Kose på ryggen til rotta

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Kose på ryggen til rotta

Post by nisse567 »

:leftrat: Jeg fant noe lignende på forumet, men ikke helt...

Vår eldste rotte, Mina (7 mnd), er veldig aktiv og kontaktsøkende i forhold til søstera si, Molly (6mnd). De kan ligne litt på Ludvig og Solan...

Vi overtok dem for ca. 3 uker siden, og har allerede hatt intensiv "popping" og kosestunder. Men vi har et lite spørsmål:

Når Mina står på fanget og vi stryker henne på ryggen, både med og mothårs, rister hele henne, men hun søker hånda igjen når vi stopper. Når vi lar halen stryke mellom to fingre gjør hun det samme. Liker hun det, eller ikke? Jeg antar siden hun søker hånda med en gang etterpå at det var litt digg... :rightrat:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Løpetid! :D

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

Produktiv jente altså... Har vært mor 2 ganger alt...

Tenkte å kanskje la hun andre få seg litt, siden hun er "jomfru". Er de som andre dyr at de bør få lov til å få et kull slik at de ser at det ikke er verdt det? :lol:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Ingen dyr bør få et kull, bare for å se at det ikke er værdt det.
Dyr som brukes i avl, brukes fordi de kan gjøre arten/rasen bedre enn det den er. F.eks en avlsrotte bør utfylle avlskrav som er laget for rotter.
Rotter med dårlig gemytt, helse, størrelse og andre 'feil' bør ikke brukes, eller brueks med stor forsiktighet.

Uansett som rotta de for prøve seg i avl eller ikke, vil hun få løpetid igjenn. Dette er akkurat som med mennesker og mesntrasjon.
Uansett, dyr, rotter, er drevet av instingter, og vil dermed synes det er "verdt" å få unger uansett.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

nisse567 wrote:Produktiv jente altså... Har vært mor 2 ganger alt...

Tenkte å kanskje la hun andre få seg litt, siden hun er "jomfru". Er de som andre dyr at de bør få lov til å få et kull slik at de ser at det ikke er verdt det? :lol:
Nei. Er det noen dyr som bør få et kull?
Rotter har løpetid omtrent hver 4-6. dag og kan komme i løpetid ved nærkontakt med hanner. De kan få alt fra 1-23 unger i ett kull. Vet du om gode og varige hjem til så mange rotter? Det er alt for mange rotter som ikke har noe hjem eller trenger et nytt, så hvis man ønsker å avle så bør man tenke seg godt om og virkelig ta ansvar.

Gratulerer og lykke til med rottene! :)

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

Jeg har ikke planer om å avle rotter. Det finnes altfor mange "hedninger" der ute som mener rotter burde avlives.

I dag skal gullungene mine på lang kjøretur. Vi må fra Oslo til Søgne (utenfor Kristiansand), og ingen har mulighet til å passe dem for oss. Gruer meg litt, men har tatt en del forhåndsregler. Kjøpt inn temp.måler som skal ligge i buret/kassen og passe på at temp'en er stabil, beskyttelse mot trekk, og stabilt underlag. Har til og med lagt inn forbud mot musikk... Heldigvis synes jentene det er råfett å kjøre bil.

Post Reply