Gruer meg litt til ferie..

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Gruer meg litt til ferie..

Post by Linda »

Skal bort 2 uker fra 28 juli. Vanligvis er det pappa som passer rottene, men han kan bare passe de en av de 2 ukene i år, så mamma skal passe den andre uka. Hun er ikke vandt til rotter i det hele tatt, og må desverre da passe 5 rotter første gang hun skal være rottepasser (ikke ideell situasjon, jeg vet det, men som dere vet er det vanskelig å få rottepassere) også har jeg tatt til meg 2 omplasseringsrotter som skaper litt problemer for meg. En av de (Mia) er helt gal når det kommer til mat. Hun biter som regel hvis man prøver å åpne burdøra fordi hun tror alt er mat, men slipper opp når hun skjønner at det er hånda. Det samme gjelder hvis man akkuratt har vaska hendene med såpe, da hogger hun til fordi det lukter godt, men skjønner fort at det bare er hånda og slipper. Når man skal gi henne noe kommer hun i hundre mot hånda og hogger til over maten og hyler for at ikke Tigris skal prøve å ta maten fra henne, hun er helt besatt av mat!! Og passer man ikke fingrene da kan de gå med i gapet i samme slengen.. jeg har blitt vandt til dette, og har lært meg å passe fingrene, men er redd at mamma skal bli bitt mens vi er borte :cry: hun har allerede bitt en venn som var på besøk! Råd for hva som skal gjøres denne uka?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Hun får sette inn all maten med pølseklype! :lol:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Hehe! Det var jo faktisk ikke et dumt forslag! :D og i kombinasjon med grillvott må vel det gå bra ;) Men så er det det at hun hogger til når man tar fingeren for å åpne døra dems da.. ellers er hun snill og søt som en engel.. bare dette problemet som ødelegger litt. Jeg prøver å åpne døra når hun ikke står rett ved døra. men heller når hun ligger å sover, men hun våkner på et sekund og springer frem mot døra, så man rekker ikke åpne før hun har kommet bort med kjeften så og si åpen mot fingeren :shock:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Hm,mulig hun hadde noen glupske kullsøsken som stakk av med all maten....Du får fylle godt opp med godsaker til ferien så hun riktig får proppet i seg! :spise:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg vet ikke hva slags burdører du har, men de fleste jeg har sett er mulige å åpne uten å sette fingrene borttil :)

Hvis du hekter på en lenke eller et kraftig stoffbelte som henger ut, kan du dra i "snoren" for å åpne. Se om det hjelper ;) Ellers er arbeidshansker en mulighet, men det er ikke så lett å åpne små dører med hansker...

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Ingen av mine har noen gang gitt meg grunn til å være redd for å åpne buret, utenom kanskje Ludde litt i begynnelsen. Men jeg tror nok at her hadde det blitt mye mer leven hvis de fant en grillvott de kunne dra i :P
Håper det ordner seg. Det med maten kan kanskje ordnes ved å rydde i matskålen når det er lufting. Men å åpne burdøren uten å ta i den, det var verre....

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

min sharon er oxo sån noen ganger, da lokker jeg henne litt vekk fra luka med en gobit jeg vet hun er glad i å så forter jeg meg å åpne luken med den andre før hun rekker å komme, :)
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Ja! jeg kan feste en lenke eller tråd til åpneren på døra! Det var en god ide! Fordi hun er jo snill som en pus så lenge døra har blitt åpnet, så da bør det vel gå bra denne uka! Takk for tipsene :)

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Tantepose: ja, jeg tror nok hun sleit med å få tak i maten da hun var liten og bodde med alle søsknene sine.. for hun er en utrolig liten rotte! Den minste hunrotta jeg har sett tror jeg, har ikke fått veid hun enda, men kjenner når jeg løfter henne at hun nesten ikke veier noen ting stakars.. Tigris er mye større enn Mia og er som regel den som vinner slosskampene, men når det er snakk om mat må Tigris bare føye seg.. for da klikker Mia så sinnsykt og hvis Tigris prøver å ta maten hennes da, så sloss de og piper så høyt at jeg tror de skal drepe hverandre! Men det går jo bra da heldigvis..

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Det viktigste først ja!MAAAAAT!!!!!!!!!Image
......hm,venter vel neppe SÅ lenge snuppa di...... :roll:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Hehe, det er ca sånn det ser ut ja, bare litt raskere angrep ;) Haha, jeg ga hun en halv banan idag, dere skulle sett, hun drepte den bananen!! Klin overalt og hun som står over bananen og trykker maten ned i spiserøret uten å tygge, med et villt blikk får å se om Tigris var i området! Hehe.. hun er jo litt søt og da lille monster-rotta mi :D

Post Reply