Erfaringer med kastrert hann i dameflokker?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Maria
Klatrer på møblene

Erfaringer med kastrert hann i dameflokker?

Post by Maria »

Jeg har bare jenter, men en snikende lyst til å prøve gutter... Siden jeg ikke har lyst på flere bur/flokker, har jeg fundert på hvordan man fikser overgang fra jenter til gutter på en lur måte.
Eneste ide jeg får er å la neste rotte bli en kastrat som kan gå sammen med jentene mine først og siden sammen med gutter. Jeg vet at mange har kastrerte gutter sammen med jenter, men spørsmålet mitt er egentlig: Er det virkelig uproblematisk å sette en kastrert hann inn i en jenteflokk? Spiller ikke kjønn noen rolle for rotter så lenge det ikke blir barn? Mister hannene kjønnsdriften også når de kastreres? Eller vil det bli stress og uro i en sånn kjønnsblandet flokk? Og: Vil en kastrert hann som har gått sammen med jenter, uproblematisk bli introdusert for og fungere i en flokk med gutter senere?
Hmmm. Det nå ikke aktuelt enda uansett, men jeg går nå og tenker.. :geek:
Maria H.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ja, seksualdriften til kastrerte hanner forsvinner. Som regel er det helt uproblematisk for en kastrert hann å inngå i jenteflokk, hvis han da ikke er aggressiv. Kastrering skjer jo som oftest på grunn av aggressivitet eller overdreven dominans hos en hann, og som oftest skyldes dominansen/aggressiviteten testosteronproduksjonen. Når så denne forsvinner ved kastrering vil derfor også dominansadferden forsvinne. Men husk at noen tilfeller av aggressivitet ikke kyldes hormoner, og da vil en kastrering sannsynligvis ikke ha noen stor effekt, og det kan bli like vanskelig å sette kastraten sammen med hanner som med hunner.

Hunnene ser ikke ut til å ha store problemer med å bo med en kastrat, når han ikke lenger produserer kjønnshormoner og har noen "drift" vil heller ikke hunnene respondere på ham.

Så lenge hannen er sosial vil det som regel ikke by på problemer å senere introdusere ham til hanner. Jeg regner med at du da vil introudere ham til unge hanner, og det bruker å gå helt fint. Voksne hanner vil jeg tro har større problemer med en kastrat enn voksne hunner, fordi de jo forventer en hann med hannlige hormoner i flokken. Det har vært tilfeller der kjønnsmodne hanner virker forvirret over å ha en "hunnlignende" hann i flokken, men som regel går også det bra. En kastrat er en fin potet! :D

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

En fin potet ja:)
Ser at Dyrebeskyttelsen kasterer alle rotter de får fatt på, kan jo se den veien når den tid kommer.
Maria H.

Post Reply