Elektronikk og rottespråk

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Elektronikk og rottespråk

Post by Matmor »

Åååh! :P Jeg fant en nettside om hvordan lage en "oversetter" fra ultralydområdet til vårt høreområde. Den var beregnet på å lytte etter flaggermus, men den virker utvilsomt på rotter også.
http://pw1.netcom.com/~t-rex/BatDetector.html

Jeg har finlest Elfa-katalogen for elektroniske komponenter, og funnet mesteparten av det jeg trenger. Men opplysningene om BatDetector er ikke fullstendige, og jeg har absolutt ingen erfaring med elektronikk selv. Kan dog Ohms lov og har loddet før.

Er det noen der ute som kunne tenke seg å hjelpe med med komponentvalg der jeg ikke vet hva jeg trenger?

Inger

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Hvordan fungerte dette? Fikk du det til?

miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Post by miroxx »

Skulle bodd nærmere så kunne jeg ha tatt den med til elektrolærern min ;P men kom med mer spesifikke smp så kan han sikkert svare ?:)
_ Kaja _ :D

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg satte min tenåringssønn på saken. Han gav meg en lang liste med komponenter han skulle ha fra Elfa, men en av motstandene ble feil. (Han fant selv fram til hva feilen bestod i.) Så apparatet virker ikke på riktig bølgelengde ennå. :)

Jeg har ventet på at han skulle få ånden over seg til å bestille flere deler, slik at vi bare kunne legge på den riktige motstanden, men det er lenge siden han fiklet med elektronikk nå. Derfor må vi visst bare bestille den ene motstanden, selv om det er rå-dyrt i gebyrer og frakt for en slik liten sak...

Prisen er nemlig allerede noe dryg. I følge hjemmesidene jeg fant informasjon om Bat detector på, var prisen var anslått til 200-300 Nkr. Sannheten ved kjøp fra Elfa, og med en halvfabrikert del fra England, fordi hverken sønnen min eller jeg forstod akkurat de gjør-det-selv instruksjonene var ca. Nkr. 1000,- Så det er absolutt ikke meningen at dingsen skal støve ned i en skuff med feil motstand i evighet.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Håh, det var mye penger! Men, det blir jo kjempespennende når dere får det til, så da er det kanskje verdt det.
Jeg har hatt kjempelyst til å lage/få tak i noe sånt, men har ikke peiling på elektronikk. Har hatt s lyst til å høre hamsterne og rottene mine når de "snakker". Samoeren min klarer faktisk å høre rottene noen ganger, sånn av det som ikke er ment for oss å høre, men det har ikke jeg hørsel til.

LueDotten
Pinky
Posts: 20
Joined: 12 May 2008, 00:25
Location: Oslo
Contact:

Post by LueDotten »

Hva skjer nå med dette prosjektet? Jeg jobber som tekniker i en av norges største elektronikkbedrifter og kan en del om dette. Jeg hjelper gjerne til med hva det måtte være. Denne motsatnden det er snakk om kan jeg sikkert også skaffe.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Sønnen min har hatt et større prosjekt på skolen som ble ferdig for kort tid siden. Derfor har vi ikke kommet noe videre ;) Nå venter jeg på sommerferien... Hvis vi står fast da, tar jeg kontakt!

Det siste som har skjedd her i huset er at jeg har overtatt en omplasseringsrotte som, meget praktisk, kommuniserer i det hørbare området for mennesker der andre rotter har "feil" frekvens for oss :lol: Det er faktisk veldig spennende å høre på, og ved å se på kroppsspråket hans (og kroppsspråket til den han kommuniserer med) har jeg begynt å forstå hva de forskjellige lydene og kombinasjonene av lydene betyr :D Min levende frekvensomformer produserer både klikkelyder og pipelyder som avhengig av gjentagelseshastighet (klikkelydene) og "sang" kan bety så forskjellige ting som "kan'ke jeg få være venner med deg, a'" til "du har satt deg på MIN plass, og bør helst være borte når jeg kommer tilbake!"

Det blir spennende å høre om det er de samme lydene, ved en annen frekvens, som resten av rottene lager!

LueDotten
Pinky
Posts: 20
Joined: 12 May 2008, 00:25
Location: Oslo
Contact:

Post by LueDotten »

Her er en ganske interessant film, hvor de bruker en slik boks: http://www.youtube.com/watch?v=C0kxmfSGCaE

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Så spennende! Ante ikke at det gikk ann! :D
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

LueDotten
Pinky
Posts: 20
Joined: 12 May 2008, 00:25
Location: Oslo
Contact:

Post by LueDotten »

Jeg har nå faktisk bestilt meg en ferdig slik sak. Gleder meg masse! :D

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

En deluxe-variant beregnet på profesjonell bruk, eller gjør-det-delvis-selv bat-detector? Uansett er det spennende!

Jeg håper å få tatt opp noen lyder etterhvert, men i følge nettsidene til en som hadde prøvd gjør-det-selv bat detector var den utgaven vi har veldig sensitiv for bakgrunnsstøy av elektriske apparater og fungerte best utendørs. Jeg vet ikke hvor mye opptaksutstyret bråker i det aktuelle området...

LueDotten
Pinky
Posts: 20
Joined: 12 May 2008, 00:25
Location: Oslo
Contact:

Post by LueDotten »

Jeg kjøpte den samme som er brukt her: http://www.youtube.com/watch?v=1TD_mRFUZu8
Magenta Bat4 Bat Detector
Den kostet noen hundrelapper og skal visstnok fungere veldig bra. I tillegg er det utgang for hodetelefoner og til opptak, så det blir nok en egen tråd for lyder etterhvert! :D

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Oooo :D
Jaja, jeg får se på ekstrautgiftene som opplæring av poden. Men hvis jeg hadde visst at instruksjonene på nett var ufullstendige, tror jeg at vi hadde kjøpt en ferdig i stedet for å lage. Det er jo morsomst å lage det fra grunnen, i stedet for å motta en "magisk boks" hvor man lodder på noen ekstra komponenter.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Ooo") Kanskje jeg må skaffe meg en sånn jeg også?? :D
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

LueDotten
Pinky
Posts: 20
Joined: 12 May 2008, 00:25
Location: Oslo
Contact:

Post by LueDotten »

Den kostet 600 kr. Og det virker som om det er relativt billig for en Bat Detector hvis den fungere så bra som jeg har lest. Vent med å kjøp til jeg har testet min i såfall. Kjedelig å kjøpe katta i sekken. Jeg kommer til å si ifra så fort jeg får den, og får testa den. :)

Post Reply