kraftig dominerede markering som å legge ham på rygg hjelper, vet ikke jeg om andre alternativer i alle fall. Vet ikke om det finnes noen statistikk på virkningen av kastrering, men uansett er sjansen for at kastrering skal virke større jo tidligere det blir utført, så ikke han legger det til seg som en tillært agressiv oppførsel.

(Sorry hvis dette var rotete skrevet :oops: )
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Egentlig er det sånn mine holder på(det er nok litt figth om høyeste plass på rangstigen)også er de midt i "rottepuberteten :geek: Du må heller se det ann ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

umotivert vold mot mennesker er ikke et pubertetsproblem :shock:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Gretelita
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 12 Feb 2004, 21:55
Location: Oslo
Contact:

Post by Gretelita »

De flytta inn hos meg i august, så da begynner de vel nærme seg halvåret. Er litt usikker på hvor gamle de var da jeg fikk de da de er omplasseringsrotter. Hvor lenge varer rottepuberteten? Skal jeg bare la de holde på sånn, eller burde jeg skille dem en stund til Hale har roet seg ned? Tasseføtter stakkar holder jo på å bli skikkelig nervevrak.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Nervevrak er ikke bra.
Link med bilder som kan være til hjelp i vurderingen;
http://www.ratbehavior.org/Aggression.htm#SocialAgonism
Hvis du skiller dem fra hverandre og det virkelig er noe på gang, kan det bli vanskelig å få satt dem sammen igjen - med mindre du benytter isolasjonsperioden til kastrering. Den garanterer ingenting - men jo før, jo større sjanse for ønsket resultat, tror jeg. Bruk søkefunksjonen på kastrering så kommer det opp noe - mye er det vel ikke. Under litt tøffe forhold er det vanskelig med to, synes jeg - det blir veldig intenst, og hensynet til Tasseføtter må veie tyngre enn hensynet til Hale. Det er klinikker med rimelig og godt tilbud i Oslos omegn - kan være verdt et forsøk ved tidlige tegn på aggresjon.
Anita

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Hale og Tasseføtter minner meg om Marcus og Conrad (to rotter som bor her, de er brødre) Conrad var først aggresiv, så Marcus.. Siden Conrad ikke er min, kastrerte jeg Marcus når Conrad bodde i et bur alene. Kastreringen gikk kjempe fint, og nå 18 dager etter kastreringen, bor de i samme bur, med en liten krabat til, Nemo :) Etter myr slit, har jeg endelig fått de til å bo sammen igjen :bravo:
Jeg var veldig usikker på om jeg skulle ta avliving eller kastrering, siden det ikke var sikkert kastreringen funket, og Marcus gikk rundt bet mennersker og andre rotter. Faktisk, har Conrad også blitt roligere pga jeg kastrerte Marcus! :) Så gå etter magefølelsen din, gjør det DU mener er best for rottene dine ;)
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »


Locked