trenger gode råd angående bading av rotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Min Arthur er med meg av og til i dusjen. Da vasker jeg såpehylla rein, så får han sitte på den. Ser ut som han stortrives der, sånn som han popper og gnisser tenner. :lol: Han er så søt, så. :)

Ellers er jo rotter tross alt veldig flinke til å vaske seg sjøl, men det kan vel være et behov for et lite bad innimellom..

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

hehe tror ikke mine viltre jenter sitter der når jeg skrur på krana nei :lol: jeg bruker nå klut med lunket vann å en liten dæsj såpe bare, det gikk mye bedre, til og med min mest skeptiske frøken gotok det til nød, først vann å såpe å så bare vann etterpå for å få vekk såpen. så jeg tror jeg får holde meg til det :D
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Dusjen? hmm.. en ide ja. Men skal ikke hodet og ørene deres ikke bli våt? ingen av mine er spesielt glad i å bade, og tar seg for det meste en runde rundt på såpen og oppi tannbørstene, istedefor å holde seg i vasken. og Boss er så missfornøyd med badingen at hun tar sats og gjør alt for å komme trygt til meg istede.
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Mine liker heller ikke å bade. De blir bare redd, så jeg forsøker ikke på det flere ganger. Men dersom en har lagt seg i tiss på jennyhyllene, så kan jeg ta han/henne ut og skylle han/henne i vasken. Må passe godt på å få de helt tørr etterpå, slik at de ikke skal bli syk. Må passe på at de har fettlaget sitt, slik at de ikke mister kroppsvarme.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Man behøver ikke være redd for at rotter får vann i ørende tror jeg.
Rottene i kloakken svømmer rett som det er og i naturen svømmer de og dykker som bare det. :D
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

hei

Post by Tiannina »

Mine rotter skrek som bare det sist jeg badet dem, får helt vondt av å høre på at ungene mine skriker sånn :?

Men skal prøve igjen med en liten boks eller opphøyning i midten av badekaret, så de kan klarte opp der og ut igjen vannet igjen som de vil :)

Christi: Hvordan gjør du det når du har dem/ham med i dusjen?
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Frida96
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 01 Oct 2008, 16:54
Contact:

Post by Frida96 »

Christi wrote:Hvis du er stødig i engelsk ligger det en ganske god (og humoristisk) fremgangsmåte her :
http://www.dapper.com.au/articles.htm#bath

"Grab unsuspecting rat and quickly dunk him up to the neck in the water, holding him there until he is wet through. Ensure you keep his head and ears free of water. Let him leap out of the sink onto the towel on the bench, he will probably shake and spray you with water. Placate him with soothing words of love... he won't believe a word of it, but it makes you feel not quite so mean. " :lol:
Haha :mrgreen:
Herman skriker og jamrer seg og jeg føler alltid at han hater meg etter badet :| Føler meg nok slem uansett ;S
Frida, Kevin & Herman :rottehode:

www.rottereiret96.piczo.com - besøk hjemmesiden vår :D

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Tiannina: vanligvis tar jeg med Sam på badet og lar ham løpe rundt mens jeg dusjer, uten å prøve å bade ham. Innbiller meg at det har gjort at han ikke er så redd for dusjen.

Jeg tar Sam med inn i dusjen kanskje annenhver uke. Da setter jeg dusjen på lunken, svak stråle, holder Sam i et godt tak og skyller fort under dusjen (unngår å væte hodet/ørene). Såper inn magen med en liten mengde Asan (!), skyller fort vekk etterpå. Det er viktig at du holder fast rotta slik at den ikke kan sprelle seg løs og falle i gulvet. Jeg setter meg på huk i tilfellet han skulle klare å komme seg løs,da er ikke veien ned til gulvet så lang.

Nå er Sam ganske robust og spreller ganske lite, og piper aldri. En gang begynte han til og med å gnisse tenner og lukket øynene andektig...varmt vann på magen var visst litt godt..:D

Tips! Når jeg vasker buret fyller jeg burbunnen med passe varmt vann og lar ham vasse rundt i den og "fange" erter; dette liker han veldig godt så han er nok ikke veldig redd for vann.

Når Sam er ferdig vasket lar jeg ham krype inn i en håndklehaug og lar ham stelle seg til han er helt tørr. Jeg setter alltid opp varmen på baderomsgulvet litt ekstra når jeg skal bade Sam, slik at han har et varmt rom å tørke i.

Som presisert tidligere i tråden er det ingen rotter som MÅ vaskes, men jeg er litt allergisk mot rottetiss og reagerer mer når Sam har sauset seg inn i tiss et par uker.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Bading og vann må være gøy!! :D
Driver å venner alle rottene her til at vann ikke er farlig, begynte med en skålmed vann som de kunne utforske litt, så rottedo fylt med vann (alle rottene mine og H3gzi sine liker å leke i vannet) og så når jeg nå vasker gutteburet fyller jeg det på slutten med vann og har hus osv i det sånn at de kan stå på ting :)
Gøy å se de løpe rundt og plaske i vannet :D

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Okei :D

Det skal jeg prøve også :)

Mine fikk panikk da jeg prøvde å bade dem, så etter det har jeg bare tørket av dem med en vaskeklut og det har gått greit,
men dusjen høres ut som en veldig god ide^^
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

Sedra; de er veldig glad i maisfiske :D
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Kan jo teste ut det også^^

Fredrik&Kristine
Pinky
Posts: 8
Joined: 25 Nov 2008, 13:01

Post by Fredrik&Kristine »

Som nevnt tidligere; rotter i naturen har som oftest ikke noe i mot å bade, de er meget dyktige svømmere, og kan svømme meget langt om de finner det nødvendig. (de er også faktisk veldig dyktige til å fiske, så pass på akvariet om du har.) Men det er nok en stor forskjell på å gå bort til vannet å "dyppe" seg, og det å plutselig bli løftet opp av ett stort menneske for så å bli holdt fast under en vannstråle eller i vannet.

Det tar som oftest tid å venne rotter til dette. har selv en som var livredd for "å bli badet", fant en video på youtube med noen tips. Begynte med å sette fram ett "malingsbrett" slik som man bruker om man maler med rulle, (forholdsvis flatt, avlangt fat som er litt dypere i den ene enden.) Hadde litt vann i den dype enden ca.1cm dypt, og mais, økte så etterhvert mengden vann og varierte litt med hva jeg puttet oppi, mais, små biter agurk o.l. Gjerne noen leker oppi der også, Trine mor har en ball som flyter, kjempe morsom å snurre på. Har planer om å legge til rette for en balje etterhvert, slik at hun virkelig kan få svømt, foreløpig så er det bare å sette på dusjen, lunkent vann og lite trykk, holde den lavt over gulvet og så dusjer Trine seg selv.

mistus

Badring av rotter

Post by mistus »

For at jenterottene min skal bade, t :lol: ar jeg vann i en balje, så tar jeg store steiner i baljen. Jeg har i så mye vann så de må dukke under for å finne steinene. Så bruker jeg hendene mine og gnisser steinene mot hverandre, rottene mine kommer da og dukker under for å finne steiner. Dermed får de vann på seg og bader. De elsker det!

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Mine gutter liker heller ikke å bade! Har ikke forsøkt med Balder enda, men tenkte at jeg skulle gjøre i dag :)

Post Reply