Hvordan aktiviserer du rottene dine?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Anna

Hvordan aktiviserer du rottene dine?

Post by Anna »

Vi trenger tips til aktivisering av rotter.
Har søkt litt her inne, men finner ikke mye...

1. Pakke godbiter i papir - la dem grave seg fram.
2. "katte"-snøre - la dem løpe etter

Flere gode tips? Hva gjør dere?

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

Jeg har begynt med klikkertrening på mine rotter. Er bare to av dem som er intresserte foreløpig, men det virker som de forstår det..

Da bruker jeg klikker, target-stick og noe flytende godt som de får slikke litt av når de har vært borti target-sticken. Tenkte etterhvert å lære de triks eller agility :)
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

Anna

Post by Anna »

Klikker?? Hva er det? Hvor får man tak i det?
Flytende godt - hva da?
Og hva lærer du dem?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

klikker er sånn man får kjøpt til hund på dyrebutikken. baby mat på glass er smart som godis :) har prøvd litt klikker trening selv men de forstår ikke poenget ennå.

ommøblering og hinder løyper er også noe man kan gjøre.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Kan lønne seg å kjøpe boken "klikker trening for din hund" på canis.no.
I denne boken får man innføring i klikker filosofien, og mange gode råd slik at man klikkertrener, og ikke trener med klikker.. :akt:

Anna

Post by Anna »

Ja, hinderløype lagde vi til jentene da de var små. Nå er de for store til å komme gjennom...;)

Tips til enkle hinderløyper vi kan lage? Gjerne bilder og. :)

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Fisking! Du fyller opp en balje/ikke så altfor dyp skål eller lignende med vann, putter oppi mais eller annet snadder (agurk var visst veldig morsomt, siden det flyter og ikke så enkelt å få i som mais som ligger på bunnen). Dette kan underholde rottene kjempelenge, iallefall om de er matvrak som mine er. Kan være lurt å teste om baljen tåler vekta av de, hvis ikke må du følge med de hele tiden. Aviser rundt er også lurt, det blir en del søl :P

Anna

Post by Anna »

Ja, fisking gjør de ukentlig...;)
Mest mais, da.

Kanskje jeg skulle forsøke agurkbiter...? :)

miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Post by miroxx »

rotta mi er ikke så interessert i andre ting enn å løpe ute å utforske, men inne burdet så synes hun (og alle andre rottene jeg har hatt) tamponger er gøy (pass på at de ikke får i seg noe av bomullen)
ellers så er alt av papp og papir gøy, og gjemme gobiter i ting :P f.eks kinderegg egg !
_ Kaja _ :D

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Man må ikke ha en manuell klikker. Det går fint an å klikke med munnen også. ;)
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

på sommeren pleier jeg å lage hinderløype av crokket hindere, setter de ned i bakken i forskjellige høyder i en lang rekke, også setter jeg lange
planket som lener seg intil hinderne, så de ikke løper sin vei :lol:

det har fungert i alle år ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Jeg har et kattehus stående på rommet mitt (et sånn med et rom, og en klorepinne, og et platå på toppen), og masse avispapir slengt rundt på gulvet, som rotta mi sleper rundt hele rommet for å ta med seg inn i kattehuset. Så sitter hun inni der og river opp papiret, dette kan hun drive med i flere minutter. Det virker som hun blir ekstra opptatt av å tette igjen kattehuset hvis hun har fått noe mat hun må gjemme. Det går jo an å bruke andre ting enn kattehus, f.eks en pappeske eller papirpose.

Dette har ihvertfall lenge vært en suksess her, kan jo være verdt et forsøk. Jeg tror det funker best hvis buret ikke er på samme rom, for da bruker de vel like gjerne buret til å gjemme mat/slepe papir o.l inn i.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

En gang for mange år siden tok jeg og tre kompiser med rottene våre ned på stranda. Der brukte vi minst 4 timer på å grave huler og "skyttergraver" som rottene løp rundt nedi. Den ene rotta hjalp tilogmed til med gravingen. Kompisen min gravde en hule med armen fra en side, så kom den rotta hans og begynte å grave i andre enden .. Vi lagde mye rart og jeg husker deriblant at rottene kunne krype ned i en hule for så deretter å komme ut i et kjempekammers de måtte krysse på en bro av kvister. Mye av dette var selvsagt åpent ovenfra, men vi la ned kvister som tak. Vi lagde selvsagt og en kosehule, det vil si en sirkulær hull med sovealkover til alle rottene i (med en slags wigwam av gress, strå og smågrener over som tak).

Vi koste oss og det gjorde rottene også. På slutten av dagen var de slitne og sov i en stor haug i sofaen ..


Ellers pleide jeg (helt siden jeg var liten pjokk) å ta med rotter hvorsomhelst. Det er gøy å se hvordan de oppfører seg i ulike situasjoner som for eksempel ute i høyt gress. Noen er selvsagt ganske nervøse og vil helst ikke krype for langt bort mens andre slår seg til ro, finner seg et insekt å spise eller begynner med litt redebygging ..

Mine rotter synes jeg har vært ganske robuste, praktiske, sjarmerende og seiglivede. Skikkelige rotter tåler en støyt, så det er bare å ta dem ut hvis du tror det kunne vært moro .. synes nå jeg. :)

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Mine rotter løper rundt på gulvet og følger etter meg.
Ellers så pleier jeg å leke med dem(få dem til å leke med hendene mine)
og gjemme mat.
Det er en hit.
I buret så møblerer jeg såpass så gutta ikke skal kjede seg og jeg tror de har det ganske greit :D
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

sharon syntes det var gøy med triks jeg har lært henne, å som oxo viser seg er nyttige, eller så er hun vill etter kinder egg, å tomme toalett ruller med godbiter i :P roxy vil bare springe etter sharon å jakte å leke med henne :lol:
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Post Reply