Problem gutt...

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
LanFear1985
Stjeler mat

Problem gutt...

Post by LanFear1985 »

Har fått en liten husky gutt på 7 uker...
Problemet er at han er så og si umulig å få ut av buret for han bare biter, og det er ikke snakk om småbiting!
Når han er ute er han nervøs og gjemmer seg, funker fint om man bare lar ham være litt og lar ham utforske men skal du plukke ham opp må man passe fingrene...
Han beit nesten inn til benet første dagen jeg hilste på ham :shock:

Fikk vite fra hu som egentlig fikk ham fra ei i drammen at hun som eide ham før hadde latt ham spise av hennes eget blod engang når hun hadde skadet seg :shock:

Vet lissom ikke helt hvordan han her skal håndteres, har jo hatt problem rotter før men ikke så ille som dette!!!

Noen som kan hjelpe?????
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Aiai... det høres ut som et ille tilfelle av arbeidshansker påkrevet :shock: Det er imponerende at du vil forsøke å arbeide med ham, men det blir ingen lett oppgave :( . Han er også for ung til å medisineres for nervøsitet, tipper jeg.

Vet du om han har bitt så hardt de siste par ukene også, eller om det er en ny utvikling? Det er klart at nytt sted kan få ham til å bli mer nervøs i en periode.

Rottene mine reagerer veldig på lukt. Ikke ved å bite hull, men hvis jeg akkurat har hilst på en fremmed han, vil noen av dem groome meg svært så grundig. Jeg har til og med opplevd at rotter har avvist burkamerater som har nettopp har hilst på en fremmed rotte. Det har tatt opp til en uke før de har akseptert ny lukt som kjent. Derfor regner jeg med at huskyen din kan komme til å bite bare i refleks minst den første uken, og at den egentlige oppdragelsen begynner etter det.

Det første spørsmålet mitt er om han biter på all hud, og gjennom klærene, eller om det er fingrene som er spesiellt utsatt. Gensertrikset er nemlig ikke noe å bruke hvis han hogger til over alt, og da trengs det en mye langsommere tilvenning. Hvis du har noen brukte klær det ikke er så farlig med, så klipp opp og legg dem i buret! For at de ikke skal miste lukten av deg, kan du tørke deg under armhulene med dem før du steller deg om morgenen. Hvis han lærer å assosiere lukten din med sovehus eller hengekøyer, blir det ikke like interessant å bite - håper jeg :smack:

LanFear1985
Stjeler mat

Post by LanFear1985 »

Prøvde meg med å få ham ut med hansker her i går, men de var vist ingen hindring!
Han fikk heldigvis ikke bit gjennom huden min da så den er jeg velig glad for...
Har jo 4 jenter her som har vært et stort problem når det kom til biting, jobbet med dem siden sommer 07 og de har endelig begynt å oppføre seg. Hu ene er fortsatt nervøs, men det kommer seg!

Så har satt meg målet at han her skal også slutte med bitingen! 8)

Han har bitt etter meg og samboeren min, men naboen min og ei annen vennine biter han ikke!
Selv om de også håndterer de andre rottene mine.
Har satt ham ammen med gutte gjengen jeg har fra før så han kanske kan lære litt av dem at jeg faktisk ikke er farlig...

Han har stort sett holdt seg til å bite fingre og hånd, armen og alt annet får være i fred,men nå har ikke jeg akkurat tørt helt det å ha ham andre steder enda heller :roll:

Først og fremst må jeg få til å få ham ut av buret, noe som er veldig problematisk da han biter etter hånda og fingrene så fort de er i nærheten av ham :shock:
Håper bare ikke det blod greien forrige eiere har før til dette, for det er skummelt :shock:
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Han har bitt etter meg og samboeren min, men naboen min og ei annen vennine biter han ikke!
Selv om de også håndterer de andre rottene mine.
Mm... hadde naboen og venninnen også håndtert ilderen først :hm: Jeg bare tenkte hvis han er en nervøs type, kan det være flere lukter han reagerer på.

Det er i alle fall bra at han ikke klarer å bite hull i hanskene. Men jeg forstår at han kan klype bra! Lykke til.

LanFear1985
Stjeler mat

Post by LanFear1985 »

Ja han klyper ganske bra også... Man skvetter ganske bra! Men burde jo egentlig være vant til det fra andre nervøse rotter!

De hadde ikke håndtert ilderen på forhånd, det samme hadde ikke je og typen heller...
Men selvfølgelig lukta hennes sitter nok ganske bra på klærne så mye mulig det han reagerer på!!!

Skal prøve det med å legge noe gamle klær inn som lukter meg og samboeren!

Takk for tips :D
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

Linda
Markeringsbehov

Post by Linda »

Hm.. ikke bra at han har fått smake blod! kanskje han har fått smaken på menneske.. :shock: For en eier!! Hm.. lykke til hvertfall.. håper bitinga gir seg..

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Linda wrote:Hm.. ikke bra at han har fått smake blod! kanskje han har fått smaken på menneske.. :shock:
Hehe, da hadde de fleste mennesker som noen gang har skåret seg i fingeren vært kannibaler :mrgreen:
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Men selvfølgelig lukta hennes sitter nok ganske bra på klærne
La meg si det slik: da vi fikk et par 5 uker gamle rotteunger i hus første gang, viste det seg at den ene av gammelrottene våre reagerte på lukten deres. Han kjente igjen den lukten selv om vi dusjet og byttet klær etter at vi hadde håndtert de små - og bet oss på grunn av det :shock: Det tok en uke med anti-bite-trening og gradvis tilvenning av lukt, samt en uke "for sikkerhetsskyld" før jeg våget å sette ham sammen med de små.

Så hvis det ikke er verre enn at det er ilder-lukten, burde det være gode sjanser for å få gjort noe med bitingen :)

Post Reply