Triks:D

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tashal

Triks:D

Post by Tashal »

Heisann:D Har lyst til å lære rottene å gjøre triks:D Kan deres triks?:)
Noen ide til hvilke triks jeg kan lære dem?:)

-Og hvordan?:)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

*Tråden er flyttet fra generelle spørsmål*

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det nyttigste trikset du kan lære dem - hvis de ikke allerede kan det - er at de kommer når du roper på dem. Det er gjerne et godt utganspunkt. :)

Det er mye lettere å dressere rotter hvis man ikke har så mange, eller ikke arbeider med så mange på en gang. Helst skal man jobbe med en rotte av gangen, slik at den ikke blir distrahert av de andre. Også er det viktig å holde på litt hver dag, eller i alle fall nesten hver dag. (Det er her det gjerne strander for meg!)

Bortsett fra å komme på kommando, burde det være nokså lett å lære dem å stå på bakbena, å hoppe, og å klatre over/gjennom et hinder.

Passende belønning: Kokte riskorn, maiskorn fra boks, noe godt å slikke av fingeren din (majones, for eksempel!)

Det lønner seg å tenke igjennom på forhånd hva slags triks du ønsker å lære dem, og velge kommandoer som ikke høres for like ut - selv om du sikkert kommer til å bruke håndbevegelser automatisk. For eksempel fant jeg ut at det ikke var noe sjakktrekk å bruke kommandoen "opp!" for å stå på bakbena, siden det likner veldig på "Hopp!"

Rotter kan lære de samme tingene som hunder, men de er jo ikke like sterke og store. I Finnland skal det være noen som har lært rottene sine å spille kurvball 8) Noen er opptatt av klikkemetoden (med kulepenn eller med en spesialklikker for hundetrening.) Jeg er litt klossete av meg og synes det er vanskelig å håndtere belønningen, peking og klikking med hånden nesten samtidig - så jeg klikker med tungen.

Inger (mest teoretiker på området, men jobber med saken)

Dumle
Markeringsbehov

j

Post by Dumle »

Jeg har prøvd med klikkertrening på hund (noe man også kan bruke på andre dyr og rotter) og det som er selve poenget med klikker er at lyden forteller dyret at en godbit kommer. Klikkeren er en ganske skarp lyd som gjør det lettere å belønne riktig handling.. Ofte kommer godbiten for seint og man belønner altså feil.

Jeg har gitt opp selve klikkeren og heller gått over til å klukke med tunga, bare lager en kort lyd. Det er mye lettere... Med den klikkeren ble det bare rot.. Og det hendte da også at jeg gav bikkja klikkeren og selv prøvde å klikke med godbiten :lol:
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Har selv dervet klikkertrening med hund, og fant ut at det var mye lettere å klikke med tunga, enn å håndtere klikker, godbit, hund mm. Så ett lite klikk med tunga og en godbit. Kjør på med dette i begynnelsen, så lærer rotta at klikk betyr godbit. Så når rotta gjør noe du vil at den skal gjøre, klikk og godbit.

Post Reply