ROTTA BITER

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

sussiii

ROTTA BITER

Post by sussiii »

Rotta mi er nå 4 mnd..har hatt den siden den var 5 uker. Den biter visst man stikker fingrene inn mellom sprinklene, men dette ser jeg på som normalt! Den har også bitt en person når den var i sofaen, bak ryggen hans, og han tok hendene inn til rotta...men mellom ryggen og sofaen så er det jo mørkt, så rotta kunne jo egentlig ikke vite at det var hender som kom! Den "biter" litt i fingrene når den er løs, men det er bare sånn smake biting...men plutsli i går beit den broren min hardt i fingeren så han begynte å blø! Den har aldri bitt meg før... Hvorfor skulle den plutslig bite så hardt?? Tok den kanskje i litt for hardt på smakebitingen??
Rotta er ikke syk...den lager masse koselyder når den får være ute :bravo:

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

Har du bare en :?:

Rotter er flokkdyr og MÅ få bo hos andre rotter ;)

Har hun pluttselig begynt å bite?
så kanskje hun har vont noe sted :hm:
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

*Tråden er flyttet fra generelle spørsmål*

sussiii

Post by sussiii »

Nej, hun har nok ikke vondt...jeg kan løfte på henne og ta på henne uten at det gjør henne noe...hun spiser masse, springer rundt, klatrer og er i bra form! Var bare så rart at hun skulle bite så hardt i fingeren plutselig :?

ssilje89
Betarotte

Post by ssilje89 »

kanskje den vil ha en venn?=)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

sussiii

Post by sussiii »

Spørsmålet mitt er liksom om noen har opplevd dette selv før da??

ssilje89
Betarotte

Post by ssilje89 »

nei ikke sånn skikkelig bitt plutselig. han hadde sikker god smak på fingeren.
tror bare rotter biter (vis de ikke pleier bite til vanlig) vis den har det vondt eller smaker noe godt eller missfårnøyd
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Elisabeth
Betarotte

Post by Elisabeth »

Eller noen rotter biter litt for hardt i fingre som kommer rett foran nesen deres hvis de ser dårlig. Selv om denne er ung, kan den se dårlig, spesielt hvis den har røde øyne. Har du sett noen tegn på dette? At den sitter og snur eller vagger på hodet for å få inntrykk av omgivelsene eller sånn?
Er den vant til å få fingre foran snuten? Kan være den ble litt skremt, i hvert fall hvis den ikke kjenner broren din så godt. Merker at mine biter mer på kjæresten min enn på meg (han bor ikke her, men er mye på besøk), men de biter aldri hardt.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Kan komme av utrygghet ja.Er de to føler de seg tryggere i forhold til litt "skumle" ting,.....som din bror. ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

sussiii wrote:Spørsmålet mitt er liksom om noen har opplevd dette selv før da??
Hvorfor folk skriver at den kansje vil ha en venn eller poengterer at rotter er flokkdyr etc. er rett og slett fordi det ikke er noen god ide i det hele tatt å bare ha en rotte da det kan gå utover dens adferd.
Skal man ha rotter må man minst ha to da det er kjempeviktig for personlighetene dems å utvikles riktig. De er svært sosiale og ikke minst trenger de en venn eller venninne som kan stelle pelsen.
Det at hun er alene kan være en indirekte grunn til hvorfor hun har begynt å bite. Så løsningen kan faktisk være å skaffe en venninne til henne. ;) Og som Tantepose her skriver kan det komme av utrygghet som igjen kan komme av å være alene.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

sussiii

Post by sussiii »

Takk for svaret ditt Elisabeth! Rotta har røde øyne, så jeg er jo klar over at hu sikkert ikke ser like godt som de andre med svarte øyne. Å det er jo ikke sånn at hun driver å biter til vanlig! Så det er nok sikkert bare det at hun plutslig gikk seg på fingeren og beit litt for hardt da :hm: ...For en annen gang dreiv hun å hoppa å spratt å sprang seg på ene fingeren min, men da beit hun ikke da, hun bare landa på fingeren med munnen åpen på et eller annet vis..men beit ikke i det hele tatt da..

Elisabeth
Betarotte

Post by Elisabeth »

Mener det er Ingvild som har en rotte som ser dårlig og derfor biter hvis hun får fingre foran snuten sin. Men uansett kan det kanskje være greit med en sjekk hos dyrlegen, hvis det er noe nytt hun har begynt med. Eller i hvert fall ha det i bakhodet og følge med framover. Hvis hun bare har bitt sånn en gang, kan det ha vært noe hun misforstod.

sussiii

Post by sussiii »

Ja, hun har bare gjort det den ene gangen her...så jeg antar det egentlig ikke var meningen å bite så hardt... :?

Å til alle dere som er bekymret for at hun er alene rotte, så skal jeg faktisk kjøpe ei venninne til henne altså. Det er bare det at jeg ikke helt har funnet en dyrebutikk jeg vil kjøpe av enda...en plass var rotte bebisene kjempe ville, hadde sikkert aldri blitt tatt i engang..å en annen plass hadde de spon i buret, mens det samtidlig hang en info lapp om rotter over buret om at rotter ikke skulle ha spon i buret :hm: Så jeg venter egentlig bare på at butikken jeg kjøpte henne fra skal få inn et nytt kull med rotte bebiser...de kommer fra en seriøs oppdretter som ikke bare avler å avler....rottene er vant til å bli håndtert...rotta mi ble tam med en gang! Så vil kjøpe av de igjenn....med mindre det er noen som vet av folk som driver med oppdrett hjemme i trøndelag?

Men bare så det er sagt så har hun det bra til å være alenerotte etter forholdene. Hun er frisk og rask...kommer ut av buret for å springe å leke...og hun er skikkelig mamma dalt... :)

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Jeg hadde også min første en måneds tid før de fikk inn flere,og hun har fortsatt førsteretten på mor. :D :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

siv
River avispapir

Post by siv »

ett bra eksempel på pluttselig biting pga utrygghet er nok min roxy, hun bet dyrlegen i fingeren så han begynte å blø når han tok fingeren foran ansiktet hennes :) :oops: hun bet ikke meg når jeg tok henne opp, men bet altså dyrlegen, biting kan oxo komme av stress, eller at broren din hadde en skummel ukjent lukt på hånden sin. :)
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Post Reply