"Rykke-rotte"

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Loyce

"Rykke-rotte"

Post by Loyce »

Har sett gjennom trådene her, men fant ingen aktuelle.

Iblant så liksom rykker det i den tammeste og mest kosete av rotte-jentene mine. Det skjer helst når hun ligger (ellers) rolig på armen min. Og iblant hender det når hun sitter i "kose-hjørnet sitt" i buret deres og liksom "ber meg" om oppmerksomhet og kos.

Det rykker i hele henne (liksom kramper) ca. 1 gang per sekund. Iblant oftere, andre ganger med litt lengre intervaller imellom. Hun har ikke poppet øyne enda.

Håper at det er noen som vet hva denne rykkingen hennes er for noe! Har lurt på om det et slags "forstadium" til popping...? Er det (annet) slags uttrykk for kos, eller hva? For det ser ikke ut som om dette gjør henne noe. Hun virker litt ekstra konsentrert når hun rykker, men både blunker og er "til stede" (men stopper å tygge, da). Og rykkingen stanser om noe synes å forstyrre henne.

:hm:

Veldig glad for svar!

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Kan det være at hun hikker? :)

utyske
Sofaspiser

Post by utyske »

Jeg har også opplevd dette både når de sitter i buret eller på skuldra mi. Og tanken på hikking har slått meg også.

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Hahaaa...."forstadiet til popping" Veldig bra. :lol:
Nei, det er nok hikking. Popping kommer av heftig gnissing av tenner.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

utyske
Sofaspiser

Post by utyske »

Hva er popping? x)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

utyske wrote:Hva er popping? x)
Filmer av rotter som "popper øyne": Film en og film to.
Dette gjør de når de koser seg veldig og lager koselyder (tygger med tenne). :)

utyske
Sofaspiser

Post by utyske »

Haha, det er noe av det rareste og morsomste jeg har sett! :P

macgyver
Stjeler mat

Post by macgyver »

min rotte "rykker" også, det har han gjort siden han var liten. jeg var ganske bekymret i begynnelsen fordi ingen hadde sett en rotte gjøre det før, men det virker ikke som det plager ham eller noe. det eneste som skjer når han begynner å "rykke" er at han slutter med det han driver med, men blir like aktiv igjen når "rykkingen" er ferdig...
Jeg pratet med oppdretteren hans om det, hun hadde aldri hørt om det før, men mente som meg at det ikke var noen grunn til bekymring så lenge han er en sunn og frisk rotte ellers. Og det er han! så jeg holder en knapp på hikking.

Linda
Markeringsbehov

Post by Linda »

Hm.. kanskje det er noe av det samme jeg har opplevd med en av rottene mine, at når han lå å sov og jeg tok hånda inn i buret og koste med han så gikk det som en "strøm" gjennom rotta.. han skjelver et par sekunder til han er vandt til kosen?? Virker som om han gjorde det fordi han syns det var ekstra deilig med kos når han lå å sov fordi de så ut om han nøt "strømmen".. Men han kunne hikke også da.. ganske hard hikking! Ble nesten bekymra, men det gikk over da.. Men noen som har kjent sånn "strøm" ved kosing? Han strakk seg ofte samtidig.. hm..?

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

fiolet strekker seg og rører på flesket når jeg klapper han, men ingen strøm :hm:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Linda
Markeringsbehov

Post by Linda »

ja, det var veldig merkelige greier..Når "strømmen/skjelvingene" satt igang lukka han ønene og nøt det og gjespa ofte samtidig som han strakk seg.. ofte smatta han en del og... snål type var han.. hehe :lol:

Post Reply