Tenåring?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Tenåring?

Post by ssilje89 »

Har nå 7 rotter. 2 er nye å går bra inn i flokken utenom en av de mellomste jeg har. De godtar ingenting fra den nye "sjefen". Alle er litt små redde for den nye rotten, pga den andre som var her tidligere begynte alle å krangle. Men Balder, en av de nye, er en god leder. Men ungdommene jeg har sperrer han litt ute, hyler å skriker når han kommer. Han jager de litt innimellom. Virker som alle rottene blir redd å de jager hverandre opp med hylingen. De mellomste rottene er brødre og nå "måler" di to seg hele tiden å skriker og står på to ben. Hva er dette?Er det bare ungdoms oppførsel?
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

ingen som har peiling?
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Du gir for lite informasjon i postingen din :) Du kan ikke vente at folk skal huske andre innlegg du har skrevet på forumet, gå inn på hjemmesidene dine og i tillegg gjetter seg fram til det som ikke står, eller står veldig uklart... Rent bortsett fra at det er påske og mange har andre ting å gjøre enn å være på forum, tror jeg det er grunnen til at du ikke har fått svar ennå.

Etter å ha forsøkt å gjøre det jeg skrev du ikke kunne forvente tror jeg at de to "tenårings"-brødrene sammen har lyst til å utfordre den nye alfaen, men ikke riktig tør ennå. Det er ikke sikkert at de noen gang kommer til å gjøre det heller. Av og til infinner de seg med situasjonen, når hormonstormen avtar og vettet detter inn i stedet. Men det at de er to, kan være en stor fordel for dem. Jeg har selv hatt et par brødrepar som har hersket i buret etter tur. Hvis den ene har vært syk, har den andre broren ordnet opp med resten av gjengen i mellomtiden :)

Eller mener du at de to "tenårings"-brødrene måler seg mot hverandre?

Det høres ut som om du har uvanlig mye hyling i buret, og at du tror det kommer av tidligere mobbing. De skjønner nok etterhvert at det ikke er så farlig som de tror, men jeg er overbevist om at rotter kan lære hyle-adferd av hverandre. Kanskje de yngste bare tror det skal være slik?

Jeg hadde god effekt av å lære den ene hyle-rotta mi å legge seg på rygg når det traff en større motstander. Den var for redd til å gjøre det av seg selv: stod bare i aggressiv forsvarsposisjon uten å underkaste seg. Etter noen dager hvor jeg rett og slett la den på rygg og klødde den på magen, begynte den å legge seg ned i stedet for å flykte når noen prøvde å dominere ham.

Lykke til med rotteoppdragelsen.

Wookie
Sofaspiser
Posts: 186
Joined: 27 Dec 2005, 05:21
Location: Oslo

Post by Wookie »

Står de på to ben mot hverandre og bokser? eller er det ingenting annet enn skriking? Virker som om Balder prøver å ta ting med ro, altså siden han ikke løper etter dem hver gang de gjør det? Hadde jo en nervøs rotte her også, da sørget han for å få snust på ballene, men prøvde å ta det med ro etterpå. Mulig han prøver det samme med de små, om han ikke har gjort det alt? Jeg tror det går seg til etter hvert som de skjønner at han er trygg :)

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

takker får svar

Post by ssilje89 »

Matmor : dette her ikke noe med å gjøre med noen andre innlegg osv :)

det er de to brødrene jeg altid har hatt, som måler seg med hverandre.

de fleste i buret har sluttet å hyle å skrike får ingen ting, men brødrene jeg har, reiser seg veldig mye mot hverandre, å litt mot de andre.
tror også at hyling smitter mye over på hverandre, å at de da "fyrer" hverandre opp med den hylingen så alle blir litt små skremt, regner med det roer seg etter litt flere dager. er bare ikke sikker på va di brødrene driver med... det jeg tenkte på...
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

wookie: nei di bokser ikke, men står opp mot hveandre å hyler :S
mest når balder er rundt.hehe
nei er ikke mye balder har jaget, så går veldig fint :)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Post Reply