Hvordan løfte rotter som absolutt ikke vil.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mogwai
Sofaspiser
Posts: 177
Joined: 17 Nov 2006, 23:03
Location: Ski

Hvordan løfte rotter som absolutt ikke vil.

Post by Mogwai »

Hei!

Dette er vel egentlig ikke et spørsmål uten muligens et litet tips.
Tenkte jeg skulle dele min erfaring med rotter som ikke liker og bli holdt eller bli tatt opp.
(Vet ikke om dette er riktig tråd)

2 av mine rotter er kjøpt i dyrebutikk.
Dem var 10-12 uker gamle når jeg kjøpte dem.
I begynnelsen var dem veldig redde og skvetne.
Dem hadde sannsynligvis ikke vært i kontakt med mennesker annet enn ved mattid og ved skifting av bur.
Så her måtte jeg jobbe mye gitt. Men som mange sier: Arbeid lønner seg. Du får din premie til slutt.
Jeg hadde egentlig ikke noen større problemer med og få dem tammere.
Men dem var fortsatt veeldig redde når de var utafor buret.
De hadde ingen som helst problemer med og klatre på meg og bli klappet innimellom. Kos hadde dem liten tid til.
Men dessverre så likte dem ikke i det hele tatt og bli løftet opp.
Så jeg klødde meg i hodet hver gang dem var ute. Og lurte på åssen jeg skulle få dem inn igjen.
Selvsagt fikk jeg jo tak i dem men det var mer eller mindre en slosskamp for og komme seg unna, hvilket alltid endte med at dem ble redde og furtet inni buret ei lang stund mens jeg måtte slikke sårene mine.

Så fant jeg ut att den ene rotten min faktisk kom frivillig til meg når hun ville inn i buret. Da klatret hun oppå meg for og komme opp i sofaen og så ventet hun ved luken sånn at jeg kunne åpne den.
Dette var jo for så vidt greit. Men noen ganger har man annet og gjøre enn og vente på ei rotte i timesvis.

Så en dag var jeg tilfeldigvis litt kall.
Så jeg hadde tatt på meg morgenkåpen utapå klærne mine.
Gikk som vanleg til buret for og åpne luken. Og da forsvant hu ene inn i ermen på morgenkåpen min. Dette var selvfølgelig veldig koselig.
Så jeg lot dem gå ut og inn av morgenkåpen min som dem ville.
Dem bare elsket det! Så varmt og godt. Dessuten kom det gjerne en godis eller to når dem var der inne. Dem ble veldig trygge og tok seg gjerne en blund eller to inni der.

Etter noen flere turer ute med prøve og fange inn rotter så kom jeg på at dem likte jo morgenkåpen min!
Så jeg tok den på viste frem ermet til rottene. Og vips så var dem inni der.
Da kunne jeg jo enkelt og greit bare løfte armen min inn i buret og rottene gikk inn.
Jeg lo litt for meg selv og lurte på hvorfor jeg ikke tenkt på dette tidligere.

Nå for tiden når rottene er ute så får jeg muligens løfte dem hvis dem er i bra humør. Men dem liker seg dessverre veeeeldig godt bak fryseboksen.
Og den er ikke liten. Så flytte på den er ikke bare bare.
Men da henter jeg bare morgenkåpen min og dytter ermen ned bak fryseboksen. Da tar det ikke lang tid før jeg hører dem klatre oppover. :lol:

Så morgenkåpe er tingen her hjemme!

(Selvfølgelig jobber jeg med og få dem til og ikke hate det at jeg løfter dem opp. Det går mye bedre nå. Når jeg først fått dem opp så holder dem seg i ro. Men ikke noe slår en tur i morgenkåpen min)
Mine rotter: .

R.I.P Mimmi, Rambo, Mimmie, Sara,Zen Tinka Tinkerbell,Sandra,Dippzy,Milo, Tansy og Nina, Kosejenta,Speedy,Harriet,Fluffy Duck

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Nemo, ene hannrotta mi, er heller ikke så glad i og bli bært på, men elsker både kos og klatre på meg. Så når jeg skal ta guttene inn i buret, løfter jeg først Conrad og Marcus inn (også må jeg huske og lukke burdøra, for Conrad stikker FORT ut igjen, grunnen til at jeg ikke løfter dem til slutt, er fordi da ser Nemo at de er inni buret ;) ) Da, når Marcus og Conrad er inne i buret, roper jeg på Nemo (flinke gutten som kommer når jeg roper :mrgreen: ), og gir han av og til en godbit, så spirnger han inn i buret sjøl. Men, det er ikke alltid den metoden funker, for Nemo vil jo gjerne springe mer, da setter jeg meg på gulvet til han kommer og klatrer på meg, så tar jeg armen inn i buret. Og vips, inne var han :)

Isi og Jippie er ute til de går inn i buret sjøl (burdøra er åpen), fordi de er ikke lenge ute av gangen, de er heller ute mange små ganger i løpet av en dag ;)
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

jeg merker veldig stor forskjell i rottenes oppførsel når jeg har på meg en kosegenser som de får godt tak på og kan kravle inni. prøvd å få ut rotter i bare trusa? :P det går ikke...(ikke at jeg pleier det, altså!)
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Mogwai
Sofaspiser
Posts: 177
Joined: 17 Nov 2006, 23:03
Location: Ski

Post by Mogwai »

:lol:

Er du sikker? ;)

Ja det er stor forskjell der ja. koseklær for mennesker er koseklær for rotter ;) (Men få unntak som og gå i bare truse og bh. blir ikke mye og gjemme seg i da.)
Mine rotter: .

R.I.P Mimmi, Rambo, Mimmie, Sara,Zen Tinka Tinkerbell,Sandra,Dippzy,Milo, Tansy og Nina, Kosejenta,Speedy,Harriet,Fluffy Duck

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Jeg citere dig lige fra en anden tråd:
Og selvfølgelig; "dessverre" vil mange kjøpere at rottene er håndtert ifra før.
Da kan man stille seg ett spørsmål: Hvorfor?
Halve morroa er jo egentlig og få temme rotten sin sjøl.
Mange købere køber netop hos avlere for at undgå de problemer du har med rotterne nu. Er ungerne håndteret fra de er helt små, så får man ikke de problemer med, at de ikke vil håndteres, som man kan have med dyrehandlerrotter, der ikke er blevet håndteret som små.
Så de problemer du har nu, er problemer du selv lige har forlangt i en anden tråd ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Mogwai
Sofaspiser
Posts: 177
Joined: 17 Nov 2006, 23:03
Location: Ski

Post by Mogwai »

Nei.
Jeg synes det ikke har noe og si om det er butikkrotter eller oppdrettrotter. Har begge deler og begge er like tamme men ingen av dem liker og bli løftet opp.
Men den tredje rotten jeg har har ikke noen problem med det i det hele tatt.

Og det er ikke bare jeg som opplever dette.
Alle rotter har sine egne personligheter.
Og noen liker og bli løftet opp mens andre ikke gjør det.
Sånn er det bare.
Så jeg synes ikke du burde blande inn det ifra en annen tråd.
Fordi det har ikke noe og si om jeg behandler rotten min sjøl ifra starten eller om en oppdretter gjør det.
Dessuten så ser jeg ikke det som et problem, men heller en utfordring ;)
Mine rotter: .

R.I.P Mimmi, Rambo, Mimmie, Sara,Zen Tinka Tinkerbell,Sandra,Dippzy,Milo, Tansy og Nina, Kosejenta,Speedy,Harriet,Fluffy Duck

Post Reply