Jeg har da tre jenterotter, to hvite som har litt småantydninger til røde øyne. Jeg leste da et sted at røde øyne kan være tegn på svekket syn...?
Grunnen er, Katia, hun ene hvite, er fryktelig sint og aggressiv. :s Hvis man kommer nær buret, spesielt hvis hun kan lukte guttene, så "freser" hun og prøver å ta tak i hva enn som kommer nær buret.
Et annet problem er jo også at hvis jeg har tatt i gutterottene først, og så ta på jenterottene ( gjerne rundt mat-tid,) så biter hun. :s Biter til jeg blør, og gir meg sår som svir ganske bra i en lang periode.
Utenfor buret så biter hun ikke, men hun er ekstremt skvetten og virker litt redd av seg. Hun pleier ofte å pipe hvis jeg tar på henne, eller plukker henne opp, og så får hun helt hysteri og gjør alt hun kan for å komme løs.
Jeg skjønner jo ikke... :s dette er jo godt voksne rotter som har vært i mye kontakt med mennesker, både barn og voksne, og de siste ukene så har hun blitt så fryktelig redd og aggressiv?
Andre problemer med at hun er slik, er at hvis hun står i hjørnet nærmest gutteburet og freser, så kommer gjerne en av de to andre for å sjekke ut hva som skjer også, og så blir Katia så sint at det ender i høylytt slagsmål. Jeg blir jo helt satt ut her... ._.
Jeg har faktisk vært inne på tanken om avliving, fordi hun er så sint av seg. Både kjæresten og jeg har blitt bitt til blods ganske ofte nå, og jeg er lei av å være redd for å sette inn ny mat, eller i det hele tatt være nær buret. :s
Kan det være fordi hun er blind og er litt ekstra nervøs av seg pga av det? Isåfall, så skjønner jeg ikke hvorfor det er hun som virker som den mest overbeskyttende ovenfor buret. gutte-og jenteburet står nesten intill hverandre med en treplate imellom, og hver gang jeg er borti gutteburet så står Katia og freser i det nærmeste hjørnet og klorer og biter alt som kommer nærme. Hun er jo riktig mannevond!
Hva sier dere? hva skal jeg gjøre?
Mulig blind - derfor aggressiv?
Moderator: Moderatorer
-
- Gammelrotte
Det virker som om hun ikke trives med å bo i nærheten av guttene. Hvor lenge har hun bodd ved siden av guttene? Har hun alltid oppført seg slik i nærheten av guttene?
Har dere muligheten til å ha rottene på hvert sitt rom? Og vaske hendene godt før dere håndterer jentene etter at dere har håndtert guttene.
Kan hun ha vondt noe sted? En rotte piper når de for eksempel er redde eller har vondt. Jeg ville ha dratt til veterinæren og fått henne undersøkt, slik at dere kan eventuelt utelukke at hun har fysisk vondt.
Angriper hun alltid når dere stikker hånden inn i buret?
Har dere muligheten til å ha rottene på hvert sitt rom? Og vaske hendene godt før dere håndterer jentene etter at dere har håndtert guttene.
Kan hun ha vondt noe sted? En rotte piper når de for eksempel er redde eller har vondt. Jeg ville ha dratt til veterinæren og fått henne undersøkt, slik at dere kan eventuelt utelukke at hun har fysisk vondt.
Angriper hun alltid når dere stikker hånden inn i buret?
Julianne
Julirottenes omplassering
Hei,
hm.. jeg hentet rottene for snart to måneder siden, og da har de da stått nesten ved siden av hverandre siden det.
Og ja, hun har vel egentlig alltid vært veldig "sint" på guttene.
Jeg ble også fortalt at Katia var den som var minst tam av alle tre jentene, så jeg trodde det bare hadde noe med det å gjøre, så jeg har henne veldig mye ute for at hun skal vende seg til nytt miljø.
Desverre så har vi ikke muligheten til å ha dem på forskjellig rom. =/ jeg bor hos kjæresten 5 dager i uka, og det er kun på rommet hans vi får lov til å ha dyrene våres. Men rommet hans er ganske stort, og om ikke så altfor lenge så skal vi ordne det slik at rotteburene står enda litt lengre fra hverandre. Håper det kan hjelpe?
Jeg tror faktisk ikke at hun har vondt noe sted. Hun er kvikk og rask ellers, og bøller mye med de to andre jentene ( på godt og vondt.. :p ). Men det virker som at hvis det kommer en litt brå lyd, eller en ukjent lyd, så får hun totalt panikk og prøver å gjemme seg. De to andre jentene kan også skvette litt til, men de får ikke helt hetta. :s
Dessuten så er det ikke alltid hun piper, det virker som det kommer mest når hun er redd. Men hvis jeg merker at hun kan pipe av andre grunner, så tar vi selvfølgelig en tur til veterinæren!
Nja, nei, hun angriper ikke alltid. Jeg tror alle gangene har vært fordi jeg har hatt lukten av guttene på hendene. Vi vasker jo hendene så ofte vi husker på det, men det er lett å glemme når jeg bare skal sette inn ny mat til dem. :s
I går så hun kom ut på toppen av buret, og visste godt at det bare var meg og ingen gutterotter i nærheten, men etter 1min så tok hun skikkelig grepatak i håndflaten min og ga meg et saftig bitt. Dette var også under mattid, og jeg hadde nettopp satt alle guttene i badekaret ( trygt sted hvor de får spise uforstyrret.
), så det luktet nok gutt av hendene ja. =/
Men hvorfor er hun så sint på guttene? Jeg mener, finnes det faktisk hunnrotter som hater hannrotter? :s Det virker jo ikke logisk i det hele tatt!
Guttene har jo aldri gjort henne noe heller. :s
hm.. jeg hentet rottene for snart to måneder siden, og da har de da stått nesten ved siden av hverandre siden det.
Og ja, hun har vel egentlig alltid vært veldig "sint" på guttene.

Desverre så har vi ikke muligheten til å ha dem på forskjellig rom. =/ jeg bor hos kjæresten 5 dager i uka, og det er kun på rommet hans vi får lov til å ha dyrene våres. Men rommet hans er ganske stort, og om ikke så altfor lenge så skal vi ordne det slik at rotteburene står enda litt lengre fra hverandre. Håper det kan hjelpe?
Jeg tror faktisk ikke at hun har vondt noe sted. Hun er kvikk og rask ellers, og bøller mye med de to andre jentene ( på godt og vondt.. :p ). Men det virker som at hvis det kommer en litt brå lyd, eller en ukjent lyd, så får hun totalt panikk og prøver å gjemme seg. De to andre jentene kan også skvette litt til, men de får ikke helt hetta. :s
Dessuten så er det ikke alltid hun piper, det virker som det kommer mest når hun er redd. Men hvis jeg merker at hun kan pipe av andre grunner, så tar vi selvfølgelig en tur til veterinæren!
Nja, nei, hun angriper ikke alltid. Jeg tror alle gangene har vært fordi jeg har hatt lukten av guttene på hendene. Vi vasker jo hendene så ofte vi husker på det, men det er lett å glemme når jeg bare skal sette inn ny mat til dem. :s
I går så hun kom ut på toppen av buret, og visste godt at det bare var meg og ingen gutterotter i nærheten, men etter 1min så tok hun skikkelig grepatak i håndflaten min og ga meg et saftig bitt. Dette var også under mattid, og jeg hadde nettopp satt alle guttene i badekaret ( trygt sted hvor de får spise uforstyrret.

Men hvorfor er hun så sint på guttene? Jeg mener, finnes det faktisk hunnrotter som hater hannrotter? :s Det virker jo ikke logisk i det hele tatt!

-
- Gammelrotte
Min Amidala likte ikke hvis noen av guttene var i nærheten av buret ”hennes”. Da puffet hun pelsen og stod å nærmest freste til dem ved bursprinklene. Hvis noen av de andre jentene gikk til henne da, jagde hun dem bort. Dette hendte ikke så ofte, da det var sjelden at guttene var i nærheten av buret til jentene.
Jeg tror problemet med Katia ligger i at hun er redd og usikker, og kanskje stresset/territoriell/aggressiv av å ha rotter av motsatt kjønn i nærheten. Ta hensyn til at hun er redd når dere håndterer henne og dere bør kanskje vaske hendene godt slik at dere lukter mindre hannrotte.
Jeg vet ikke om det hjelper så mye å flytte burene lengre fra hverandre, da rottene fortsatt kan lukte og høre hverandre. Hva med å ha Katia en periode hos noen som ikke har hannrotter en stund, for å se om hun forandrer seg?
Jeg tror problemet med Katia ligger i at hun er redd og usikker, og kanskje stresset/territoriell/aggressiv av å ha rotter av motsatt kjønn i nærheten. Ta hensyn til at hun er redd når dere håndterer henne og dere bør kanskje vaske hendene godt slik at dere lukter mindre hannrotte.
Jeg vet ikke om det hjelper så mye å flytte burene lengre fra hverandre, da rottene fortsatt kan lukte og høre hverandre. Hva med å ha Katia en periode hos noen som ikke har hannrotter en stund, for å se om hun forandrer seg?
Julianne